Pełen obiektywizm

Ze stron serwisu Expander.pl będzie można zainicjować proces zakupu produktów finansowych.

Ze stron serwisu Expander.pl będzie można zainicjować proces zakupu produktów finansowych.

Expander nie jest internetowym portalem - mówi Adam Niewiński, prezes firmy FinFin SA. - "Ma on stanowić platformę kompleksowego zarządzania finansami, a naszym głównym atutem jest pełna personalizacja oferty i niezależność od jakiejkolwiek instytucji finansowej". Uruchomiony niedawno serwis został stworzony przez spółkę FinFin, której głównym udziałowcem jest Softbank, mający 90% jej akcji. Jedynym warunkiem korzystania z pełnej oferty serwisu jest zarejestrowanie się, jednak firma nie wymaga podawania prawdziwych danych. Expander.pl to pierwsza w Polsce ukończona implementacja oprogramowania firmy Broad-Vision.

Na razie inicjacja

Za wzór dla Expandera posłużył południowoamerykański serwis Patagon.com oraz częściowo amerykańskie internetowe instytucje finansowe, takie jak GetSmart, E-Loan czy Insweb. W Expanderze wydzielono wyraźnie dwie części: informacyjną i usługową. Jego użytkownicy zyskują m.in. bezpłatny dostęp do notowań warszawskiej giełdy na żywo. Jedynym warunkiem skorzystania z tej usługi jest korzystanie z Expandera przez co najmniej 20 godzin miesięcznie - serwis automatycznie kontroluje czas jego używania przez użytkowników.

W ciągu kilku tygodni - według zapewnień przedstawicieli firmy - zostanie wprowadzone inicjowanie transakcji, tzn. na stronach serwisu będzie można nie tylko wybrać produkt finansowy, lecz także roz- począć proces jego nabywania. "Na razie zgodnie z obowiązującym prawem jedyne, co możemy zrobić, to skierować użytkownika do instytucji finansowej. Wszystko stanie się prostsze z chwilą wprowadzenia podpisu elektronicznego" - mówi Adam Niewiński.

Firma chce, aby serwis pozostał obiektywny. Dlatego nie zamierza proponować produktów finansowych, a oferta wszystkich instytucji finansowych będzie prezentowana i dostępna na jednakowych zasadach. Zamieszczane w serwisie reklamy mają być wyraźnie oddzielone od jego części merytorycznej.

Dla wszystkich

Zamiarem FinFin nie było tworzenie konkurencji dla agencji prasowych, takich jak PAP czy Reuters. Celem, jaki postawili sobie twórcy Expandera, jest przede wszystkim edukacja klientów indywidualnych w zakresie zarządzania ich finansami, pokazywanie im spektrum możliwości. "Trudno przecież udać się do wszystkich banków i sprawdzać ich oferty. W naszych bazach danych skatalogowana jest cała dostępna w Polsce oferta produktów finansowych" - mówi Adam Niewiński.

Jak twierdzą przedstawiciele FinFin, informacje i usługi zawarte w Expanderze skierowane są do wszystkich osób mających środki do zainwestowania rzędu nawet 2 tys. zł. Deklarują oni, że serwis będzie stale rozwijany i modyfikowany zgodnie ze wskazówkami użytkowników. Obecnie nie jest on jeszcze kompletny. W serwisie brakuje np. informacji dotyczących ubezpieczeń na życie, ale prawdopodobnie pojawią się one w listopadzie. Przygotowywane jest także narzędzie do zarządzania aktywami osobistymi.

Źródłem przychodów Expandera ma być prowizja pobierana od instytucji finansowych za zainicjowane transakcje oraz zamieszczana w serwisie reklama.

Szybkie wdrożenie

Expander.pl zbudowano wykorzystując oprogramowanie BroadVision One-to-One Enterprise. Firma używa także przeznaczonego dla instytucji finansowych modułu Financial, który umożliwia świadczenie personalizowanych usług finansowych z wykorzystaniem bezpiecznych transakcji za pośrednictwem Internetu. Oprogramowanie BroadVision w Expander.pl wykorzystuje bazę danych Oracle i pracuje na serwerach Sun Solaris. Projekt od strony informatycznej udało się zrealizować w 3 miesiące.

Początkowo FinFin rozważała możliwość napisania oprogramowania do obsługi serwisu we własnym zakresie na bazie serwerów aplikacji, takich jak Bea czy ATG. Jednak proces tworzenia takiego oprogramowania zająłby kilkanaście miesięcy, a firmie zależało na szybkim uruchomieniu serwisu.

Ostatecznie zdecydowano się na zakup gotowego rozwiązania. Wybrano produkt BroadVision, który okazał się lepszy od alternatywnego rozwiązania firmy Vignette. Przewagą BroadVision była większa liczba funkcji w zakresie finansów. FinFin rozważała także produkt firm Intershop i S1.

Nieustanny balans

W następnej kolejności firma zamierza wdrożyć rozwiązania z zakresu data mining oraz CRM. "Cały czas balansujemy pomiędzy kosztami a minimalnym czasem potrzebnym do uruchomienia rozwiązania. Rozważamy dwie możliwości: zakup drogiego rozwiązania oferującego jednocześnie obie te funkcje, które można wdrożyć bardzo szybko, oraz kupno dwóch niezależnych rozwiązań - tańszych, ale które trzeba będzie zintegrować" - mówi Maurycy Kuhn, wiceprezes firmy FinFin.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200