Nowa, wspólna droga

Compaq Computer, po raz pierwszy od czasu połączenia z Digital Equipment, przedstawił spójną wizję rozwoju. Firma zamierza wejść na polski rynek komputerów dla klientów indywidualnych.

Compaq Computer, po raz pierwszy od czasu połączenia z Digital Equipment, przedstawił spójną wizję rozwoju. Firma zamierza wejść na polski rynek komputerów dla klientów indywidualnych.

Fuzja z Digital Equipment spowodowała w Compaq Computer kryzys organizacyjny. Produkty Digitala były wprawdzie komplementarne wobec oferty Compaqa, jednak metody sprzedaży i podejście do klientów w obu firmach zasadniczo się różniły. Zajęty konsumowaniem fuzji Compaq zaniedbał także komunikację zewnętrzną, przez co uległ pogorszeniu wizerunek firmy. Przedłużająca się niemoc organizacyjna spowodowała utratę stanowiska przez wieloletniego prezesa firmy - Eckharda Pfeiffera. Latem 1999 r. zastąpił go dotychczasowy dyrektor ds. działalności operacyjnej - Michael Capellas.

Internet non stop

Nowa, ogłoszona podczas dorocznej konferencji użytkowników, strategia Compaqa zakłada koncentrację na produktach i usługach związanych z Internetem. Jest ona firmowana hasłem Everything to the Internet. Firma zamierza dostarczać infrastrukturę (serwery, macierze dyskowe) i usługi (integracja systemów, rozwiązania dla handlu elektronicznego). W ramach strategii Compaq zamierza m.in. przedstawić nowe modele serwerów Alpha, a do końca 2001 r. udostępnić architekturę Himalaya - przejętą wraz z Tandemem - z wykorzystaniem procesorów Alpha.

Strategia internetowa obejmuje także produkty i usługi dla małych firm oraz użytkowników indywidualnych. Oprócz serwerów, Compaq rozwija komputery internetowe (iPAQ, Internet Terminal) oraz urządzenia umożliwiające bezprzewodowy dostęp do sieci oparte na technologiach WAP i Bluetooth.

PC w natarciu

Sean Burke, szef działu produktów dla klientów indywidualnych, przekonywał, że choć nie jest to łatwe, zamierza ponownie uczynić produkcję komputerów PC przedsięwzięciem dochodowym. Firma zamierza obniżyć koszt produkcji komputerów m.in. przez ograniczenie liczby modeli, zmniejszenie liczby części i uproszczenie budowy.

Przedstawiciele Compaqa zapowiadają, że jeszcze w tym roku firma zamierza wejść na polski rynek komputerów dla użytkowników indywidualnych. Jednak lista produktów, które miałyby znaleźć się w ofercie dla tego typu klientów, nie została jeszcze określona.

Nie tylko pudełka

Doroczna konferencja była nie tylko okazją do zaprezentowania nowych produktów, ale także manifestacją siły odradzającego się giganta. Dwuletni okres przeobrażeń nie poszedł na marne. Compaq przyjrzał się strategii działania przejętego Digitala i konkurencyjnego IBM-a, dzięki czemu jedna czwarta światowych obrotów firmy pochodzi dzisiaj nie ze sprzedaży sprzętu, lecz usług (18% w przypadku Polski). Około 85% tej kwoty przypada na świadczenie usług integracji sieci i systemów, pozostałe to usługi serwisowe.

Przedstawiciele firmy zaprezentowali także ubiegłoroczne wyniki. W 1999 r. wartość sprzedaży wzrosła o 23% i wyniosła 38,5 mld USD. Na region EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka) przypada 50% światowych obrotów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200