Multimedia (8)

Telewizja, wideo, formaty obrazów

Telewizja, wideo, formaty obrazów

Analog DRAW - (właściwie Component Recording Video System) potoczna nazwa systemu archiwizacji obrazów wideo firmy Sony; poza obrazem można na płycie CD zapisać dwie ścieżki audio; pojemność płyty - 24 min filmu (ok. 36 tys. klatek).

błąd konwergencji - wada kineskopu objawiająca się niedopasowaniem kolorów podstawowych (biała linia rozczepia się na trzy linie w barwach podstawowych), najczęściej występuje na obrzeżach ekranu.

CED - (Capacitance Electronic Disc) dysk wizyjny o pojemności 120 min na obu stronach korzystający z systemu Selecta-Vision-Video-Disc-System (amerykańskiej firmy RCA), w którym zastosowano metodę odczytu pojemnościowego za pomocą diamentu i elektrody metalowej.

CIF - (Common Intermediate Format) rozdzielczość obrazu stosowana w wideokonferencjach (luminancja - 352x288 punktów, sygnały różnicowe barw - 176x144 punkty).

CLUT - (Color Lookup Table) paleta barw dobieranych specjalnie do prezentacji konkretnego obrazu.

Common Intermediate Format - patrz: &CIF.

Component Recording Video System - system archiwizacji obrazu wideo firmy Sony, stosowany w dyskach wielokrotnego zapisu, znany również pod nazwą Analog DRAW, do 24 minutowego zapisu wideo można dołączyć dwa kanały audio, żywotność dysku ocenia się na 30 lat.

Composite Signal - sygnał kompozytowy, całkowity sygnał wizyjny kolorowego obrazu będący sumą sygnału luminancji, chrominancji i synchronizacji.

D-1 - cyfrowy system zapisu ruchomego obrazu, mogący obsługiwać dane napływające z prędkością 216 Mbit/s, znany także pod nazwą Standard 4:2:2 (stosunek składowych Y:CR:CB).

D-2 - cyfrowy system zapisu ruchomego obrazu do zastosowań profesjonalnych, w którym sygnał próbkowany jest z częstotliwością 17,7 MHz (stosowany w systemie PAL).

D-3 - cyfrowy system zapisu ruchomego obrazu, opracowany przez NHK i Panasonic, który dzięki zawężeniu częstotliwości próbkowania umożliwia dłuższy czas zapisu na kasecie.

D2-MAC - system przekazu sygnału telewizji stosowany w telewizji satelitarnej; oferuje polepszoną jakość obrazu i dźwięk stereo, a w dalszym etapie przyjęcie formatu 16:9, co ułatwia przejście do systemu HDTV.

ELV - (Edit Level Video) obraz wideo zdigitalizowany przez komputer osobisty z jakością, którą dają popularne karty wideo; wobec stałego postępu techniki coraz częściej spotyka się określenie RTV - Real Time Video.

Kella współczynnik - stosunek między teoretyczną a osiąganą praktycznie rozdzielczością obrazu, określony na K = 0,67.

kod czasowy - znakowanie obrazu wideo z dokładnością do jednej klatki niezbędne przy precyzyjnym montażu; jest to ciąg bitów z zapisanym (równolegle do obrazu) odstępem czasowym (w postaci: godzina:minuta:sekunda:klatka) od początku nagrania.

M-II - format zapisu obrazu (firmy Matsushita) wykorzystujący różne szerokości pasma dla rejestracji luminancji i składowych chrominancji stosowany w produktach multimedialnych.

MAC - (Multiplexed Analogue Components) system przekazu telewizji HDTV w Europie, dopuszczający w fazie przejściowej wybieranie międzykiniowe (przeplot).

MUSE - (Multiple Sub-Nyquist Sampling Encoding) system transmisji sygnałów telewizji HDTV stosowany w Japonii.

PLV - (Production Level Video) zdigitalizowany obraz najwyższej możliwej jakości w technologii &DVI; taśmy z takim obrazem są kodowane przez wyspecjalizowane firmy za pomocą komputerów dużej mocy (transputerów); w efekie otrzymuje się cyfrową taśmę wideo z zapisanym obrazem oraz dźwiękiem.

QCIF - (Quarter Common Intermediate Format) format obrazu wykorzystywany w wideotelefonach, zgodny z &H.261, w którym klatki mają rozmiary 176x144 piksele dla luminancji i 88x74 dla chrominancji oraz częstość zmiany klatek od 10-30.

RCTC - (Rewritable Consumer Time Code) modyfikowalny kod czasowy opracowany przez Sony, który może być nanoszony po dokonaniu nagrania wideo.

RGB 5:5:5 - format danych, w których składowe kolorów przedstawiane są za pomocą informacji 5-bitowej, co umożliwia uzyskanie jednocześnie 32768 barw na ekranie; format stosowany w odtwarzaczach &CD-I.

RGB 8:8:8 - format danych, w których składowe kolorów przedstawiane są za pomocą informacji 8-bitowej co umożliwia uzyskanie jednocześnie 16 777 216 barw na ekranie; format ten określa się także jako True Color.

rozdzielczość - liczba rozróżnianych punktów obrazu wzdłuż tej samej linii (w pionie lub poziomie).

RTV - (Real Time Video) zdigitalizowany obraz wideo o lepszej jakości w stosunku do &ELV (Edit Level Video); algorytm RTV został opublikowany przez Intel na początku 1992 r.

S-VHS - (Super VHS) format zapisu obrazu wideo oddzielnie zapisujący luminancję i chrominancję.

SIF - (Source Input Format) format wejściowy sygnału wideo w procesie kodowania &MPEG.

SMPTE-Code - (Society of Motion and Television Engineers Code) cyfrowy kod czasowy do synchronizacji sygnałów audio i wideo SMPTE - Amerykańskie Stowarzyszenie Filmowców i Inżynierów Dźwięku).

True Color - zaprezentowanie obrazu kolorowego za pomocą 24-bitowej palety barw (po 8 bitów na każdy kolor), co umożliwia przedstawienie 16 777 216 barw na ekranie.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200