Multimedia, U progu technologii XXI wieku

Pod takim tytułem ukazała się książka Bernda Steinbrinka, wydana nakładem wydawnictwa Robomatic. Jest to pierwsze na naszym rynku opracowanie tak obszernie i wnikliwie opisujące multimedia. Niemiecki oryginał książki wydano pod koniec 1992 r., a polski wydawca idąc z duchem czasu dokonał niezbędnej aktualizacji danych.

Pod takim tytułem ukazała się książka Bernda Steinbrinka, wydana nakładem wydawnictwa Robomatic. Jest to pierwsze na naszym rynku opracowanie tak obszernie i wnikliwie opisujące multimedia. Niemiecki oryginał książki wydano pod koniec 1992 r., a polski wydawca idąc z duchem czasu dokonał niezbędnej aktualizacji danych.

W książce opisano takie aspekty multimediów jak: ich zastosowania, wymagania stawiane aplikacjom multimedialnym, rynek multimediów (zarówno oprogramowanie, jak i sprzęt), technologie multimediów (także w zastosowaniach sieciowych), sprzęt oraz technologię produkcji aplikacji multimedialnych. Podręcznik zawiera również bogaty, 45-stronicowy słownik, w którym pokrótce wyjaśniono znaczenie ponad 300 haseł związanych z tą tematyką. W specjalnym dodatku zamieszczono kilkadziesiąt adresów firm, związanych z multimediami (w tym kilkunastu polskich) oraz obszerną bibliografię książek i czasopism. Opracowanie zamyka szczegółowy indeks oraz test ze znajomości zagadnień poruszanych w publikacji, w którym nagrodą jest odtwarzacz CD-ROM.

Książka zawiera przede wszystkim (w I rozdziale - Wprowadzenie w tematykę multimediów) próbę definicji multimediów oraz opis ogólnych pojęć związanych z tą dziedziną. Do dziś nie opracowano ścisłej i precyzyjnej definicji multimediów. Czy multimedia istniały przed komputerami? Czy komputerowo wspomagana telewizja lub komputer z odtwarzaczem dysków CD, to już multimedia? Przedstawiono również ogólne problemy związane z prezentacją na ekranie komputera ruchomego obrazu oraz istniejące platformy sprzętowe dla multimediów.

Multimedia w zastosowaniach

Aplikacje oraz sprzęt multimedialny powinny spełniać określone wymagania. Dotyczą one zarówno spraw merytorycznych, jak i jakościowych. Nowe możliwości daje interakcyjność multimediów. Multimedia stosować można w bardzo wielu dziedzinach - od rozrywki przez komunikację, edukację, elektroniczne wydawnictwa, gospodarstwo domowe, kulturę i sztukę, a skończywszy na symulacjach komputerowych, w których istotną rolę odgrywa przetwarzanie obrazu wideo. Multimedia są także szeroko wykorzystywane w reklamie, handlu, turystyce, usługach, archiwizacji dokumentów, produkcji, systemach nawigacyjnych, serwisach technicznych. Większość czytelników zapewne po raz pierwszy uzmysłowi sobie, że technika multimediów może znaleźć tak szerokie zastosowanie w życiu codziennym.

Rynek

Popularyzacja multimediów oznacza nie tylko łatwiejszą i przyjemniejszą pracę, naukę, zabawę, lecz również - a może przede wszystkim - olbrzymi biznes. W książce Steinbrinka można również znaleźć opis rynku światowego, amerykańskiego oraz europejskiego wraz z historią i teraźniejszością konkurencji w dziedzinie komputerów, zastosowań, systemów użytkowych oraz pamięci CD-ROM (zarówno napędów, jak i ich zawartości).

Technologia multimediów

To temat, któremu z oczywistych względów poświęcono najwięcej miejsca w opracowaniu. Ten ciekawy, bogato ilustrowany fragment książki przynosi informacje nt. sposobu zapisu i przetwarzania dźwięków (cyfrowa i analogowa technika audio, techniki modulacji, standard MIDI). Bardziej skomplikowaną sprawą jest technologia przetwarzania obrazu. Problemy związane z analogowym i cyfrowym wideo, a zwłaszcza metody kompresji i zapisu obrazu opisano szczegółowo. Rozszyfrowano takie hasła jak: JPEG, MPEG, PLV, RTV, CD- ROM/XA, CD-DA, CD-I, CD-WO i wiele, wiele innych.

Platformy

Zapewne niewiele osób potrafiłoby odpowiedzieć na pytanie, czym się różni komputer standardu Multimedia PC od Multimedia PC Level 2 i od IBM Ultimedia. Odpowiedź na nie Czytelnik znajdzie również w tej encyklopedii wiedzy o multimediach. Zawarto w niej także informacje dotyczące oprogramowania systemowego komputerów multimedialnych, zastosowania w nich architektury MWave, technologii DVI (Digital Video Interactive), CD-ROM/XA, CD-I, Photo CD, CDTV. Jest tu też opis różnych platform sprzętowych, począwszy od IBM przez Macintosha do NeXtTa, Amigi oraz Atari Falcona.

W końcowej części książki zawarto kilka uwag dotyczących wytwarzania aplikacji multimedialnych, które wymagają wiedzy i umiejętności zarówno w fazie projektowania, jak i wdrażania do produkcji. Jest tu też kilka spostrzeżeń dotyczących prawnych aspektów wykorzystania materiałów w tego typu programach.

Kilka słów na zakończenie

Omawiana książka, poza niewątpliwymi zaletami poznawczymi, jest godna uwagi również i z innych względów. Bardzo dobrze ocenić należy pracę tłumaczy (dr Maria Waśko, Andrzej Amanowicz) oraz redakcji i korekty. Przy tak dużym obszernym materiale informacjnym udało się uniknąć zbytniego "unaukowienia" języka, dzięki czemu jest on jasny i zrozumiały. Bardzo starannie dobrano i wykonano ilustracje, zwłaszcza wykresy i schematy. Jedyna wpadka jaką udało mi się zauważyć, to dwukrotne zamieszczenie tej samej ilustracji na str. 158.

Żałować należy, że w książce poświęconej w znacznej mierze obrazowi, ilustracje nie są barwne. Może w następnym wydaniu uda się zamieścić choć kilka stron kolorowej wkładki, koniecznej przecież choćby dla tabeli mieszania kolorów czy wpływu dopasowania tabeli barw na jakość obrazu.

Po dotarciu do ostatniej strony czeka nas nie lada dylemat. Otóż znajduje się tam test ze znajomości treści książki (16 pytań). Należy go wypełnić, wyciąć i wysłać wydawcy (na zwycięzcę czeka odtwarzacz CD-ROM). Problem polega na tym, że na odwrocie testu znajduje się ostatnia strona indeksu, natomiast kserokopie nie będą brały udziału w losowaniu. Zatem albo rozwiązanie testu, albo indeks! Jedyne rozsądne rozwiązanie w tej sytuacji, to zrobienie kserokopii indeksu, wklejenie go do książki i wysłanie testu.

Ale, aby w ogóle mieć ten problem trzeba najpierw kupić książkę. Cena detaliczna nie jest najniższa, ale pozycja ta jest warta swojej ceny!

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200