O mące, piekarni i chlebie

XI Konferencja Użytkowników i Deweloperów Oracle, zorganizowana przez Stowarzyszenie Polskiej Grupy Użytkowników Systemu Oracle PLOUG, była okazją do dyskusji poświęconych nie tylko technologii.

XI Konferencja Użytkowników i Deweloperów Oracle, zorganizowana przez Stowarzyszenie Polskiej Grupy Użytkowników Systemu Oracle PLOUG, była okazją do dyskusji poświęconych nie tylko technologii.

"Dopóki piekarnia kupuje mąkę, żeby później robić z niej chleb, wszystko jest w porządku. Jednak sytuacja, w której piekarnia kupuje chleb, żeby go potem dalej odsprzedać, musi budzić niepokój" - mówił jeden z uczestników konferencji PLOUG, informatyk w jednym z banków spółdzielczych. Piekarnią jest w tej metaforze oczywiście Oracle, mąką - technologie wykorzystane w bazach danych, chlebem zaś produkty końcowe, takie jak serwer aplikacyjny, serwer baz danych czy aplikacje biznesowe. Jak nietrudno się domyślić, tematem, który zdominował tegoroczne spotkanie PLOUG w Zakopanem-Kościelisku była przyszłość Oracle. Tygodnik Computerworld był patronem medialnym tej konferencji.

Prędkość pedałowania

Firma, która wskutek ostatnich akwizycji stała się koncernem o rozległej ofercie - porównywalnej z ofertą IBM czy HP - stoi na najlepszej drodze, by podzielić los wielu gigantów, których rozmiary utrudniły im elastyczne dopasowanie się do potrzeb rynku. "Z biznesem jest jak z jazdą na rowerze. Dopóki pedałujemy, jedziemy jakoś do przodu, kiedy jednak stajemy, przewracamy się. Pozostaje jeszcze kwestia prędkości pedałowania" - mówi Tomasz Wyrozumski, prezes zarządu firmy Biuro Matematyki Stosowanej, jednego z partnerów Oracle.

Pytanie o przyszłość tej firmy jest jak najbardziej na miejscu. Po ostatnich przejęciach (PeopleSoft i JD Edwards oraz iFlex Solutions i Siebel Systems) koncern ten stał się tak duży i działa w tak wielu segmentach rynku, że każdy jego ruch może powodować silny konflikt interesów nie tylko z wielkimi partnerami biznesowymi, ale także z klientami oraz tysiącami małych firm na całym świecie, które tworzą oprogramowanie w oparciu o technologie i produkty Oracle.

Podstawowe wątpliwości tych dwóch ostatnich grup dotyczą dziś przyszłości portfolio produktów amerykańskiego koncernu. Czy będą one integrowane, czy też rozwijane równolegle? Jeśli będą integrowane, to w oparciu o który z dotychczasowych produktów? Jeśli mają być rozwijane równolegle, to jak będą pozycjonowane na rynku? Jak w obliczu tych zmian mają zachować się dotychczasowi użytkownicy aplikacji? Czy w ogóle ufać informacjom dostarczanym przez Oracle na tym etapie fuzji z nowo przejętymi podmiotami, kiedy faktycznie nic jeszcze nie wiadomo?

Szczególnie palące są te pytania w odniesieniu do systemów CRM. "Oracle zgromadził pod jednym dachem wszystkie znaczące systemy CRM na rynku. Dotychczas większość z tych produktów była niezależna od platformy bazodanowej. Ciśnie się na usta pytanie, czy dalej tak będzie" - zastanawia się Barbara Reimschüssel-Wąs z Softbanku. Podobne wątpliwości można mieć także w odniesieniu do aplikacji ERP oraz systemów bankowych. Wraz z zakupem i-Flex

Solutions, Oracle z neutralnego dostawcy technologii stał się producentem jednego z najpopularniejszych systemów centralnych, a także konkurentem wielu firm partnerskich, które stworzyły swoje produkty bankowe w oparciu o bazy i narzędzia Oracle.

Technologia czy aplikacje

Dylemat - inwestycja w technologie czy przeniesienie całego ciężaru na rozwój aplikacji, to jedno z najważniejszych rozstrzygnięć, przed jakimi staną w najbliższym czasie Oracle i jego klienci. Oracle już od pewnego czasu traktował środowisko partnerów korzystających z jego narzędzi programistycznych nieco "po macoszemu", skupiając się przede wszystkim na rozwoju oferty aplikacyjnej i usługowej. To - zdaniem wielu uczestników konferencji PLOUG - pokazuje kierunek dalszego rozwoju firmy. Choć są też tacy, którzy uważają, że w tych dwóch kierunkach rozwoju nie ma sprzeczności, a raczej dobre perspektywy na przyszłość.

"Mając serwer bazy danych i aplikacje zyskujemy ogromną przewagę, mogąc oddać naszym klientom ten cały «sos technologiczny» za darmo, np. jeśli zdecydują się na zakup naszego systemu ERP" - mówi Marek Martofel z Oracle Polska.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200