Pogodzić ogień z wodą

Unified Messenger łączy dwa światy - pocztę elektroniczną z systemem telefonicznym firmy.

Unified Messenger łączy dwa światy - pocztę elektroniczną z systemem telefonicznym firmy.

Octel Unified Messenger współpracuje z serwerem pocztowym Microsoft Exchange Server. Producent zapowiada jednak, że kolejne wersje produktu będą łączyć się także z Lotus Mail. Obsługa innych serwerów pocztowych nie jest na razie przewidziana.

Problematyka integracji poczty elektronicznej z systemem telefonicznym firmy wzbudza mieszane uczucia wśród potencjalnych użytkowników. Jedni są nastawieni sceptycznie (zresztą nie bez podstaw) do idei łączenia dwóch tak pozornie od siebie różnych systemów, inni podchodzą do tego pomysłu z entuzjazmem i zapałem.

Integracja ta najwięcej niepokoju wzbudza wśród informatyków, którzy rzadko posiadają wiedzę, pozwalającą im swobodnie poruszać się w świecie telekomunikacji i telefonii. Niemniej na rynku dostępnych jest coraz więcej produktów, które umożliwiają i ułatwiają łączenie systemów poczty elektronicznej i telefonów. Jednym z nich jest pakiet Octel Unified Messenger (UM), opracowany przez firmę Octel, zakupioną w ub.r. przez Lucent Technologies. Współpracuje on z serwerem pocztowym Microsoft Exchange Server i za jego pośrednictwem udostępnia użytkownikowi uniwersalną skrzynkę pocztową, w której jest przechowywana zarówno przesyłana poczta elektroniczna, jak i komunikaty głosowe, a można dostać się do niej za pośrednictwem i komputera PC, i zwykłego telefonu.

Telefon w poczcie

UM zapewnia realizację podstawowych funkcji poczty głosowej. Nagrane komunikaty można odsłuchać za pośrednictwem komputera lub zwykłego telefonu, a także zdalnie przesyłać je innej osobie, usuwać i udzielać na nie odpowiedzi.

Taką funkcjonalność osiągnięto dzięki integracji serwera Exchange z firmową centralą telefoniczną PBX. Podczas instalacji UM proponuje wybór z ponad tuzina różnego rodzaju central, z którymi może standardowo współpracować. Jeżeli firma użytkuje inny, niedostępny na liście, rodzaj centrali, może zmodyfikować oprogramowanie do współpracy z nią po przejściu przez proces żmudnego konfigurowania wielu parametrów.

Unified Messenger

Zalety:

  • Integruje usługi poczty elektronicznej i poczty głosowej w jednej skrzynce pocztowej, umożliwiając dostęp do niej za pośrednictwem PC-tów lub standardowych telefonów

  • Współpraca z dowolnymi klientami pocztowymi

  • Wykorzystuje istniejącą architekturę pocztową serwera Microsoft Exchange

  • Dobrze opracowana dokumentacja

    Wady:

  • Nie obsługuje usług faksowych

  • Brak wsparcia zewnętrznych baz danych

  • Wymaga stosowania specjalnych kart rozszerzających w serwerze

  • Wymaga Microsoft Exchange Servera

  • Funkcja czytania korespondencji przez telefon praktycznie nieprzydatna w polskich warunkach

    Komunikaty głosowe nagrywane przez oprogramowanie Unified Messenger trafiają do skrzynki pocztowej użytkownika, skąd można je ściągnąć za pośrednictwem standardowego klienta systemu (Exchange, Outlook, Outlook Express lub inny, obsługujący protokół POP3). Po otwarciu wiadomości, użytkownik może ją odsłuchać przy użyciu swojego komputera (wyposażonego w kartę dźwiękową i głośniki) lub też telefonu kontrolowanego przez centralę PBX.

    Innym sposobem odbierania wiadomości, znajdujących się w skrzynce pocztowej, jest ich odsłuchanie za pośrednictwem dowolnego telefonu wyposażonego w obsługę tonowego wybierania. Funkcja ta jest szczególnie przydatna wtedy, gdy użytkownik znajduje się poza firmą, nie ma komputera przenośnego, a jedynym sposobem kontaktu jest telefon. Oprogramowanie Octela wyposażone jest w specjalną, opatentowana przez tę firmę, technologię syntezy głosu, dzięki której Unified Messenger czyta dzwoniącej osobie wybrane informacje i treść listów, przechowywanych w skrzynce pocztowej. Użytkownik może też za pośrednictwem telefonu przesyłać je innym osobom, usuwać bądź odpowiadać na nie.

    Niestety, funkcja czytania tekstu przydatna jest tylko w przypadku listów napisanych w języku angielskim. W polskich warunkach program można jedynie wykorzystać do zdalnego odtwarzania przez telefon nagranych przez inne osoby informacji głosowych.

    Oprogramowanie nie obsługuje także (ani w jęz. polskim, ani angielskim) zamiany treści mówionej na tekst. Nie można więc za pośrednictwem telefonu wysłać odpowiedzi na list elektroniczny innego użytkownika - można jedynie wysłać komunikat głosowy, który dołączony zostanie do e-maila w formie załącznika dźwiękowego.

    Unified Messenger nie obejmuje także innej, dodatkowej funkcji - obsługi faksów. Firma zapowiada jednak, że funkcja ta znajdzie się w kolejnej wersji produktu.

    Jak to pracuje?

    Unified Messenger wymaga do pracy serwera Windows NT, w którym zainstalowana jest co najmniej jedna specjalna karta obsługująca połączenie między siecią LAN a centralą PBX. Konieczne jest także, aby w sieci (na tym samym bądź innym serwerze) pracowało oprogramowanie pocztowe Exchange Server, z którym współpracuje pakiet Octela.

  • W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

    TOP 200