Najatrakcyjniejsi pracodawcy
- Piotr Waszczuk,
- 30.11.2011
Zarówno amerykańscy, jak i polscy studenci kierunków biznesowych i politechnicznych za najbardziej pożądanych pracodawców wybrali Google, IBM i Microsoft.
Najatrakcyjniejsi pracodawcy w Polsce...
- Microsoft
- IBM
- Intel Technology Poland
- Pracuj.pl
...i na świecie
- IBM
- Microsoft
- Intel
- Sony
- Apple
Programiści lubią korporacje
Universum przeprowadziło dwie ankiety - jedną wśród osób poszukujących pracy w działach biznesowych, a drugą - informatycznych. Google okazał się najatrakcyjniejszym pracodawcą w obu kategoriach. W kategorii IT na drugim miejscu znalazł się IBM, a na trzecim Microsoft. Na kolejnych są Intel, Sony i Apple.
"Branża IT jest bardzo zależna od kapitału ludzkiego, podejmuje więc wiele wysiłku, aby przyciągnąć i zatrzymać najzdolniejszych ludzi z całego świata" - powiedział Carlo Duraturo, dyrektor w Universum. "Nowa kultura pracy - sprzyjająca relaksowi i kreatywności w biurze - pojawiła się częściowo dzięki tej właśnie branży. Pokolenie Y czuje się bardzo komfortowo pracując w tym nowym środowisku i ma to odzwierciedlenie w atrakcyjności branży programistycznej" - dodaje.
Wyniki polskich badań
Z analiz Antal International także wynika, że polscy menedżerowie za najbardziej atrakcyjnych pracodawców z branży teleinformatycznej uznają Google, Microsoft i IBM. Cenione są m.in. prestiż, skala działalności firmy, a także kultura organizacyjna. Pracodawcy będą musieli jednak coraz częściej konkurować o najlepszych specjalistów. W badaniu ankietowym wzięło udział ponad 1900 polskich specjalistów i menedżerów z różnych branż. Większość z nich za najbardziej atrakcyjnych pracodawców uznało międzynarodowe korporacje. Najbardziej pożądanym pracodawcą w Polsce uznany został Google. W pierwszej 10., obok firm z innych branż, znalazły się też Microsoft i IBM. Obie firmy zajęły odpowiednio 3. i 4. miejsce w zestawieniu.
Większość ankietowanych (58%) przyznała, że ceni przede wszystkim wielkość i prestiż firmy. Połowa badanych dodatkowo bierze pod uwagę wysokie standardy zarządzania i kulturę organizacyjną. Około 42% menedżerów za istotny czynnik decydujący o szansach potencjalnego pracodawcy uznaje wielkość wynagrodzenia i dodatkowych korzyści materialnych. Możliwości awansu i rozwoju bierze pod uwagę ok. 39% badanych. Tylko co piąty ankietowany twierdzi, że zdecydowałby się na pracę w międzynarodowej korporacji ze względu na oferowane pracownikom szkolenia. Jednocześnie większość menedżerów i specjalistów informacje na temat potencjalnych pracodawców czerpie z firmowych biuletynów informacyjnych (49%) lub bazuje na opinii znajomych (35%).
Zdaniem autorów badania, pracodawcy będą musieli coraz częściej konkurować o najlepszych specjalistów oraz przedstawicieli kadry kierowniczej. "Międzynarodowe korporacje dbają o renomę wśród potencjalnych pracowników budując silną markę i tworząc sprzyjające warunki pracy, które umożliwiają rozwój zawodowy. Wiedzą, że rynek pracodawcy się kończy - zbliżający się niż demograficzny oraz dynamiczny rozwój korporacji międzynarodowych na polskim rynku spowoduje, że tylko firmy o dobrej opinii będą mogły konkurować o najlepszych specjalistów i menedżerów" - twierdzi Artur Skiba, dyrektor zarządzający w Antal International. O strategiach pozyskiwania i utrzymywania najbardziej cenionych pracowników na przykładzie pięciu firm piszemy na kolejnych stronach.