Po pierwsze: informacja!

Co jest czynnikiem, który najlepiej zintegruje informatykę z biznesem? Informacja!

Co jest czynnikiem, który najlepiej zintegruje informatykę z biznesem? Informacja!

Dzisiaj już powszechnie wiadomo, że wykorzystanie narzędzi informatycznych powinno być ściśle podporządkowane celom biznesowym organizacji. Jak mantrę wszyscy wkoło powtarzają: sens działaniom w zakresie IT nadaje biznes i jego wymagania. Szefowie działów IT wiedzą, że ich inicjatywy i projekty muszą być ściśle podporządkowane potrzebom biznesowym, jeżeli mają liczyć na poparcie kierownictwa. Niemal do rangi magicznego zaklęcia urosło sformułowanie: plany rozwoju systemów informatycznych muszą być ściśle zintegrowane ze strategią firmy czy instytucji. Co to jednak właściwie znaczy? Na czym ma polegać owa integracja? Czy to nie jest wciąż zaklinanie rzeczywistości?

Wydaje się, że przy tym usilnym dążeniu do zespolenia technologii z celami strategicznymi organizacji uwadze zainteresowanych umykają często rzeczy najważniejsze: na jakiej płaszczyźnie potrzeby biznesu i możliwości IT mogą się naprawdę spotkać? Co jest czynnikiem, który rzeczywiście może połączyć IT i biznes? W poszukiwaniu uzasadnień dla swojej roli i miejsca w organizacji czy argumentów na rzecz rosnących wydatków na utrzymanie i rozwój systemów, szefowie i producenci IT uciekają się do konstrukcji myślowych, które niby mają być bliskie i zrozumiałe dla biznesu, podczas gdy faktycznie tylko zaciemniają obraz sytuacji i komplikują właściwe przedstawienie sprawy. A rzecz jest całkiem prosta.

Jedynym, realnym, niepodważalnym czynnikiem, który może naprawdę połączyć IT z biznesem jest... informacja. Jeżeli sobie wyraźnie tego nie uświadomimy, jeżeli wyraźnie i dobitnie nie powiemy sobie, że to właśnie nic innego jak informacja jest obszarem, na którym mogą się faktycznie spotkać potrzeby biznesowe z możliwościami nowych technologii, to wszystkie postulaty ścisłej integracji IT z biznesem będą pozostawały rozważaniami w próżni, nie będą prowadziły do konkretnych, efektywnych, zadowalających rozwiązań. Informacja jest właściwie jedynym prawdziwym obszarem integracji technik komputerowych z biznesem.

Każdemu według potrzeb

Na tej płaszczyźnie i w tej perspektywie trzeba budować wszelkie możliwe relacje i kontakty między działem IT a działami biznesowymi. Jeżeli IT będzie w stanie dostarczyć biznesowi informacji, których on potrzebuje, to żadne inne uzasadnienia dla inwestowania w rozwiązania i narzędzia informatyczne nie będą potrzebne. Pod jednym wszakże warunkiem: że IT będzie w stanie dostarczyć potrzebnych informacji lepiej, skuteczniej czy szybciej niż inne media lub środki komunikacji (bądź też dostarczyć informacje, które nie byłyby możliwe do zdobycia innymi drogami czy metodami). Jeżeli do tej samej informacji, równie szybko i skutecznie lub szybciej i skuteczniej, a na dodatek taniej, menedżer może dotrzeć w inny sposób, to nie ma się co dziwić, że tak trudno go przekonać do inwestycji w dodatkowe narzędzia IT.

Weźmy pod uwagę bardzo prosty przykład, który jednak dobrze oddaje istotę problemu: jeżeli wystarcza mi, że kursy walut usłyszę rano w radiu jadąc do pracy samochodem, to z pewnością będę miał opory przed wydaniem środków na usługę w postaci wysyłania informacji o kursach walut na mój telefon komórkowy czy do skrzynki pocztowej. Co innego, gdy aktualny kurs walut jest potrzebny do bieżących rozliczeń z klientami, to wtedy może opłacać się wdrożenie rozwiązania, które będzie na bieżąco przeliczać odpowiednie kwoty do rozliczeń finansowo-księgowych. Takie rozwiązanie usprawni działalność operacyjną firmy i mimo tego, że księgowy będzie miał nadal możliwość sprawdzenia kursu walut w wielu innych źródłach, to takie rozwiązanie będzie najbardziej wygodne i użyteczne. W innych sytuacjach jednak pewniejszym niż system informatyczny źródłem informacji mogą się okazać nawet koleżeńskie spotkania, rozmowy w gronie znajomych z branży, własne opracowania robione przez szefa lub na jego zlecenie, lektura prasy itp.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200