Model biznesowy dla sieci 4G/IP

Uruchamianie kolejnych sieci LTE oznacza nie tylko satysfakcję użytkownika z możliwości łączy szerokopasmowych 4G. Z perspektywy operatorów to przede wszystkim potrzeba wypracowania nowych modeli biznesowych.

50 mld

urządzeń służących do komunikacji, rozrywki oraz tzw. usług Machine-to-Machine ma działać w sieciach 4G do 2020 r.

Skalę wyzwań po części obrazuje m.in. liczba abonentów bezprzewodowych usług szerokopasmowych, która w 2015 r. siągnąć ma 3 mld. Do 2020 roku w sieciach 4G działać ma aż 50 mld urządzeń służących do komunikacji, rozrywki oraz tzw. usług Machine-to-Machine. Jeśli dotychczas w technologiach mobilnych prym wiodła Europa (lata 90. - GSM, SMS-y, pierwsze telefony) i Azja (pierwsza dekada XXI w. - płatności, komunikacja tekstowa, telefony 3G), to od 2010 roku środek ciężkości przenosi się do Stanów Zjednoczonych (iPhone, Blackberry, Android, sieci społecznościowe). Analitycy firmy In-Stat szacują, że liczba abonentów sieci LTE na świecie w 2014 r. może osiągnąć poziom 115 mln. Według statystyk w latach 2009-2014 ponad 25% globalnych wydatków CAPEX ma być związana z wdrażaniem LTE w Stanach Zjednoczonych. Może to oznaczać, że jeden z amerykańskich operatorów stanie się liderem wśród firm wdrażających tę technologię.

Nowe role operatorów w ekosystemie 4G/IP

"Stworzenie odpowiedniego ekosystemu i określenie właściwych ról poszczególnym graczom rynkowym jest kluczowe, aby osiągnąć sukces na platformie 4G i All-IP" - przekonuje Hakan Eriksson, wiceprezes, CTO i szef oddziału Ericssona w Kalifornii, gdzie szwedzki koncern sukcesywnie zwiększa obecność od czasu przejęcia firmy Redback (2007 r.), a następnie później działów Nortel Networks (2009 r. dział CDMA, a w 2010 r. - GSM). Szefowie Ericssona zwiększanie aktywności w Dolinie Krzemowej uzasadniają tym, że obecnie epicentrum powstawania konwergentnych sieci IP i 4G oraz aplikacji dla nich znajduje się właśnie w Kalifornii i tu też tkwią ogromne możliwości bezpośredniej współpracy z czołowymi partnerami: Intel, HP, Oracle czy Google oraz operatorzy - Sprint i Verizon.

Dla powodzenia inwestycji w LTE ważne są segmentacja usług oraz dobór aplikacji zwiększających obroty operatorów, a także odpowiednia ich dystrybucja. Tu istotną rolę powinni odgrywać operatorzy, współpracując ściśle z dostawcami treści, usług, aplikacji oraz producentami urządzeń (tablety, smartfony itp.). "Dotychczasowi właściciele <<ostatniej mili>> - dostawcy internetowi ISP - powinni też przejmować rolę brokerów aplikacji i usług. Brokering i wydobywanie maksimum korzyści z możliwości łącza szerokopasmowego, segmentacja oraz zróżnicowanie usług - to kluczowe kwestie do osiągnięcia sukcesu biznesowego" - podkreśla Hakan Eriksson. Konieczne jest również zachowanie elastyczności. Różne modele biznesowe muszą być dopasowywane i odpowiadać nowym usługom. Szczególnie istotne jest wprowadzanie funkcjonalności pozwalającej różnicować poziomy usługi. Modele rozliczeniowe powinny opierać się zaś na gwarantowanej jakości usługi.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200