Perspektywy rozwoju przemysłowego IoT

Firma Zebra Technologies (producent komputerów mobilnych, skanerów oraz drukarek kodów kreskowych) zaprezentowała wyniki firmowego badania noszącego nazwę Zebra 2017 Manufacturing Vision Study. Zawiera ono analizę nowych trendów, które kształtują przyszłość produkcji przemysłowej.

Wyniki globalnego badania wykazały, że producenci wdrażają coraz częściej Przemysłowy Internet Rzeczy (Industrial Internet of Things – IIoT) w celu zwiększenia widoczności procesów technologicznych i podniesienia jakości produkcji. Badanie pokazało, że pracownicy będą w codziennej pracy równocześnie wykorzystywać technologię identyfikacji radiowej (RFID), urządzenia ubieralne, zautomatyzowane systemy i inne nowe, stale rozwijające się technologie IT.

Oczekuje się, że do roku 2022 aż 64% producentów przejdzie na technologie całkowitego połączenia z sieciami IT (obecnie ten odsetek wynosi 43%. Połowa producentów planuje do 2022 r. wdrożyć technologie ubieralne. Natomiast 55 proc. obecnych użytkowników urządzeń ubieralnych zamierza w ciągu najbliższych pięciu lat zintensyfikować ich poziom wykorzystania.

Zobacz również:

Przewiduje się, że liczba procesów wykonywanych ręcznie znacznie się zmniejszy. Obecnie 62 proc. osób wykorzystuje papier i długopis w celu rejestrowania istotnych etapów produkcji. Zakłada się, że do 2022 r. ten odsetek spadnie do 20 proc.

Według producentów, inwestycje w widoczność procesów pomogą w rozwoju działalności. Dlatego 63%. respondentów wymieniło śledzenie z wykorzystaniem technologii takich jak np. skanowanie kodów kreskowych, technologia RFID i systemy lokalizacji w czasie rzeczywistym (real-time location system – RTLS), jako główny element wdrożeń, które mają zapewnić pożądaną widoczność.

51 proc. firm planuje w ciągu najbliższych pięciu lat poszerzyć zastosowanie technologii umożliwiającej komunikację głosową pomiędzy systemem a pracownikami. Najbardziej intensywny rozwój technologii głosowej będzie miał miejsce w największych firmach (> 1 mld USD), a odsetek jej stosowania do 2022 r. ma wzrosnąć do 55 proc.

Ankieta została przeprowadzona w pierwszym kwartale 2017 roku wśród 1100 osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji biznesowych, które autoryzują lub mają wpływ na zakup konkretnych technologii produkcyjnych. Respondenci pochodzili z Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Europy oraz krajów Azji i Pacyfiku.

Źródło: ITBC CORPORATE