Mobilność zmienia biznes

Tradycyjny model pracy, polegający na spędzaniu większości czasu przy biurku, już od kilku lat ulega znacznym modyfikacjom. Według prognoz Osterman Research, do 2011 r. ponad 40% zatrudnionych będzie wykonywało swoje obowiązki zdalnie, wykorzystując smartfony i laptopy z modułami szerokopasmowego dostępu do internetu. Coraz ważniejsze w działalności korporacji stają się wybór optymalnego, mobilnego rozwiązania oraz sposoby zarządzania heterogeniczną infrastrukturą.

Smartfony górą

Pod koniec 2008 r. rynek telefonów komórkowych dość boleśnie odczuł efekty spowolnienia gospodarczego. Statystyki IDC pokazują, że w ostatnim kwartale ub.r. sprzedano o 11,6% mniej komórek niż w analogicznym okresie roku 2007. Mimo to cały 2008 r. zamknął się nieznacznym wzrostem sprzedaży telefonów komórkowych (4,3%) - w roku bieżącym odsetek ten ma jednak znacznie się zmniejszyć (-8,3%).

Przyglądając się szczegółowo tym danym, zauważymy, że brak popytu na komórki występuje jedynie w grupie rozwiązań najprostszych, przeznaczonych na rynek konsumencki. W segmencie produktów biznesowych, do których należą smartfony, statystyki różnią się znacznie. W ubiegłym roku sprzedano o 21,9% więcej zaawansowanych telefonów niż w 2007 r. Prognozy na mało optymistycznie zapowiadający się 2009 r., mówią o wzroście 3,4% (podczas gdy typowe komórki zanotują spadek ok. -10%). Już za rok sprzedaż smartfonów ponownie ma powrócić do wartości dwucyfrowych.

Jak twierdzą specjaliści rynku IT, smartfony stały się podstawowym narzędziem pracy dla wielu firm. Dlatego też, nie zważając na ogólną dekoniunkturę, ten segment gospodarki rozwija się dynamicznie. Tylko w ostatnim kwartale 2008 r. na rynku pojawiły się: BlackBerry Storm, BlackBerry Bold, T-Mobile G1 czy HTC Touch HD, które dołączyły do popularnych w biznesie smartfonów: Nokia E71, Samsung Omnia, Sony Ericsson X1, iPhone 3G. Co ciekawe, użytkownicy korporacyjni nie przywiązują dużej wagi do multimedialnych funkcji swoich telefonów (wielomilionowe matryce, odtwarzacze plików audio-wideo) - zdecydowanie bardziej cenią sobie: łatwy i bezproblemowy dostęp do internetu, usługi push-to-email, komunikatory IM (Instant Messaging), zarządzanie informacjami osobistymi (PIM) czy intuicyjne obsługiwanie dedykowanych aplikacji firmowych. Według danych IDC, to właśnie wśród telefonów przeznaczonych przede wszystkim do przesyłania i obróbki danych nastąpił największy wzrost sprzedaży.

W zestawieniu firmy Gartner za 2008 r. liderem na rynku smartfonów pozostała Nokia, której udziały określane są na 43,7%. Drugie miejsce zajęła spółka Research In Motion ze swoim flagowym urządzeniem BlackBerry i wzrostem sprzedaży na poziomie 96,7% w okresie rocznym. Podium zamyka Apple, która za sprawą udanej premiery modelu iPhone zwiększyła sprzedaż o 245,7% (2 mln sztuk sprzedane tylko w III kw. 2008 r.).

Analitycy przyjrzeli się także popularności systemów operacyjnych dedykowanych urządzeniom mobilnym. Pierwsze miejsce utrzymał Symbian, mimo spadku udziałów z 63,5% (2007 r.) do 52,4% (2008 r.). Kolejne przypadły odpowiednio: Research In Motion (16,6%), Microsoft Windows Mobile (11,8%).

Mobilny VoIP

Niezależnie od sposobu wykonywanej pracy (stacjonarnie, mobilnie, zdalnie), dla każdej firmy celem nadrzędnym jest redukcja kosztów operacyjnych, zwłaszcza w okresie dekoniunktury gospodarczej. Jednym z przyszłościowych rozwiązań, które - jak przewiduje się - będzie zyskiwało na popularności, jest wykonywanie połączeń komórkowych z użyciem technologii Voice over IP. Według Gartnera, za 10 lat ponad 50% wszystkich mobilnych połączeń głosowych będzie realizowanych za pośrednictwem VoIP. Voice over IP over mobile ma stać się źródłem dochodów przede wszystkim dla dostawców wykorzystujących sieci komórkowe dużych operatorów. Rynek telekomunikacji mobilnej jest dość pokaźny - wartość usług świadczonych za jego pośrednictwem szacowana jest na ponad 690 mld USD.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200