Polska trzeciej generacji
- Dariusz Niedzielewski,
- 10.09.2007
Najbardziej popularna usługa "mobilnego biura" - BlackBerry dostępna jest obecnie u wszystkich polskich operatorów sieci komórkowych. Bardziej tradycyjnie nastawionym użytkownikom oferowane są modemy szerokopasmowe do laptopów (Wi-Fi/EDGE/UMTS/HSDPA) z promocyjnymi pakietami usług dostępowych. Operatorzy zgodnie twierdzą, że polski rynek usług mobilnych zaczyna się rozwijać.
Najbardziej popularna usługa "mobilnego biura" - BlackBerry dostępna jest obecnie u wszystkich polskich operatorów sieci komórkowych. Bardziej tradycyjnie nastawionym użytkownikom oferowane są modemy szerokopasmowe do laptopów (Wi-Fi/EDGE/UMTS/HSDPA) z promocyjnymi pakietami usług dostępowych. Operatorzy zgodnie twierdzą, że polski rynek usług mobilnych zaczyna się rozwijać.
Operatorzy dysponują także własną bazą hot spotów, umożliwiających podłączanie się do sieci poprzez sieć Wi-Fi. Ich liczba w całym kraju nie jest jednak zbyt duża, kształtuje się w granicach od kilkudziesięciu (Plus) do kilkuset (Orange, Era).
<hr>
Jacek Kalinowski rzecznik grupy TP
Usługa BlackBerry rozwijała się do tej pory głównie na rynku korporacyjnym i to w zasadzie przede wszystkim w międzynarodowych koncernach, gdzie rozwiązanie było już dawno znane i sprawdzone. W ostatnim roku zauważyć jednak można, że również coraz więcej polskich firm inwestuje w to rozwiązanie. Jak na razie większość wdrożeń w Polsce zapewnia dostęp do maila, kalendarza, zasobów firmy, a więc do podstaw pracy grupowej dla kadry menedżerskiej, ale to dopiero pierwszy krok. Drugi to możliwość integracji platformy BlackBerry z wewnętrznymi systemami w korporacji, nic nie stoi na przeszkodzie, aby na terminalu BlackBerry mieć również pełen dostęp do CRM, aplikacji typu SFA itp. W tej chwili aplikacje dla systemu BlackBerry tworzy kilkuset niezależnych dostawców i ta liczba ciągle wzrasta, co cieszy, pojawiają się też pierwsze firmy z Polski. Rynek BlackBerry w Polsce jeszcze nie do końca się obudził, ale jego wartość wzrasta - nie mówimy już, że z usługi BlackBerry korzystają dziesiątki czy setki użytkowników - tych liczymy w tysiącach. Biorąc pod uwagę technologie dostępowe, to polscy operatorzy stawiają przede wszystkim na GSM/UMTS. Systemy Wi-Fi z punktu widzenia biznesowego są jedynie miłym dodatkiem dla osób, które często podróżują i mają możliwość korzystania z punktów dostępowych do internetu w technologii WLAN (hot spoty). WiMAX wciąż pozostaje głównie w sferze projektów, brakuje mu wsparcia ze strony operatorów GSM/UMTS i dodatkowo technologia tak umożliwia tylko i wyłącznie transmisję danych bez żadnych dodatkowych serwisów, które są dostępne w sieciach GSM/UMTS.