Od usług do narzędzi

W obliczu rosnącej konkurencji Salesforce.com szuka szansyw zwiększaniu oferty narzędzi dla programistów, które mają zwiększyć popularność platformy Apex, a może nawet doprowadzić do jej uznania za standard.

W obliczu rosnącej konkurencji Salesforce.com szuka szansyw zwiększaniu oferty narzędzi dla programistów, które mają zwiększyć popularność platformy Apex, a może nawet doprowadzić do jej uznania za standard.

Oferta oprogramowania oferowanego jako usługa SaaS (Software as a Service) szybko rośnie, a do pionierów tej technologii, takich jak Salesforce.com lub NetSuite, coraz śmielej dołączają potentaci na rynku oprogramowania Microsoft, Oracle czy SAP, przystosowując aplikacje do wykorzystania w tym właśnie modelu. Ta groźna konkurencja wpływa oczywiście na modyfikację strategii mniejszych graczy, którzy muszą ją dopasowywać do zmieniającej się sytuacji rynkowej. W efekcie Salesforce.com - najbardziej znana i popularna na świecie firma oferująca oprogramowanie CRM jako usługę - modyfikuje plany biznesowe, widząc swoją szansę przede wszystkim w sprzedaży narzędzi i promocji własnej platformy Apex, a nie oferty usługowej.

Narzędzia dla Apex

Ostatnio Salesforce.com oficjalnie wprowadziła na rynek Salesforce Winter 07- nową wersję oprogramowania CRM oferowanego w modelu SaaS. Jego najważniejszym elementem ma być platforma Apex, zawierająca zestaw narzędzi umożliwiających budowę systemu udostępniania aplikacji w modelu SaaS. W skład środowiska Apex wchodzi język programowania Apex Code ułatwiający niezależnym programistom przygotowanie własnych aplikacji przeznaczonych do udostępniania za pośrednictwem Internetu. Aplikacje Apex mogą działać tylko na platformie Salesforce.com, ale firma oferuje interfejsy Apex Connect do Microsoft Office i SAP ERP, a w tym roku zamierza wprowadzić je również dla Oracle ERP.

Język Apex Code jest podob-ny do Java, ale umożliwia przy-gotowanie aplikacji, które mogą być uruchamiane bezpośrednio na serwerach usługowych Sales-force.com. Firma zapowiada też wprowadzenie pakietów narzę-dziowych Apex dla platform Ajax i Eclipse, a także uruchomienie nowej, adresowanej do programistów strony WWW - ADN (Apex Developer Network). Na razie dostępna jest tylko wstępna wersja Apex Code. Wersja beta ma się pojawić w pierwszej połowie br., a premiera Apex Code jest planowana na koniec roku. Jak mówi Kendall Collins, wiceprezes Salesforce.com - "Ta nowa oferta to ważny krok w transformacji firmy i przekształcenia jej z usługodawcy w producenta platformy. Nowe narzędzia umożliwią programistom skoncentrowanie się na tworzeniu innowacyjnej oferty aplikacyjnej, a nie budowie infrastruktury umożliwiającej usługi SaaS".

Udostępnienie narzędzi programistycznych oznacza, że na rynku mogą się już wkrótce pojawić aplikacje SaaS lepsze niż oferowany przez Salesforce.com system CRM. Przedstawiciele firmy nie widzą w tym jednak zagrożenia, a raczej szansę szybszej niż dotąd popularyzacji systemów SaaS. Jeśli będą one oparte na platformie Apex, to Salesforce.com może zyskać pozycję twórcy standardu i czerpać korzyści nie z bezpośrednich usług, a ze sprzedaży narzędzi programistycznych.

Tego typu transformacje modelu biznesowego firma rozpoczęła już rok temu uruchamiając stronę webową AppExchange, na której dostępne są aplikacje CRM innych firm. Jest ich obecnie ponad 500, a niektóre - zdaniem przedstawicieli Salesforce.com - mają szansę uzyskania miana przebojowej oferty SaaS ("killer hosted application"). Tu wymieniają oni przede wszystkim MediaTrak firmy Bluewolf Group (specjalizowana wersja CRM dla przemysłu rozrywkowego) i aplikację CRM dla rynku finansowego firmy Okere. Warto też zauważyć, że AppExchange uzyskuje wsparcie nie tylko ze strony małych firm widzących w tym szansę na sukces rynkowy, ale również takich potentatów jak Siemens, który udostępnił ostatnio aplet HiPath OpenScape umożliwiający współpracę aplikacji Apex z systemami telekomunikacyjnymi tej firmy.

Dynamics CRM w wersji SaaS

Microsoft zaprezentował wstępną wersję pakietu Dynamics CRM znanego pod kodową nazwą Titan, którego premiera jest zapowiadana w połowie br. Oprogramowanie to jest dostępne obecnie dla 300 wybranych partnerów Microsoft w USA, a w drugim kwartale liczba ta ma zostać zwiększona do ok. 1000. Titan będzie pierwszą aplikacją CRM tej firmy stosującą ten sam kod w trzech wersjach przeznaczonych do bezpośredniej implementacji w przedsiębiorstwie, wykorzystania przez firmy partnerskie Microsoft i oferowanej jako usługa SaaS (Dynamics Live CRM). Oprogramowanie umożliwi dostęp do aplikacji CRM zainstalowanej na serwerze webowym przy wykorzystaniu Microsoft Office Outlook lub przeglądarki internetowej. Titan będzie dostępny w 24 wersjach językowych, które będzie można jednocześnie stosować w pojedynczej implementacji.

Od aplikacji do usług

Jeden z założycieli PeopleSoft Dave Duf-field pod koniec 2006 r. stworzył firmę Workday, która zamierza koncentrować się na ofercie SaaS. Początkowo sprze-daje w formie usługi oprogramowaniedo zarządzania zasobami ludzkimi HCM(Human Capital Management), a docelowo w jej ofercie znajdą się systemy ERP.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200