Porozmawiajmy o liczbach
- 09.02.2010
Trudności związane z wdrożeniem nowego systemu informatycznego stały się w Wydawnictwach Szkolnych i Pedagogicznych impulsem do tworzenia nowej kultury korporacyjnej, której podstawą jest komunikacja oparta o dane.
Jest kwiecień 2008 r. W Grupie WSiP wdrożono system magazynowy WMS oraz nową wersję systemu ERP. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, dla których 80% obrotów przypada na okres kilkunastu tygodni od maja do września, przygotowują się do żniw. Oczekiwania wobec nowych narzędzi są duże. Tymczasem okazuje się, że... "system nie działa". Systemy magazynowy i ERP dysponują różnymi informacjami... Rośnie liczba zleceń oczekujących na realizację. Oprogramowanie, zamiast pomagać, staje się przeszkodą w realizacji wysyłki.
Zaleczenie i kuracja właściwa
Sytuację zdiagnozowano jako nieudane wdrożenie. Postanowiono, że do czasu naprawienia systemów, bieżące operacje, tam gdzie to konieczne, będą realizowane ręcznie. Priorytetem była obsługa klienta.
Stanisław Orzeł, CIO w Wydawnictwach Szkolnych i Pedagogicznych
Pierwsze spotkanie, poświęcone ustaleniu celów, pomogło uświadomić wszystkim jego uczestnikom, że mamy do czynienia ze zmianą i przyjąć nową metodę działania. Po kilku godzinach pracy, na tablicy pojawiło się ponad 30 celów. "Po zadziwiająco krótkiej dyskusji wszyscy zgodziliśmy się, że realizacja tylko dwóch z nich zapewni organizacji oczekiwaną sprawność. Były to: terminowość - OTIF 24h (On Time in Full), czyli odsetek zleceń, które w ciągu 24 godzin będą skompletowane, sprawdzone i gotowe do wysyłki, oraz jakość kompletacji - Service Level, mówiący o odsetku zamówionych egzemplarzy, które można wprowadzić do systemu, będą posiadały dostępny zapas, zostaną znalezione w magazynie, poprawnie zapakowane i wysłane" - opowiada Stanisław Orzeł.
Co przeszkadzało w osiągnięciu celów? Nie działały stacje fakturujące, na taśmie piętrzyły się gotowe przesyłki. Plagą były zlecenia odrzucane przez system lub niekompletne, wynikające z niepokrywania się informacji o zapasach w systemie ERP z informacjami z systemu WMS oraz stanem faktycznym. Jednym z powodów takiej sytuacji były błędy popełnione przy migracji do nowych systemów. Migracja okazała się niepełna, a część założeń - nietrafna.