Nokia na platformie Windows Phone 7

Kolejne generacje telefonów marki Nokia będą bazować na mobilnej platformie Microsoft. Obie firmy mają współpracować m.in. w obszarze reklam mobilnych oraz rozwiązań lokalizacyjnych. Zapowiadany jest jednak dalszy rozwój Symbiana i MeeGo.

Partnerstwo firm Nokia i Microsoft ma być ukierunkowane na rozbudowę ekosystemu rozwiązań i usług związanych z oprogramowaniem Windows Phone. Obie firmy mają również ściśle współpracować w zakresie budowania strategii rozwoju tej platformy oraz tworzenia aplikacji mobilnych. Fiński koncern ma także aktywnie angażować się w prace rozwojowe systemu Windows Phone 7. Na mocy zawartego porozumienia Microsoft zyska także dostęp do rozwiązań sprzętowych Nokii. Współpraca dotyczyć ma również lokalizacji oprogramowania. Planowane są też wspólne inicjatywy sprzedażowe.

Bing i Nokia Maps razem

Stephen Elop, prezes Nokii i Steve Ballmer, kierujący Microsoft po zawarciu porozumienia.

Nowa, bazująca na bliskiej współpracy z koncernem Microsoft, strategia rynkowa Nokii ma pozwolić na odwrócenie notowanych od kilku lat trendów spadkowych oraz poprawę pozycji konkurencyjnej urządzeń fińskiego producenta względem rozwiązań mobilnych Apple oraz telefonów bazujących na systemie Google Android. Fiński koncern traci udziały w rynku urządzeń mobilnych od ponad trzech lat.

W 2007 r., podczas gdy udział rynkowy koncernu Nokia szacowano na ok. 50%, Apple kontrolował tylko 2,7% rynku rozwiązań mobilnych. W ciągu ostatnich trzech lat sytuacja zmieniła się diametralnie. Z analiz Gartnera wynika, że tylko na co trzecim (30,8%) telefonie sprzedanym w IV kwartale 2010 r. widniało logo Nokii. Apple kontrolował zaś ok. 16% rynku. W ubiegłym roku na sile przybrała również konkurencja w postaci mobilnej platformy Google Android. Na tym środowisku koncentrują się m.in. firmy Samsung, LG i HTC.

Z tych samych analiz firmy Gartner wynika także, że pod koniec 2010 roku udział rynkowy systemów mobilnych linii Windows, w tym Windows Phone 7, nie przekraczał 3,5%. Trudno więc dziwić się, że z perspektywy Microsoftu współpraca z Nokią ma przyczynić się do popularyzacji oprogramowania Windows Phone 7 w ramach szerokiej gamy urządzeń mobilnych przeznaczonych dla różnych rynków i odbiorców.

Zgodnie z ujawnionymi informacjami, w kolejnych generacjach telefonów fińskiego producenta wykorzystane zostaną m.in. niektóre mechanizmy zaczerpnięte z platformy reklamowej Microsoft adCenter. Umowa partnerska ma również przewidywać, że oprogramowanie Nokia Maps zostanie zintegrowane z wyszukiwarką Microsoft Bing.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200