Polskie banki modyfikują systemy zarządzające sieciami bankomatów

Do końca 2002 r. mają one obsługiwać karty mikroprocesorowe. Wymóg taki postawiły międzynarodowe organizacje płatnicze - VISA i Europay.

W banku Pekao SA dobiega końca wdrożenie systemu do obsługi kart i bankomatów Connex amerykańskiej firmy eFunds. Zastąpi on wdrożony 4 lata temu system Trans24, którego wydajność i funkcjonalność nie przystają do obecnych potrzeb banku. Wdrożenie systemu Connex rozpoczęło się jesienią 1999 r. Instalacji oprogramowania dokonali specjaliści z firmy eFunds, natomiast dostosowanie go do wymagań banku jest wspólnym przedsięwzięciem informatyków z Centrum Kart i Czeków Pekao SA oraz specjalistów dostawcy oprogramowania. Zakończenie projektu zaplanowano na lipiec br.

<B>Granice wydajności</B>

W ostatnich latach Pekao SA wydał ponad milion nowych kart. Dziasiaj ich liczba sięga 2,5 mln. "Operacje bankomatowe dokonywane z użyciem kart dotychczas były obsługiwane przez system Trans24, wdrożony jeszcze w 1996 r. System ten, działający na platformie Unix, osiągnął już górną granicę wydajności, dlatego bank zdecydował się na wymianę zarówno sprzętu, jak i oprogramowania" - twierdzą przedstawiciele Centrum Kart i Czeków Pekao SA.

Nowy system działa na platformie mainframe. Serwer IBM ma moc przetwarzania rzędu 80 MIPS (milionów operacji na sekundę), co - wg przedstawicieli banku - daje kilkakrotny zapas wobec dzisiejszych potrzeb. Zdaniem przedstawicieli Centrum Kart i Czeków, rozwiązanie tego typu może obsłużyć sieć nawet 10 tys. bankomatów. Już w 1998 r. przedstawiciele banku zapowiadali przeniesienie systemu obsługującego sieć bankomatów na platformę mainframe.

<B>Więcej inteligencji</B>

Oprócz zwiększenia wydajności, przedstawiciele banku Pekao SA podają inny, ważny powód wymiany systemu. Trans24 nie jest przystosowany do obsługi kart procesorowych, natomiast międzynarodowe organizacje płatnicze zobowiązały już banki, aby te do końca 2002 r. dostosowały swoje systemy akceptacyjne do ich obsługi.

Wdrożenie sytemu Connex umożliwi zmodyfikowanie oprogramowania terminali POS, wyposażenia ich w czytniki kart procesorowych i PIN-pady. Około 500 spośród 700 bankomatów należących do banku ma już wbudowane czytniki kart inteligentnych, nie ominie ich jednak wymiana oprogramowania.

Bank deklaruje, że jego sieć akceptacyjna będzie współpracować ze wszystkimi kartami międzynarodowych organizacji (VISA i Europay) zgodnie z wymaganymi przez te organizacje standardami. Na razie nie wiadomo, kiedy i jakiego rodzaju karty procesorowe bank będzie emitował.

<B>Migracja do procesora</B>

Proces dostosowywania bankowych systemów transakcyjnych do obsługi kart procesorowych rozpoczął się także w innych bankach. Bank PKO BP SA jest na etapie wyboru dostawcy rozwiązania (obecnie używa systemu Trans24), co ma nastąpić do sierpnia. Wdrożenie ma potrwać ok. roku, a jego koszt jest szacowany na 2-3 mln USD. PKO BP SA dysponuje ok. 950 bankomatami.

Angielska firma Nomad Software, która dostarczyła system bankomatowy Cortex dla Banku Przemysłowo-Handlowego SA, Wielkopolskiego Banku Kredytowego SA i Banku Zachodniego SA, opracowuje uaktualnienie, które umożliwi obsługę kart mikroprocesorowych. Terminów wdrożeń na razie nie ustalono. Nad modernizacją - pod kątem obsługi kart nowego typu - systemu Arcsys, działającego w centrum rozliczeniowym w Budapeszcie, pracuje Bankomat 24/Euronet Poland. Firma ta ma w Polsce 500-550 bankomatów.

Z kolei system działający w Kredyt Bank SA (TechNique Plus II firmy IFS) jest już przystosowany do obsługi kart procesorowych. Konieczna będzie jednak aktualizacja oprogramowania w ok. 300 bankomatach. Polski oddział Citibanku prawdopodobnie mógłby już teraz zaoferować klientom karty mikroprocesorowe, ponieważ korzysta z zaawansowanego technologicznie centrum autoryzacyjnego w Singapurze.

***

<B>Więcej o zastosowaniach kart mikroprocesorowych w Polsce pisaliśmy w temacie tygodnia w CW 24/2000.</B>