Polska trzeciej generacji

Najbardziej popularna usługa "mobilnego biura" - BlackBerry dostępna jest obecnie u wszystkich polskich operatorów sieci komórkowych. Bardziej tradycyjnie nastawionym użytkownikom oferowane są modemy szerokopasmowe do laptopów (Wi-Fi/EDGE/UMTS/HSDPA) z promocyjnymi pakietami usług dostępowych. Operatorzy zgodnie twierdzą, że polski rynek usług mobilnych zaczyna się rozwijać.

Najbardziej popularna usługa "mobilnego biura" - BlackBerry dostępna jest obecnie u wszystkich polskich operatorów sieci komórkowych. Bardziej tradycyjnie nastawionym użytkownikom oferowane są modemy szerokopasmowe do laptopów (Wi-Fi/EDGE/UMTS/HSDPA) z promocyjnymi pakietami usług dostępowych. Operatorzy zgodnie twierdzą, że polski rynek usług mobilnych zaczyna się rozwijać.

Polska trzeciej generacji

Oferta operatorów (do wykorzystania w laptopach)

W Erze miesięczna opłata za wersję korporacyjną wynosi 80 zł netto, wersja Prosumer (dostępna jako blueconnect e-mail) kosztuje 50 zł netto. Orange za wersję korporacyjną również pobiera 80 zł netto, a Plus 74 zł netto. Polscy operatorzy sukcesywnie zwiększają zasięg terenu pokrywanego użytecznym sygnałem UMTS/HSDPA, choć nadal w przeważającej części kraju dominuje w najlepszym przypadku EDGE (maksymalna prędkość przesyłania danych w kierunku do użytkownika na poziomie 236,8 kb/s). Należy także zauważyć, że obszary, w których można korzystać z najszybszych technologii dostępowych (HSDPA oraz HSUPA), obejmują głównie centralne rejony największych polskich miast (Warszawa, Kraków, Łódź, Poznań, Wrocław, Szczecin, Gdańsk). Era oferuje w wybranych miejscach HSDPA dochodzące do 7,2 Mb/s, operatorzy sieci Orange i Plus uruchomili szybką transmisję danych na poziomie 3,6 Mb/s, a dwukrotnie szybsze HSDPA jest w fazie testów (ma być uruchamiane w zależności od zapotrzebowania ze strony klientów). Lepiej wygląda pokrycie terenu zasięgiem UMTS. Era podaje, iż w obrębie działania jej sieci 3G znajduje się obecnie 100 miejscowości na terenie całej Polski, a do końca 2007 r. liczba ta przekroczy 150 - zasięg należącej do PTC sieci trzeciej generacji obejmie wówczas 35% populacji kraju. Plus deklaruje pokrycie sygnałem UMTS (w tym także podstawową wersją HSDPA) ponad 200 miejscowości do końca roku. W podobnym tempie rozwija się sieć 3G Orange. Dokonując wyboru konkretnej usługi biznesowej (np. iPlus office, Business Everywhere - Orange, Blueconnect email - Era), należy zatem przede wszystkim rozważyć warunki umowy oraz wysokość opłat, zakładając, iż różnice w przestrzennym rozlokowaniu stacji przekaźnikowych operatorów są niewielkie.

Polska trzeciej generacji

Mapy zasięgów

"Nie wydaje mi się, by polscy operatorzy, którzy promują bądź będą promować nowe rozwiązania, byli szczególnie zapóźnieni w stosunku do Europy Zachodniej, bo moim zdaniem opisywanym na konferencjach rozwiązaniom i systemom dużo jeszcze brakuje do faktycznego upowszechnienia" - uważa Andrzej J. Piotrowski, dyrektor ds. strategii Instytutu eGospodarki Centrum im. Adama Smitha. "Na dziś większość użytecznych systemów mobilnych powstała w wyniku rozszerzenia firmowych aplikacji i jej częstsze stosowanie na Zachodzie wynika generalnie z szerszego upowszechnienia informatyki w tych krajach. Osobną sprawą jest natomiast brak dostępności akceptowalnej jakości mobilnych usług transmisji danych poza dużymi aglomeracjami."

Operatorzy dysponują także własną bazą hot spotów, umożliwiających podłączanie się do sieci poprzez sieć Wi-Fi. Ich liczba w całym kraju nie jest jednak zbyt duża, kształtuje się w granicach od kilkudziesięciu (Plus) do kilkuset (Orange, Era).

<hr>

Jacek Kalinowski rzecznik grupy TP

Polska trzeciej generacji
Usługa BlackBerry rozwijała się do tej pory głównie na rynku korporacyjnym i to w zasadzie przede wszystkim w międzynarodowych koncernach, gdzie rozwiązanie było już dawno znane i sprawdzone. W ostatnim roku zauważyć jednak można, że również coraz więcej polskich firm inwestuje w to rozwiązanie. Jak na razie większość wdrożeń w Polsce zapewnia dostęp do maila, kalendarza, zasobów firmy, a więc do podstaw pracy grupowej dla kadry menedżerskiej, ale to dopiero pierwszy krok. Drugi to możliwość integracji platformy BlackBerry z wewnętrznymi systemami w korporacji, nic nie stoi na przeszkodzie, aby na terminalu BlackBerry mieć również pełen dostęp do CRM, aplikacji typu SFA itp. W tej chwili aplikacje dla systemu BlackBerry tworzy kilkuset niezależnych dostawców i ta liczba ciągle wzrasta, co cieszy, pojawiają się też pierwsze firmy z Polski. Rynek BlackBerry w Polsce jeszcze nie do końca się obudził, ale jego wartość wzrasta - nie mówimy już, że z usługi BlackBerry korzystają dziesiątki czy setki użytkowników - tych liczymy w tysiącach. Biorąc pod uwagę technologie dostępowe, to polscy operatorzy stawiają przede wszystkim na GSM/UMTS. Systemy Wi-Fi z punktu widzenia biznesowego są jedynie miłym dodatkiem dla osób, które często podróżują i mają możliwość korzystania z punktów dostępowych do internetu w technologii WLAN (hot spoty). WiMAX wciąż pozostaje głównie w sferze projektów, brakuje mu wsparcia ze strony operatorów GSM/UMTS i dodatkowo technologia tak umożliwia tylko i wyłącznie transmisję danych bez żadnych dodatkowych serwisów, które są dostępne w sieciach GSM/UMTS.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200