Nowa trzecia strona

Firma Bankomat 24/Euronet będzie oferować usługi autoryzacji transakcji internetowych.

Firma Bankomat 24/Euronet będzie oferować usługi autoryzacji transakcji internetowych.

Firma Bankomat 24/Euronet, znana w Polsce z sieci ok. 500 bankomatów Euronet, zamierza w połowie roku uruchomić usługi autoryzacji płatności dokonywanych przez Internet. Usługi te mają być oferowane firmom zainteresowanym prowadzeniem sprzedaży z wykorzystaniem sieci.

Po pierwsze, oferta

Decyzja o uruchomieniu obsługi transakcji internetowych wynika z przeświadczenia, że w najbliższych latach polski rynek autoryzacyjny znacznie wzrośnie. Pogląd ten podzielają również banki. Część z nich zdecydowała się nawet utworzyć własne centra autoryzacyjne (pisaliśmy o tym w CW 18/2000). Według przedstawicieli Euronetu, oferta dla sklepów internetowych ma być konkurencyjna. "W praktyce można spodziewać się prowizji w granicach 5% wartości transakcji oraz opłaty transakcyjnej podobnej jak na Zachodzie, a więc ok. 15 centów" - mówi Bengt Horsma, kierujący projektem od strony technicznej. Firma nie zamierza stwarzać barier we współpracy z mniejszymi lub mniej znanymi firmami. "Będziemy dokonywać oceny potencjalnych partnerów na podstawie stosowanych dotychczas wytycznych międzynarodowych organizacji płatniczych" - stwierdza Janusz Diemko, dyrektor generalny Bankomat 24/Euronet sp. z o.o. w Warszawie.

Jak przekaźnik

Działalność Euronetu w zakresie autoryzacji transakcji internetowych, podobnie jak w przypadku transakcji dokonywanych przez terminale POS, w praktyce będzie sprowadzać się do transmisji danych do światowych instytucji płatniczych np. Visa czy MasterCard. To one bowiem dokonują rzeczywistej autoryzacji (tzw. processor), sprawdzając daty ważności i salda rachunków w bankach-emitentach kart. Aby obsługiwać transakcje internetowe, Euronet wdraża specjalne oprogramowanie, którego zadaniem jest tłumaczenie informacji przychodzących z Internetu do formatu używanego przez "tradycyjne" czytniki kart. "Dzięki temu zaoferowanie nowej usługi nie będzie wymagało od nas poniesienia zbyt dużych nakładów finansowych" - mówi Janusz Diemko.

Promotor standardów

Euronet nie zamierza bezpośrednio konkurować z bankami, z którymi od lat ściśle współpracuje. Według przedstawicieli firmy, strategię Euronetu można by określić jako propagowanie standardów i technologii, których upowszechnienie przyniesie jej korzyści.

W najbliższym czasie firma będzie zachęcać banki do zaoferowania klientom rozwiązania SET, opartego na koncepcji wirtualnej portmonetki (eWallet). Chcąc dokonać zakupu w sieci, klient nie będzie musiał wpisywać wszystkich swoich danych na stronie internetowej sklepu. Wystarczy, że będzie znał swój tajny kod i numer PIN. Podanie tych danych sprawi, że przeglądarka nawiąże szyfrowane połączenie z serwerem banku, na którym zostanie umieszczona wirtualna portmonetka, zawierająca wszystkie informacje potrzebne zarówno do jednoznacznej identyfikacji klienta, jak i autoryzacji transakcji. Rozwiązanie to będzie szczególnie przydatne w autoryzacji transakcji dokonywanych przez telefon komórkowy. "Już podczas uruchomienia systemu w połowie roku na naszych stronach będzie można dokonać autoryzacji zarówno za pomocą technologii SSL (Secure Socket Layer), jak i wirtualnej portmonetki" - mówi Bengt Horsma. Rozwiązania przyjęte przez Euronet są zgodne z wytycznymi światowych organizacji płatniczych. Oznacza to, iż dane posiadacza karty (w tym numer samej karty) nigdy nie zostaną udostępnione sklepowi internetowemu. Sklep będzie mógł jednak sprawdzić, czy termin ważności karty nie wygasł, zanim zostanie wydane żądanie autoryzacji.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200