Polska krajem SMSów

Dział Consumer & Enterprise Lab koncernu Ericsson przeprowadził badania konsumenckie polskiego rynku telekomunikacyjnego. Według analityków firmy użytkownicy telefonów komórkowych w naszym kraju ponad dwukrotnie częściej wysyłają krótkie wiadomości tekstowe (SMSy) niż obywatele innych europejskich państw.

W ramach badań konsumenckich przeprowadzono 1,5 tys. wywiadów, na grupie osób w wieku 15-69 lat. Według Ericssona wyniki ankiet można przełożyć na opinie 28 mln Polaków. Badania terenowe odbywały się w kwietniu br.

Prawie połowa respondentów (46 proc.) posiada zarówno telefon komórkowy, jak i stacjonarny. Do używania jedynie telefonów komórkowych przyznało się 27 proc. badanych. Jedynie 9 proc. ankietowanych nie ma żadnego aparatu.

Polacy rozmawiają przez telefony komórkowe średnio przez 15 minut dziennie (wliczając w to połączenia służbowe i prywatne). Dla porównania - w Wielkiej Brytanii są to 33 minuty, w USA aż 74 minuty. Średnia ogólna (biorąc pod uwagę wszystkie badane przez Ericssona państwa) wynosi 30 minut.

Użytkownicy telefonów komórkowych w Polsce przywiązują dużą wagę do optymalizacji kosztów wykonywanych połączeń, dlatego też preferowane są te dokonywane z "komórki na komórkę" (z wykorzystaniem darmowych minut i tej samej sieci). Liczba połączeń z numerami stacjonarnymi jest znacznie mniejsza.

Według analiz Consumer & Enterprise Lab w naszym kraju istnieje grupa osób, szacowana na ok. 21 proc., która nie jest i nie będzie zainteresowana zakupem telefonu komórkowego. Są to zwykle ludzie z przedziału wiekowego 45-69 lat (w tym emeryci), którzy nie dysponują odpowiednią wiedzą dotyczącą technologii mobilnych lub po prostu nie potrzebują korzystać z tego typu rozwiązań.

W Polsce jedną z najbardziej popularnych usług sieci komórkowych jest wysyłanie SMSów. Szacunki Ericssona mówią, iż wysyłamy ich ponad 6 dziennie, podczas gdy na innych, bardziej dojrzałych rynkach (np. Wielka Brytania) wartość ta oscyluje wokół 4. Otrzymując krótką wiadomość tekstową Polacy w większości (57 proc.) również odpowiadają SMSem, a jedynie 17 proc. dzwoni do autora tekstu.

Najwięcej zwolenników nowoczesnych technologii multimedialnych znajduje się w grupie osób stosunkowo młodych (15-29 lat). Badania wskazują, że 23 proc. Polaków korzysta z takich funkcjonalności telefonów komórkowych jak przesyłanie MMSów czy obrazów ruchomych, plików dźwiękowych itp.

Cały czas rośnie także liczba użytkowników Internetu (38 proc. Polaków korzysta z Sieci przynajmniej raz w miesiącu). Wzrasta także zapotrzebowanie na dostęp szerokopasmowy i posiadanie stałych łącz internetowych. W Polsce duża popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju komunikatory i serwisy pozwalające w czasie rzeczywistym rozmawiać ze sobą. W tego typu rozrywkach zdecydowanie dominują mężczyźni ("czatuje" 85 proc. z nich, podczas, gdy wśród kobiet odsetek ten wynosi 68 proc.). Kobiety częściej zaś czytają i zakładają blogi internetowe.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200