Najcenniejszą marką jest...
- Adam Jadczak,
- 17.05.2011
... Apple, który wyprzedził Google, zajmującego pozycję lidera przez ostatnie cztery lata - wynika z tegorocznego rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100.
Apple - wartość 153 mld USD (wzrost o 84%)
Google - 111 mld USD (-2%)
IBM - 101 mld USD (+17%)
McDonalds - 81 mld USD (+23%)
Microsoft - 78 mld USD (+2%)
Coca-Cola - 73 mld USD (+8)
AT&T - 70 mld USD (bez zmian)
Marlboro - 68 mld USD (+18%)
China Mobile - 57 mld USD (+9%)
GE - 50 mld USD (+12%)
"Prowadzone przez nas szacunki wartości marek to potężne narzędzie określające w jakim stopniu poszczególne firmy są w stanie budować autentyczną i trwałą wartość dla akcjonariuszy" - stwierdziła Eileen Campbell, prezes Millward Brown. "Dzięki dbałości o własną markę oraz nieustannym innowacjom Apple może żądać wysokiej premii za swoje produkty i utrzymywać się na fali mimo turbulencji gospodarczych. Jest to przykład globalnego sukcesu biznesowego, na którym mogą uczyć się inni" - dodała. Z punktu widzenia liderów biznesu można uznać, że zarządzanie marką jest jedną z kluczowych kompetencji służących budowaniu wartości finansowej w długim okresie. W trakcie 2010 rynki akcji odnotowały globalny wzrost na poziomie 13%, natomiast najsilniejsze marki podnosiły swoją wartość szybciej - o 30%.
Marki ICT, stanowiące 33% wszystkich marek z rankingu, pozostają istotne dla konsumentów w codziennym życiu. Za liderem rankingu - marką Apple - plasuje się Google, którego wartość wynosi 111 mld USD, a na 3 miejscu znalazł się IBM z wartością 101 mld USD. W tym roku w rankingu Top 100 zadebiutował Facebook (na miejscu 35, wartość 19 mld USD), notując największy wzrost wartości (o 246%). Sklep internetowy Amazon.com wyprzedził zaś "tradycyjną" sieć Walmart i zajął 1 miejsce wśród marek związanych z handlem detalicznym, a w całym rankingu uplasował się na 14 pozycji (wartość tej marki to prawie 38 mld USD, wzrost o 37%). SAP znalazł się na 23 miejscu (wartość 26 mld USD), tuż za Oracle (27 mld USD).
Marki są także coraz bardziej ze sobą powiązane dzięki nowym technologiom i procesom konwergencji. Aby podbijać serca i umysły konsumentów, marki w coraz większym stopniu muszą wykorzystywać nowe technologie. Silne marki, takie jak: Burberry, Chanel, Louis Vuitton czy Coca-Cola, podniosły swoją wartość, odwołując się do nowych technologii, na przykład wykorzystując media społecznościowe i związane z nimi aplikacje. Równocześnie obserwujemy, że istniejące w świecie fizycznym wzajemne zależności między aplikacjami, urządzeniami i platformami operacyjnymi przekładają się na wzajemne zależności marek. Marki, które zdają sobie sprawę z ryzyka, jakie się z tym wiąże, są w stanie umiejętnie wykorzystać takie powiązania do generowania wzrostu.