Na miarę klienta

HP przeprowadził kolejną reorganizację. Stworzono działy odpowiedzialne za poszczególne grupy klientów.

HP przeprowadził kolejną reorganizację. Stworzono działy odpowiedzialne za poszczególne grupy klientów.

Wraz z zastąpieniem przez Carleton Fiorinę na stanowisku prezesa Hewlett-Packard Lewisa Platta zmieniła się filozofia działania firmy. Nowa szefowa korporacji zdecydowała o fundamentalnej zmianie działania HP, począwszy od zmian struktury organizacyjnej. Proces ten ułatwiło wydzielenie ze struktur Agilent Technologies, odpowiedzialnej za sprzedaż aparatury medycznej i pomiarowej. Kierownictwo HP rezygnuje także z reklamowania marek poszczególnych produktów na rzecz promowania całej firmy. Pierwszy raz w 60-letniej historii firma zmienia logo.

Nowy szkielet

Jak mówią pracownicy firmy, HP stawał się firmą "skostniałą". Skostniała była przede wszystkim dotychczasowa struktura. Firma była podzielona na działy produktowe (m.in. komputerów PC, rozwiązań unixowych, drukarek). Dzisiaj powstają działy rynkowe, mające lepiej odzwierciedlać potrzeby klientów.

Dzięki wprowadzanym zmianom powstają działy odpowiedzialne za poszczególne grupy klientów. Pierwszy z nich - ECSO (Enterprise Computing Solutions Organization) ma się zajmować klientami korporacyjnymi. Drugi, tzw. business unit CCO (Commercial Channels Organization), będzie odpowiedzialny za współpracę z dystrybutorami i dilerami oraz małymi i średnimi firmami (SMB). W Polsce nowy podział wprowadzono 1 kwietnia br.

W centrali HP wydzielono jednocześnie dwa działy - obejmujące m.in. laboratoria - odpowiedzialne za rozwój dwóch grup produktów: komputerów oraz drukarek i skanerów.

Nowi ludzie

Wraz z wprowadzeniem zmian organizacyjnych dokonano także zmian w kierownictwie HP Polska. Działem ECSO kieruje Andrzej Dopierała, jednocześnie szef polskiego oddziału firmy. Dyrektorem sprzedaży w ECSO został Tomasz Zińko. Szefem nowego CCO został Paweł Malak.

Jak mówi Carleton Fiorina, zmiany mają spowodować, że HP znowu będzie działać tak prężnie, jak firmy małe. Wprowadzenie nowych struktur ma ułatwić również kontakt klientów z przedstawicielami HP. "Na pewno nie stanie się tak, że jedna osoba będzie mogła sprzedać klientowi wszystko, począwszy od drukarek, po zaawansowane rozwiązania unixowe. Jednak nowa organizacja pozwoli na znacznie szybszą wymianę informacji pomiędzy pracownikami, odpowiedzialnymi za poszczególne grupy produktów. Klient nie będzie już musiał szukać osoby, od której chce kupić dany produkt" - twierdzą przedstawiciele HP Polska.

Powtórka z historii?

Prawie 3 lata temu Hewlett-Packard Polska przeszedł równie dużą reorganizację. Wtedy jednak była ona spowodowana zmianami w podstawowych liniach produktowych i wprowadzeniem rozwiązań internetowych. Przed reorganizacją w HP funkcjonowały dwa działy: systemów komputerowych (CSO) oraz komputerów osobistych i peryferii (CBO). Ich oferta miała stać się zbieżna po wprowadzeniu procesora Merced.

Reorganizacja HP na świecie w 1997 r. opierała się na stworzeniu - likwidowanych dzisiaj - 5 działów produktowych: oprogramowania i usług, serwerów dla przedsiębiorstw, systemów PC, rozwiązań związanych z drukiem laserowym i urządzeń na rynek konsumencki.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200