Polska ośrodkiem usług dla biznesu

W 2010 r. wartość inwestycji offshoringowych w Europie Środkowo-Wschodniej wzrosła o 15%. Liderem jest Polska z dynamiką wzrostu na poziomie 20% rocznie.

Zdaniem ekspertów ABSL (Association of Business Service Leaders in Poland), w ciągu kilku lat mamy szansę stać się największym europejskim ośrodkiem zaawansowanych usług dla globalnego biznesu. Główne atuty krajów Europy Środkowo-Wschodniej - z Polską na czele - to dobre kadry, relatywnie niskie koszty pracy, dobra infrastruktura transportowa i biurowa, wysoka jakość usług oraz stabilność polityczna i gospodarcza. Jak pokazują wyniki analiz McKinseya, przedstawione na konferencji EEST.Com 6, w ubiegłym roku do naszego regionu Europy zostało przeniesionych 33 tys. stanowisk pracy. Zdecydowaną większość (92%) stanowiły etaty utworzone w już istniejących centrach usług biznesowych (BPO). Jedynie 8% było wynikiem nowych inwestycji.

Wysyp nowych projektów

"Branża usług biznesowych w regionie Europy Wschodniej rośnie szybciej niż rynek w Indiach" - mówi Peter Peters, członek ABSL, dyrektor oddziału McKinsey w Dusseldorfie. "Mimo że nadal to Indie są numerem 1 na świecie, jeśli chodzi o outsourcing i offshoring BPO, to coraz poważniejszym konkurentem stają się gospodarki Europy Środkowo-Wschodniej" - dodaje. Wartość rynku nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce w 2010 r. osiągnęła poziom 2,5 mld USD. To zasługa inwestorów już obecnych w Polsce, którzy poszerzają skalę działania i świadczą coraz bardziej zaawansowane usługi. Zdaniem Krystiana Bestry, wiceprezesa ABSL i dyrektora zarządzającego Infosys BPO Europe, to właśnie obecne już w Polsce firmy odpowiadają za ok. 65% wzrostu całej branży.

W 2010 r. działalność rozszerzył m.in. właśnie Infosys BPO Poland, któremu spółka-matka powierzyła procesy wdrażania i obsługi SAP dla klientów europejskich. Z kolei Xerox przejął ACS, stając się jednym z największych na świecie dostawców z zakresu zaawansowanych usług biznesowych. W 2010 r. działalność w Polsce rozpoczęły m.in.: Centrum Usług Wspólnych IBM (Wrocław), Centrum Badawczo-Rozwojowe McKinsey (Wrocław), Centrum Usług Finansowo-Księgowych Sony Pictures Entertainment (Trójmiasto), Centrum Usług Wspólnych IKEA (Poznań), Centrum Usług Biznesowych Amway (Zabierzowo k. Krakowa), Centrum Usług Finansowych ACP Pharma (Rzeszów), Centrum Usług Kennametal (Poznań), Centrum R&D Usług Bankowych Citi Handlowy (Łódź).

Dodatkowo na początku 2011 r. działalność rozpoczęło Centrum Usług Wspólnych Ernst & Young (Wrocław), Centrum Zakupowe BSH (Łódź) oraz Centrum Usług Wsparcia McKinsey (Poznań). W kolejnych latach w Łodzi powstaną również: Centrum Usług Wspólnych Tate&Lyle, Centrum Rozwoju Oprogramowania IT BMS Bankruptcy Management Solutions i Centrum Operacyjne Nordea, a w Białymstoku Centrum Usług Intrum Justitia.

Konieczna promocja Polski

Napływ kolejnych projektów, szczególnie zaawansowanych usług biznesowych, jest możliwy, jeśli w kolejnych latach będziemy promować polską gospodarkę na rynkach zagranicznych, prowadzić spójną i jasną politykę inwestycyjną oraz w sposób przemyślany inwestować w kadry - przekonują inwestorzy zrzeszeni w ABSL. "Należy stale promować największe atuty Polski - ogromny potencjał wykwalifikowanych kadr i przyjazne środowisko inwestycyjne. Polska prezydencja w UE może być punktem wyjścia dla mocniejszej, długoterminowej kampanii promującej Polskę pod względem biznesowym" - mówi Jacek Levernes, prezes ABSL i wiceprezes HP GBS w Europie.

Polski rynek BPO to 4 mld zł

Według najnowszych badań Instytutu Outsourcingu, wykonanych przez Millward Brown SMG / KRC, polski rynek outsourcingu procesów biznesowych jest wart 3,96 mld zł. Badanie objęło 102 firmy oferujące dziewięć typów usług BPO. Są to: zarządzanie obiegiem dokumentów, outsourcing sił sprzedaży, call center, outsourcing finansów i księgowości, Human Resources, outsourcing usług IT, outsourcing kadr i płac, outsourcing logistyki, zakupy. Największy udział mają usługi finansowo-księgowe (30%), IT (24%) oraz HR (22%). Wartość rynku obliczono poprzez szacowanie średniego obrotu firmy z tytułu świadczenia usług outsourcingowych. Otrzymany wynik został pomnożony przez liczbę aktywnych (800) na tym rynku podmiotów. Autorzy opracowania podkreślają, że udział w rozwoju polskiej branży BPO miał boom inwestycyjny w sektorze zagranicznych centrów usług wspólnych (SSC/BPO). Wartość polskiego rynku to już więcej niż dwie trzecie przychodów generowanych przez ten sektor (2,5 mld USD w roku 2010 wg badań ABSL). (am)

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200