Open source w motoryzacji

Producenci pracują nad standaryzacją systemu platformy infotainment , która jest stosowana w samochodach.

 Open source w motoryzacji

Producenci samochodów, zmuszeni ostrą konkurencją, od dawna instalowali systemy rozrywkowo-informacyjne (infotainment od information and entertainment – informacja i rozrywka) w swoich pojazdach. Były to konstrukcje oparte na własnościowych rozwiązaniach, charakteryzujące się powolnym rozwojem i wysokimi kosztami. Nowe urządzenia IVI (in vehicle entertainment) mają zachowywać się podobnie do smartfonów, a opracowanie wspólnej platformy rozrywki w samochodach rozwijanej w modelu open source ma znacznie przyspieszyć rozwój i obniżyć koszty.

System IVI jest „czarną skrzynką”, która łączy się z urządzeniami nagłośnienia i wideo w samochodach, może także pełnić funkcję zestawu słuchawkowego oraz urządzeń nawigacji satelitarnej. Większość dzisiejszych urządzeń IVI ma dotykowe ekrany i może być sterowana głosem, ale użytkownicy rzadko z tych możliwości korzystają. Niezbyt często również kupują dodatkowe wyposażenie, gdyż dotychczasowe systemy wypadają niekorzystnie w porównaniu z przeciętnymi smartfonami, nawet starszej generacji.

Zobacz również:

  • Google udostępnia AI Gemma dla developerów
  • Open source to napęd dla innowacji
  • Computerworld i Red Hat zapraszają na wielkie święto technologii

Niezbędna jest wspólna platforma IVI

Rudi Streif, szef grupy roboczej zajmującej się oprogramowaniem dla sektora motoryzacyjnego w fundacji Linux Foundation, mówi: „Dziś producenci mają problemy, by zachęcić użytkowników do zakupu systemów rozrywkowych w samochodach, gdyż możliwości takich systemów nie przekraczają 10% tego, co może zrobić telefon komórkowy”.

Przyczyną problemów, które skutkują niechęcią użytkowników do większości IVI oferowanych na rynku, jest konsekwentne stosowanie zamkniętego, własnościowego oprogramowania dla tych systemów. Oprogramowanie to jest dostarczane przez firmy trzecie na bardzo restrykcyjnych warunkach licencyjnych, a zatem aplikacje również muszą być własnościowe i nie są kompatybilne ze sobą, nie można mówić również o przenośności między platformami. Wspólny system operacyjny dla urządzeń IVI sprawi, że powstanie współdzielona platforma sprzętowo-programowa obsługująca najważniejsze usługi, middleware i otwartą warstwę interfejsów aplikacji. Uwspólnienie stosu wyeliminuje wielokrotne działania związane z tworzeniem osobnych własnościowych systemów i umożliwi szybkie wprowadzanie poprawek (np. związanych z bezpieczeństwem) niezależnie od marki samochodu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200