Polska: Ostrożnie z tym Wi-fi?

Ameryka przeżywa prawdziwy WLAN-wy boom. Hot spoty pojawiają się w restauracjach, hotelach, lotniskach, na ulicach miast. Polsce powoli udziela się entuzjazm związany z technologią Wi-Fi, jednakże krajowi operatorzy i dostawcy technologii wciąż są bardzo ostrożni w prognozowaniu popularności tej usługi.

Ameryka przeżywa prawdziwy WLAN-wy boom. Hot spoty pojawiają się w restauracjach, hotelach, lotniskach, na ulicach miast. Polsce powoli udziela się entuzjazm związany z technologią Wi-Fi, jednakże krajowi operatorzy i dostawcy technologii wciąż są bardzo ostrożni w prognozowaniu popularności tej usługi.

Pierwsze hot spoty pojawiły się w naszym kraju w Warszawie i Krakowie w formie sprawdzianu zainteresowania technologią. Jak twierdzą inicjatorzy przedsięwzięcia, Wi-Fi zaczyna zyskiwać przychylność użytkowników. Przeszkodą w popularyzacji jest, niestety, niewielka liczba osób posiadających komputery przenośne. Z sieci WLAN nie będą od razu korzystały miliony użytkowników, chociażby z tego względu, że w tym roku sprzedano w Polsce 100 tys. notebooków, liczba ta specjalnie więc nie oszałamia - tak to komentuje Jacek Kalinowski, rzecznik prasowy Centertela.

Oprócz kwestii natury sprzętowej problem stanowi również nastawienie do Wi-Fi. Polskie hotele i restauracje z nieufnością przyjmują propozycje operatorów związane z uruchomieniem w placówce punktu bezprzewodowego dostępu do sieci. Z naszych doświadczeń wynika, że niektórzy partnerzy biznesowi podchodzą do hot spotów z dużą rezerwą, szukając w nich ukrytego podstępu - wyjaśnił Jacek Kalinowski. - Bo dlaczego operator miałby stawiać taki punkt dostępowy za darmo i dzielić się jeszcze wpływami z kimś innym? Zgodnie z funkcjonującym w naszym społeczeństwie stereotypem można powiedzieć, że w takim przypadku musi to być przysłowiowy złoty interes.

Ostrożny realizm

Polska: Ostrożnie z tym Wi-fi?
Wygląda na to, że hot spotów nie przybędzie, jeżeli polscy właściciele hoteli i restauracji nie zmienią swojego podejścia do technologii. Zresztą podejrzliwość i ostrożność udziela się samym operatorom. W tej chwili w Polsce poddaje się badaniu to, na ile przedsięwzięcie może stać się opłacalne. Z pewnością w pierwszych latach od uruchomienia hot spoty nie przyniosą zysków. Operatorzy obawiają się, że euforia, z jaką przyjmuje się Wi-Fi w innych krajach, może okazać się zgubna. Obecny entuzjazm wokół tej technologii porównują z zachwytem, jaki towarzyszył początkom komercyjnej działalności wielu firm w Internecie. Kilka lat temu z uwagą obserwowaliśmy świetlane prognozy dotyczące Internetu, których zasadność w niedługim czasie zweryfikowało samo życie - zaznaczył rzecznik prasowy Centertela. - Dlatego naszą postawę wobec Wi-Fi nazwałbym ostrożnym realizmem.

Operatorzy nie mają zaufania do prognoz przedstawiających świetlaną przyszłość WLAN. Nauczeni przykrym doświadczeniem z takimi technologiami, jak WAP czy GPRS, które miały zdobyć niezwykłą popularność, nie chcą wychodzić przed szereg. Jednocześnie trudno nie pokusić się o eksperymenty z Wi-Fi. Wszystko zatem wskazuje, że hot spotów będzie w Polsce przybywać, ale powoli.

Novotel - królikiem doświadczalnym

Jednym z poligonów, które miały sprawdzić zainteresowanie Wi-Fi, był warszawski hotel Novotel Warszawa Airport. Tam powstał wspólny, bo przygotowany przez firmy Centertel, IBM oraz Intel, hot spot. Pojawił się w kwietniu br. i czynny będzie co najmniej do końca tego roku. Centertel sugeruje, że "żywotność" punktu może być nawet dłuższa, najprawdopodobniej firmy przedłużą więc umowę do końca 2004 r.

Z hot spota można korzystać nieodpłatnie. Wystarczy mieć urządzenie przenośne wyposażone w odpowiednią kartę WLAN. To, jak dużo osób skorzysta z punktu dostępowego, zdecyduje o tym, czy i kiedy powstaną następne. Centertel w czerwcu deklarował, że planuje uruchomienie kilku nowych hot spotów. Obecnie są analizowane potencjalne miejsca dla następnych punktów dostępu do Internetu.

Nasze doświadczenia z funkcjonowania hot spotu w hotelu Novotel pokazują, że użytkowników tej technologii w naszym kraju nie ma jeszcze zbyt wielu - skomentował Jacek Kalinowski. - Wciąż istnieje bariera cenowa nie tylko przy budowie sieci, ale również w przypadku zakupu urządzeń potrzebnych do budowy sieci WLAN. Na razie są one nadal zbyt drogie, jak na nasze warunki.

Przedstawiciele sieci hoteli Orbis (do której należy Novotel) zastanawiają się jednak, czy w innych placówkach nie uruchomić hot spotów. Jednak następne punkty dostępowe mają już przynosić zysk - hotele planują podniesienie ceny pokoi, w których będzie możliwość skorzystania z Internetu. Jeżeli zapadną już ostateczne decyzje, goście hotelowi w dużych miastach Polski będą mogli za pośrednictwem urządzeń przenośnych uzyskiwać dostęp do sieci.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200