Outsourcing sieci telekomunikacyjnych
- Computerworld,
- 30.01.2006
Nowym zjawiskiem na polskim rynku telekomunikacyjnym jest zlecanie przez operatorów innym podmiotom zarządzania własną siecią telekomunikacyjną. Mogą to być zarówno dostawcy rozwiązań i urządzeń telekomunikacyjnych, jak i wyspecjalizowane firmy, niezależne od konkretnego dostawcy. W tym ostatnim przypadku są to na ogół duże, wyspecjalizowane podmioty działające w skali międzynarodowej - w tym roku będą się one intensywnie interesować rynkiem polskim, na którym do tej pory outsourcing sieci operatorskich był zjawiskiem śladowym.
Nowym zjawiskiem na polskim rynku telekomunikacyjnym jest zlecanie przez operatorów innym podmiotom zarządzania własną siecią telekomunikacyjną. Mogą to być zarówno dostawcy rozwiązań i urządzeń telekomunikacyjnych, jak i wyspecjalizowane firmy, niezależne od konkretnego dostawcy. W tym ostatnim przypadku są to na ogół duże, wyspecjalizowane podmioty działające w skali międzynarodowej - w tym roku będą się one intensywnie interesować rynkiem polskim, na którym do tej pory outsourcing sieci operatorskich był zjawiskiem śladowym.
Lars Svennson, prezes zarządu Ericsson Polska, twierdzi, że jego firma uzyska z usług zarządzania - na zasadach outsourcingu - sieciami telekomunikacyjnymi klientów ok. 10-15% przychodów w 2006 r. W ciągu 2, 3 lat ta wartość ma się zbliżyć do 50%.
Według nieoficjalnych informacji w 2005 r. firma zarobiła ponad 600 mln zł, co jest efektem podpisania dwóch kontraktów UMTS w Polsce oraz pozytywnych trendów na rynku GSM i telefonii stacjonarnej.
Ericsson ma ambicję odgrywać na tym rynku w Polsce bardzo istotną rolę. Zainteresowanie tego rodzaju usługami wyraża także Netia i Polkomtel, a kontrakt w tym zakresie został już zawarty przez Polską Telefonię Cyfrową. W przypadku pierwszego z tych operatorów oznacza to, iż dostawca takich usług mógłby przejąć liczną grupę pracowników Netii zajmujących się utrzymaniem sieci. Najbliższe lata pokażą, w jakim stopniu ta możliwość szukania obniżki kosztów znajdzie szersze uznanie w oczach operatorów. Jeśli tak się jednak stanie, na pewno w istotny sposób zmieni to wewnętrzne mechanizmy funkcjonowania rynku, co jednak - przynajmniej na pierwszym etapie - nie powinno być zbyt widoczne dla klientów.