Najcenniejszą marką jest...

... Apple, który wyprzedził Google, zajmującego pozycję lidera przez ostatnie cztery lata - wynika z tegorocznego rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100.

10 najcenniejszych marek świata:

Apple - wartość 153 mld USD (wzrost o 84%)

Google - 111 mld USD (-2%)

IBM - 101 mld USD (+17%)

McDonalds - 81 mld USD (+23%)

Microsoft - 78 mld USD (+2%)

Coca-Cola - 73 mld USD (+8)

AT&T - 70 mld USD (bez zmian)

Marlboro - 68 mld USD (+18%)

China Mobile - 57 mld USD (+9%)

GE - 50 mld USD (+12%)

Według obliczeń firmy Millward Brown Optimor, od roku 2006 marka Apple zwiększyła swoją wartość o 859% i obecnie jest warta 153 mld USD. W ostatnim roku, kiedy gospodarka odradzała się po kryzysie, wartość wszystkich marek znajdujących się w pierwszej setce wzrosła o 17%, osiągając poziom 2,4 bln USD. Ranking BrandZ Top 100, obejmujący najcenniejsze marki świata (Most Valuable Global Brands), jest opracowywany przez Millward Brown Optimor na zlecenie WPP. Ranking opiera się na analizie danych finansowych w połączeniu z pomiarami wartości marek w percepcji konsumentów.

"Prowadzone przez nas szacunki wartości marek to potężne narzędzie określające w jakim stopniu poszczególne firmy są w stanie budować autentyczną i trwałą wartość dla akcjonariuszy" - stwierdziła Eileen Campbell, prezes Millward Brown. "Dzięki dbałości o własną markę oraz nieustannym innowacjom Apple może żądać wysokiej premii za swoje produkty i utrzymywać się na fali mimo turbulencji gospodarczych. Jest to przykład globalnego sukcesu biznesowego, na którym mogą uczyć się inni" - dodała. Z punktu widzenia liderów biznesu można uznać, że zarządzanie marką jest jedną z kluczowych kompetencji służących budowaniu wartości finansowej w długim okresie. W trakcie 2010 rynki akcji odnotowały globalny wzrost na poziomie 13%, natomiast najsilniejsze marki podnosiły swoją wartość szybciej - o 30%.

Marki ICT, stanowiące 33% wszystkich marek z rankingu, pozostają istotne dla konsumentów w codziennym życiu. Za liderem rankingu - marką Apple - plasuje się Google, którego wartość wynosi 111 mld USD, a na 3 miejscu znalazł się IBM z wartością 101 mld USD. W tym roku w rankingu Top 100 zadebiutował Facebook (na miejscu 35, wartość 19 mld USD), notując największy wzrost wartości (o 246%). Sklep internetowy Amazon.com wyprzedził zaś "tradycyjną" sieć Walmart i zajął 1 miejsce wśród marek związanych z handlem detalicznym, a w całym rankingu uplasował się na 14 pozycji (wartość tej marki to prawie 38 mld USD, wzrost o 37%). SAP znalazł się na 23 miejscu (wartość 26 mld USD), tuż za Oracle (27 mld USD).

Marki są także coraz bardziej ze sobą powiązane dzięki nowym technologiom i procesom konwergencji. Aby podbijać serca i umysły konsumentów, marki w coraz większym stopniu muszą wykorzystywać nowe technologie. Silne marki, takie jak: Burberry, Chanel, Louis Vuitton czy Coca-Cola, podniosły swoją wartość, odwołując się do nowych technologii, na przykład wykorzystując media społecznościowe i związane z nimi aplikacje. Równocześnie obserwujemy, że istniejące w świecie fizycznym wzajemne zależności między aplikacjami, urządzeniami i platformami operacyjnymi przekładają się na wzajemne zależności marek. Marki, które zdają sobie sprawę z ryzyka, jakie się z tym wiąże, są w stanie umiejętnie wykorzystać takie powiązania do generowania wzrostu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200