Na przekór trendom

Krakowski Solidex okazał się odporny na ubiegłoroczne zawirowania rynkowe. Firma osiągnęła znaczący wzrost obrotów i zysku.

Krakowski Solidex okazał się odporny na ubiegłoroczne zawirowania rynkowe. Firma osiągnęła znaczący wzrost obrotów i zysku.

Na przekór trendom

Zbigniew Skotniczy, prezes zarządu Solidex

W przeciwieństwie do wielu konkurentów, ubiegły rok był dla Solidexu udany. Dobre rezultaty to wynik elastycznej strategii sprzedaży. Malejące marże na sprzęt udało się z nawiązką zrekompensować przychodami z usług. Firma wzbogacała także ofertę w nowe, atrakcyjne produkty. Efekt - wzrost sprzedaży o ponad 40% i rentowność netto na poziomie 10%.

Usługi oddzielnie

Już pierwsze dwa kwartały ub.r. okazały się dla Solidexu bardzo udane. W porównaniu z analogicznym okresem 2000 r. firma odnotowała podwojenie obrotów. Z kolei w drugiej, "trudniejszej" połowie roku realizacja kontraktu na modernizację sieci korporacyjnej banku Pekao SA zapewniła firmie stabilność. Łączna wartość sprzedaży Solidex SA w 2001 r. sięgnęła 202,5 mln zł - rok wcześniej było to "tylko" 146,7 mln zł.

Dobre wyniki nie oznaczają, że Solidex działał w oderwaniu od rynkowych realiów. Firma odczuła w ub.r. silną presję cenową ze strony konkurentów, co skłoniło ją do wyraźnego oddzielenia oferty produktowej od usługowej. Paradoksalnie, ruch ten przyniósł bardzo pozytywne skutki - wzrósł udział usług (wdrożeniowych, serwisowych i szkoleniowych) w przychodach firmy w 2001 r.

Struktura sektorowa sprzedaży firmy w ub.r. nie zmieniła się w znaczącym stopniu. Około 45% przypadło na sektor finansowy, zaś 28% udziału w sprzedaży miał sektor telekomunikacyjny. Kolejne miejsca należą do firm usługowych, handlu detalicznego i przemysłu. Klientami firmy są m.in. PKN Orlen, KGHM oraz sieci detaliczne: Ikea, Makro Cash & Carry, Ahold i Auchan.

Dłuższy cennik

Zdecydowanie ponad 50% obrotu Soli-dexu pochodzi ze sprzedaży rozwiązań Cisco Systems. Drugim ważnym źródłem obrotów są rozwiązania Sun Micro-systems. Udział w zwiększeniu sprzedaży ma jednak także umiejętna rozbudowa oferty. W roku 2001 Solidex został partnerem firm Internet Security Systems i Nokia w dziedzinie systemów wykrywania włamań sieciowych. Ich produkty wzbogaciły oferowane dotychczas rozwiązania Cisco i Checkpoint. Produkty i usługi związane z bezpieczeństwem - w tym także m.in. rozwiązania szyfrujące firm RSA Security i Cylink - stanowiły w ub.r. ok. 5% obrotu Solidex SA.

Na przekór trendom

Solidex

Kolejnym trafnym posunięciem okazało się wejście na rynek rozwiązań wspomagających dystrybucję treści - systemów buforujących, systemów dystrybucji obciążenia, a także wspomagających strumieniową transmisję wideo. Stanowiły one ok. 2-3% wartości sprzedaży. W ubiegłym roku Solidex przeprowadził także kilka pilotażowych wdrożeń technologii Voice over IP. Ten ostatni kierunek działalności będzie w najbliższym czasie aktywnie rozwijany. Firma liczy na kontrakty z zakładami energetycznymi i operatorami telewizji kablowej.

Nowe perspektywy

Solidex nie zamierza poprzestać na obecnym portfolio produktów. W roku 2002 planuje jego poszerzenie m.in. o usługi integracyjne w dziedzinie systemów katalogowych wszystkich czołowych dostawców. Brak pełnej zgodności między rozwiązaniami Novella, Suna i Microsoftu w sytuacji, gdy firmy starają się centralizować funkcje administracyjne, daje szansę na wzrost.

Integracja systemów katalogowych stanowi krok w kierunku systemów wspomagających zarządzanie infrastrukturą. Firma zbudowała własne rozwiązanie wspomagające inwentaryzację firmowego sprzętu i oprogramowania na potrzeby migracji środowiska sieciowego lub przeprowadzki. Co ciekawe, oprogramowanie to można łączyć z rejestrami środków trwałych. System może działać samodzielnie lub w połączeniu z systemem zarządczym, np. HP OpenView.

Ambicje Solidexu sięgają dalej. Firma jest zainteresowana rozwijaniem produktów i usług do budowy aplikacji intranetowych, np. systemów rozliczania delegacji online. Spółka ma już pierwsze doświadczenia w tym zakresie. Jej przedstawiciele deklarują jednak, że Solidex, przynajmniej na razie, nie będzie inwestował w bardziej skomplikowane rozwiązania typu portale korporacyjne czy oprogramowanie analityczne.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200