Outsourcing dla początkujących

Z doświadczeń klientów firm outsourcingowych wynika, że usługi te są opłacalne dla tych firm, które dopiero planują wdrożenie zintegrowanych systemów informatycznych.

Z doświadczeń klientów firm outsourcingowych wynika, że usługi te są opłacalne dla tych firm, które dopiero planują wdrożenie zintegrowanych systemów informatycznych.

Jedną z pierwszych firm, która zdecydowała się na oddanie w outsourcing stosowanego systemu SAP R/3, był warszawski Dromex, zajmujący się budową autostrad. Podstawowym problemem stojącym przed tą firmą, która wdrożyła system zintegrowany pod koniec 1998 r., jest zagospodarowanie posiadanej już infrastruktury teleinformatycznej.

"Warunkiem, jaki stawiamy przed firmami, z którymi rozmawiamy dzisiaj na temat outsourcingu, jest odkupienie od nas serwerów, na których pracuje nasz system" - mówi Robert Mazur, kierownik Zespołu ds. Informatyki w Dromex SA. "Firma, z którą rozmawialiśmy przed rokiem, oferowała nam jedynie przeniesienie serwerów do swojego budynku i usługi administracji nimi, za które musieliśmy dodatkowo płacić ok. 15-20 tys. USD miesięcznie, a to z naszego punktu widzenia było nieopłacalne. Po naszej stronie pozostawał nadal koszt związany m.in. z amortyzacją sprzętu" - dodaje.

Mimo woli zarządu Dromexu o oddaniu informatyki w outsourcing i roku poszukiwań firmy informatycznej, która podjęłaby się tego zadania, nadal trwają rozmowy z potencjalnymi partnerami. Dromex rozważa dzisiaj oferty trzech firm: Apcon, Compaq Computer i IBM.

System SAP R/3 w warszawskiej firmie budowlanej pracuje na dwóch serwerach Compaq ProLiant 7000 z systemem Windows NT 4.0. Korzysta z niego 50 użytkowników w centrali i oddziałach połączonych z nią za pośrednictwem łączy satelitarnych. Opiekuje się nim tylko jeden informatyk. "Oddanie informatyki na zewnątrz opłacałoby się przy 5-10 osobach odpowiedzialnych za utrzymanie systemu informatycznego. Na co dzień nie ponosimy dużych kosztów związanych z administracją SAP" - stwierdza Robert Mazur.

Jednym z powodów, który skłoniłby przedstawicieli Dromexu do oddania systemu w outsourcing, byłoby większe jego bezpieczeństwo zapewniane przez wyspecjalizowaną firmę. Firma zewnętrzna wprowadzałaby także - w ramach kompleksowej obsługi - modyfikacje w systemie. Dzisiaj Dromex będzie musiał wynająć firmę zewnętrzną, która w najbliższych miesiącach dokona migracji z wersji R/3 3.0F do 4.6.

Dromex miał być pierwszym klientem firmy InfoViDE, która w 1999 r. wspólnie z Hewlett-Packard Polska i Telenor stworzyła centrum outsourcingowe. InfoViDE miało się zająć wdrożeniami i rozwijaniem systemów, HP oferowało centrum komputerowe, a Telenor zapewniał łączność. Firmy nadal prowadzą rozmowy z zainteresowanymi firmami. "Głównie dotyczy to klientów, którzy decydują się dopiero na zakup systemów zintegrowanych" - mówi Robert Drzewiecki z InfoViDE. Dromex wycofał się rok temu, nie chcąc być - jak twierdzą jego przedstawiciele - "królikiem doświadczalnym". Barierą okazały się także koszty poniesione już na istniejącą infrastrukturę, których nie udałoby się odzyskać.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200