OKI walczy z Hewlett-Packardem

OKI Data Corp. ma ambitne plany rozwoju i - jak twierdzą przedstawiciele firmy - zamierza w ciągu najbliższych kilku lat zdystansować obecnego lidera na rynku drukarek atramentowych i laserowych - Hewlett-Packarda.

OKI Data Corp. ma ambitne plany rozwoju i - jak twierdzą przedstawiciele firmy - zamierza w ciągu najbliższych kilku lat zdystansować obecnego lidera na rynku drukarek atramentowych i laserowych - Hewlett-Packarda.

Według zapowiedzi, już w przyszłym roku OKI będzie sprzedawać drukarki igłowe, atramentowe i laserowe (LED) produkowane wg własnych technologii. Jak sądzą przedstawiciele firmy, stanie się ona w ten sposób jedynym producentem dysponującym pełnym zestawem własnych technologii dla wszystkich typów tych urządzeń.

Oki liderem drukarek igłowych

Obecnie OKI chwali się osiągnięciem pierwszego miejsca w Polsce i znacznym wzrostem sprzedaży drukarek igłowych (wzrost o 58%, przy udziale w rynku wynoszącym ok. 33%), co przy ogólnym spadku udziału tych urządzeń w rynku oznacza przejęcie segmentu opanowanego wcześniej przez takie firmy, jak Epson czy Star. OKI planuje dalszą ekspansję i wzrost sprzedaży, choć na umiarkowanym poziomie ok. 15%. Drukarki igłowe mają w Polsce ok. 50% udział w rynku, ale następuje jego zmniejszenie, głównie wskutek wypierania ich przez drukarki atramentowe. Zmienia się też charakter odbiorców. Drukarki igłowe przestają być urządzeniami wykorzystywanymi powszechnie w biurach i przez użytkowników indywidualnych - znajdują zastosowanie w bankach, przedsiębiorstwach transportowych, handlu i przemyśle, tam gdzie ważną cechą jest odporność na warunki środowiska oraz możliwość wykonywania wydruków w wielu kopiach. Zmieniają się też cechy tych urządzeń, które są istotne z punktu widzenia odbiorcy - oprócz ceny, niezawodność, trwałość i jakość serwisu nabierają większego znaczenia.

Drukarki stronicowe

Drukarki laserowe od kilku lat systematycznie zwiększają swój udział w rynku. Ich ceny stopniowo spadają, ale w dalszym ciągu są to urządzenia drogie. Wzrost sprzedaży jest hamowany przez gwałtowny rozwój technologii atramentowej. Drukarki laserowe dają najwyższą jakość wydruków, ale jakość oferowana przez drukarki atramentowe niewiele od niej obecnie odbiega. Drukarki atramentowe są też średnio o 25-50% tańsze od laserowych. Najważniejszymi wadami obu typów urządzeń jest brak możliwości wykonywania wielu kopii wydruków oraz wyższy niż w przypadku drukarek igłowych koszt eksploatacji. Tym niemniej faktem jest, że drukarki atramentowe stały się urządzeniami powszechnego użytku i w krajach rozwiniętych opanowały 50-70% rynku. OKI dysponuje własną technologią produkcji drukarek stronicowych wyposażonych w matryce diod elektroluminescencyjnych (LED), która jest bardzo zbliżona do technologii drukarek laserowych. Jednocześnie firma opracowuje własną technologię druku atramentowego zapowiadając na 1997 r. pierwsze wykorzystujące ją produkty.

Liderem rynku drukarek atramentowych i laserowych na świecie jest Hewlett-Packard. Firma ta przoduje w rozwijaniu technologii i opracowywania standardów w tej dziedzinie. Narzuca również szybkie tempo wprowadzania drukarek na rynek. W Polsce Hewlett-Packard także jest liderem na rynku drukarek atramentowych i laserowych. Konkurencja z HP jest trudna, choć nie znaczy, że bez szans na powodzenie. OKI, jak twierdzą jej przedstawiciele, już obecnie zajmuje drugie miejsce, z 9% udziałem w rynku drukarek stronicowych. Najważniejszym dla niej segmentem, w którym zamierza konkurować z Hewlett-Packardem, jest rynek SOHO.

OKI zamierza w najbliższym czasie wprowadzić do sprzedaży drukarkę LED GDI (do pracy pod systemem Windows) - Okipage 4w, której premiera odbędzie się na targach CeBIT. Jeśli sprawdzą się zapowiedzi o niskiej cenie (w Polsce poniżej 1 tys. zł brutto), to urządzenie to może rzeczywiście stać się hitem nie tylko na naszym rynku. Byłaby to bowiem drukarka laserowa w cenie dostępnych obecnie drukarek atramentowych.

Czy Okipage 4w odniesie sukces, zależy jednak nie tylko od akcji promocyjnej, ceny, niezawodności i jakości wydruków oferowanych przez to urządzenie. Należy pamiętać, że inne firmy też opracowują nowe modele drukarek i planują wzrost sprzedaży.

Walka o polski rynek

W Polsce można w ostatnim okresie zaobserwować istotny wzrost aktywności producentów drukarek - otwierane są wciąż nowe przedstawicielstwa znanych światowych firm. Intensywny marketing i promocję swoich produktów, oprócz Oki, zapowiadają Canon, NEC czy Lexmark.

Canon jest firmą, która ma w dziedzinie drukarek mocną pozycję na Zachodzie, a w Polsce jest znana raczej z faksów i kopiarek. Obecnie firma ta zapowiada wprowadzenie na polski rynek najnowszych modeli drukarek atramentowych, których przedpremierowa prezentacja odbyła się podczas ostatnich targów Komputer Expo w Warszawie. Canon przedstawił również nową drukarkę laserową, choć nie ujawnił czy, kiedy i w jakiej cenie może ona być dostępna na polskim rynku.

NEC zapowiedział intensywny marketing drukarek laserowych GDI rodziny SuperScript. Są to, podobnie jak Okipage 4w, drukarki windowsowe dla rynku SOHO, pozbawione procesora i pamięci RAM, a więc względnie tanie. Tak jak wiele innych firm, nowe modele tych drukarek mają być zaprezentowane na targach CeBIT.

Również Lexmark zainteresował się polskim rynkiem SOHO. Niedawno otwarto przedstawicielstwo tej firmy w Polsce. Jak przyznają jej przedstawiciele, Lexmark musi jednak intensywnie pracować nad popularyzacją swojej marki w naszym kraju, gdyż dotychczas był znany jedynie wąskim kręgom użytkowników i kojarzony raczej z drogim sprzętem profesjonalnym, a nie ofertą drukarek atramentowych i laserowych dla rynku SOHO.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200