Nowa energia z zewnątrz

Od kilku miesięcy obsługą informatyczną centrali Polskich Sieci Elektroenergetycznych zajmuje się osobna spółka, stworzona przez informatyków, zatrudnionych dotychczas w tym zakładzie.

Od kilku miesięcy obsługą informatyczną centrali Polskich Sieci Elektroenergetycznych zajmuje się osobna spółka, stworzona przez informatyków, zatrudnionych dotychczas w tym zakładzie.

Przekształcenia działu informatyki i telekomunikacji warszawskiej centrali Polskich Sieci Elektroenergetycznych (PSE) trwają od grudnia ub.r. "Podobny proces rozpoczęto również w pozostałych oddziałach PSE" - mówi Roman Pruchniewski, prezes firmy PSE Info, zatrudniony wcześniej w dziale informatyki i telekomunikacji w centrali PSE. "Jednym z poważniejszych problemów, przed którym stanęliśmy, jest sposób zarządzania oraz hierarchia firm, zajmujących się obsługą informatyczną poszczególnych regionów energetycznych naszego kraju" - uzupełnia.

Wyodrębnienie działów infromatycznych ze struktury Polskich Sieci Elektroenergetycznych jest kolejnym krokiem zmierzającym do decentralizacji spółki. Podstawowym jego powodem są spodziewane oszczędności. "W przypadku działu informatyki nie oczekujemy ich jednak wcześniej niż po trzech latach" - mówi Stanisław Poręba, wiceprezes Polskich Sieci Elektroenergetycznych SA.

Razem, ale osobno

W PSE Info, spółce zależnej od Polskich Sieci Elektroenergetycznych, znalazło zatrudnienie większość pracowników warszawskiego działu informatyki tego przedsiębiorstwa. W zakładzie macierzystym pozostało jedynie kilku specjalistów, zajmujących się koordynacją i kontrolą działań tej firmy, a także opracowywaniem długofalowej strategii rozwoju informatycznego przedsiębiorstwa. Nowa firma, która przybrała formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przejęła obsługę informatyczną polskich sieci w trzech obszarach. Obejmują one kontrolę i bieżące naprawy systemu operacyjnego i baz danych pracujący w PSE, a także administrację i ochronę sieci oraz elementów pasywnych zainstalowanych w przedsiębiorstwie.

Do obowiązków informatyków zatrudnionych w PSE Info należy serwis terminali i urządzeń peryferyjnych działających w centrali, jak również opieka nad siecią rozległą, serwerami zainstalowanymi w oddziałach regionalnych przedsiębiorstwa. Ten element dotychczasowej umowy może powodować spory kompetencyjne między wyodrębnionymi ze struktury spółkami, powstałymi na bazie działów informatycznych w poszczególnych regionach, które zajmą się obsługą oddziałów regionalnych PSE. Trzeba będzie stworzyć rozwiązania formalne, jasno zakreślające zakres obowiązków poszczególnych firm zewnętrznych.

Ręka, która karmi

Polskie Sieci Elektroenergetyczne są, jak na razie, jedynym usługobiorcą nowo powstałej firmy, co - zdaniem kierownictwa PSE Info - jest sytuacją komfortową. Ze względu na wielkość i bogactwo gwarantuje on firmie dostateczną liczbę zleceń, a współpraca z tak dużym przedsiębiorstwem ułatwia kontakty międzynarodowe. Umożliwia również dostęp do atrakcyjnych szkoleń z wielu dziedzin. "Dzięki wyodrębnieniu naszego działu zyskaliśmy dużą samodzielność" - mówi Roman Pruchniewski. "Wiąże się z tym jednak większy zakres odpowiedzialności za podjęte zobowiązania. Do tego dochodzą problemy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, marketingiem i zarządzaniem firmą".

Kierownictwo PSE Info zamierza jednak podjąć współpracę z innymi przedsiębiorstwami, nie tylko z branży energetycznej, przy utrzymaniu priorytetowego charakteru usług na rzecz PSE. W planach jest także zatrudnienie nowych specjalistów z doświadczeniem przy pracach nad dużymi projektami informatycznymi oraz wiedzą z zakresu zarządzania siecią rozległą. Spółka zamierza również podpisać umowy z innymi firmami usługowymi, które mogłyby pełnić rolę podwykonawców przy kontraktach z dużymi klientami.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200