Optymistyczne perspektywy

Sprzedaż komputerów osobistych w Polsce osiągnęła w 1994 roku poziom 273 ooo sztuk, co odpowiada wartości przeszło 408 mln USD i wzrostowi w stosunku do roku 1993 o 41%. Najsilniejszą pozycję na polskim rynku utrzymują rodzime firmy, kontrolujące 71% sprzedaży PC. Do największych z nich należą: Optimus, JTT, Invar, Baza i Hector.

Sprzedaż komputerów osobistych w Polsce osiągnęła w 1994 roku poziom 273 ooo sztuk, co odpowiada wartości przeszło 408 mln USD i wzrostowi w stosunku do roku 1993 o 41%. Najsilniejszą pozycję na polskim rynku utrzymują rodzime firmy, kontrolujące 71% sprzedaży PC. Do największych z nich należą: Optimus, JTT, Invar, Baza i Hector.

Wśród polskich producentów i dystrybutorów liderami są Optimus, który ma 57% udziałów w rynku i JTT z 23%. Prawie trzykrotnie mniej udziałów ma największy z zagranicznych producentów - Compaq (15,86%). Na drugiej pozycji plasuje się DTK (12,24%), później Escom, Vobis, IBM, Hewlett-Packard, DEC i Dell.

Większość polskich firm zaczyna rywalizację z zagranicznymi producentami na rynku usług kompleksowych, jak integracja systemów i wdrażanie dużych rozwiązań sieciowych. Pozycja polskich dystrybutorów wydaje się być nie zagrożona. Wśród 10 największych zagranicznych dystrybutorów obecnością na naszym rynku może pochwalić się Computer 2000.

Polska wciąż jednak czeka na wejście dużych dystrybutorów europejskich jak Ingram i Merisel, którzy w poważnym stopniu mogą zmienić układ sił na rynku dystrybucyjnym.

W następnych latach dominować będzie najprawdopodobniej tendencja wzrostu sprzedaży PC dla klientów indywidualnych. Dziś wciąż 4/5 rynku stanowią instytucje. Zauważyć też można wzrastający popyt na komputery markowe, oferowane przez Della, Compaqa, IBM, czy HP.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200