Portalowa wojna

Przełom roku w polskim Internecie będzie czasem rywalizacji nowych i istniejących już portali.

Przełom roku w polskim Internecie będzie czasem rywalizacji nowych i istniejących już portali.

Leszek Bogdanowicz, twórca Wirtualnej Polski, pierwszego polskiego portalu informacyjnego, na skutek wewnętrznych konfliktów odszedł w I kwartale br. z firmy. W czerwcu Leszek Bogdanowicz wraz z dawnym współpracownikiem Marcinem Słomkowskim, twórcą marki Wirtualnej Polski, nawiązał współpracę z Wojciechem i Rafałem Pluteckimi, założycielami Internet Technologies, jednego z największych polskich usługodawców internetowych. W połowie czerwca br. powstała spółka akcyjna Internet Venture Poland (IVP). Prowadzona przez nią emisja akcji ma doprowadzić do zgromadzenia kapitału w wysokości kilku milionów dolarów, pozyskanego od dużych inwestorów - firm finansowych i z branży teleinformatycznej. Kapitał ma być zainwestowany w rozwój trzech niezależnych firm stanowiących własność IVP. Spółki powinny rozpocząć działalność jeszcze w tym roku. IVP ma zajmować się zdobywaniem środków na realizację tych osobnych przedsięwzięć.

Trzy w jednym

Pierwsza z tych firm zajmie się zbudowaniem portalu ogólnoinformacyjnego. Nie zdecydowano jeszcze, czy firma zacznie budować własną redakcję tworzącą zawartość poszczególnych elementów tematycznych portalu czy wyłącznie będzie korzystać z zewnętrznych serwisów informacyjnych. Firma zamierza kupować wybrane teksty i przejmować całe serwisy tematyczne działające w polskim Internecie.

Zadaniem drugiego podmiotu założonego przez IVP będzie prowadzenie kampanii reklamowych w Internecie skierowanych do konkretnych grup odbiorców. Do realizacji tego celu wykorzystane będą najnowsze technologie tzw. serwerów ogłoszeniowych (ad servers), do tej pory w Polsce nieobecne.

Kolejnym obszarem działalności będzie handel elektroniczny. We współpracy z IBM firma zamierza zbudować infrastrukturę techniczną potrzebną do realizowania na drodze elektronicznej całego procesu sprzedaży - począwszy od promocji wykorzystującej profil użytkownika, poprzez obsługę zamówienia i realizację płatności online. Firma zamierza oferować usługi prowadzenia elektronicznych sklepów.

Sprzężenie zwrotne

Rozwiązania proponowane przez trzy firmy należące do IVP będą ze sobą zintegrowane i mają się wspierać (np. w założeniu portal nie będzie źródłem zysków, lecz motorem napędowym rozwoju e-commerce - dzięki pozyskiwaniu potencjalnych klientów, korzystających z portalu). Jeszcze w tym roku planowana jest duża kampania reklamująca nowy portal. Zmieni to istotnie sytuację na rynku, na którym obecnie konkurują dwa portale - Wirtualna Polska i Onet.pl (będący własnością Optimusa). Mając podobną oglądalność, prezentują wyrównany poziom zawartości informacyjnej i szaty graficznej. Co więcej oba serwisy są dla siebie nawzajem inspiracją - dość skutecznie kopiując nowe pomysły.

Internet Venture Poland (IVP) jest firmą typowo kapitałową. Będzie zakładać spółki prowadzące działalność usługową w Internecie. W tym roku powstaną 3 firmy, które będą zajmować się handlem elektronicznym, prowadzeniem portalu i reklamą internetową.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200