Po stronie klienta

Debis IT Services nastawia się nie tylko na wdrożenia, lecz także wspieranie klienta w trakcie eksploatacji systemu informatycznego.

Debis IT Services nastawia się nie tylko na wdrożenia, lecz także wspieranie klienta w trakcie eksploatacji systemu informatycznego.

Debis IT Services w 100% należy do koncernu DaimlerChryster. Powstał na początku lat 90., kiedy okazało się, że kilka firm, które kupił Mercedes, ma podobne działy informatyki. Kierownictwo niemieckiego producenta zdecydowało połączyć je w jedną firmę i usamodzielnić. Firma miała świadczyć usługi nie tylko dla macierzystego koncernu, ale również dla innych klientów.

Polski oddział Debis IT Services powstał w październiku 1998 r. Dla szefów niemieckiej firmy Polska stała się interesującym rynkiem wówczas, gdy przedsiębiorstwa przemysłowe i instytucje administracji nasyciły się już sprzętem i oprogramowaniem. Przedstawiciele Debisa oceniają, że polski rynek wszedł teraz w fazę dominacji usług integratorskich. Z niej jest tylko krok ku usługom outsourcingowym, w których specjalizuje się Debis.

"Projekt u klienta przeprowadzamy w trzech etapach. Podczas pierwszego analizujemy problem, szukamy rozwiązania biznesowego i wspierającego je systemu informatycznego. Drugi etap polega na instalacji i wdrożeniu systemu oraz szkoleniach. Po skończonym wdrożeniu utrzymujemy system w ruchu. Naszym celem jest pozostanie u klienta i współpraca z nim przez 5-10 lat" - twierdzi Krzysztof Furgala, dyrektor Debis IT Services Polska. Firma nie jest związana z żadnym dostawcą sprzętu czy oprogramowania, świadomie też zrezygnowała z promowania własnego produktu. Debis ma jednak dział rozwoju oprogramowania. "Nie ma takiego pakietu, który w 100% pokrywałby potrzeby przedsiębiorstwa czy innej organizacji. Tę brakującą część, zwykle około 20%, trzeba napisać" - stwierdza Krzysztof Furgala. "Działamy po stronie klienta, możemy więc sobie pozwolić na niezależność. Fakt, że jesteśmy partnerem SAP, oznacza jedynie, że mamy wyszkolonych ludzi do wdrażania i utrzymywania tego systemu" - dodaje. Na początku 1999 r. Debis IT Services Polska przejął wrocławską Nova Consulting, firmę wyspecjalizowaną we wdrażaniu systemu SAP R/3.

Dział rozwoju oprogramowania zajmuje się opracowywaniem rozwiązań internetowych, w tym do prowadzenia handlu elektronicznego. Dysponuje pełną ofertą, umożliwiającą stworzenie internetowych oddziałów bankowych, oferujących pełen zakres usług (prowadzenie rachunku, przeprowadzanie transakcji, zakup i sprzedaż papierów wartościowych czy doradztwo finansowe on-line). Jest już prowadzony pierwszy projekt wdrożenia tego rozwiązania w jednym z polskich banków. O nazwie klienta przedstawiciele firmy nie chcieli mówić.

Debis IT Services Polska zatrudnia ponad 50 osób, głównie młodych ekonomistów. Informatycy są w zdecydowanej mniejszości. "System księgowy czy magazynowy nie jest naturalnym środowiskiem pracy informatyka. Nie potrafi on również rozwiązywać problemów finansowych i prawnych powstających podczas typowego wdrożenia. To nie jego dziedzina" - wyjaśnia politykę kadrową Krzysztof Furgala, który przez wiele lat był szefem działu informatyki w szpitalu w Berlinie Zachodnim. Po upadku muru berlińskiego szpital ten przyłączył do siebie kilka placówek z Berlina Wschodniego. Do prawidłowego funkcjonowania nowej struktury potrzebne było solidne wsparcie informatyczne. Z rachunku kosztów wynikło, że zarówno wdrażać, jak i utrzymywać system powinna firma zewnętrzna, którą był Debis IT Services.

"Konieczność coraz wyższej jakości usług informatycznych, przy jednoczesnej coraz silniejszej presji na ograniczanie kosztów spowoduje, także w Polsce, zwiększenie popytu na usługi outsourcingowe" - twierdzi Krzysztof Furgala.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200