Młodzi lekceważą twoją politykę firmową?

Firma Fortinet opublikowała wyniki badania rynku, z których dowiadujemy się, jak do pracy podchodzi tzw. Generacja Y – osoby w wieku 21-32 lat. Zebrane informacje mogą być cenną wskazówką dla pracodawców.

Badanie Fortinet w głównej mierze poświęcono trendowi BYOD, przynoszeniu urządzeń mobilnych do pracy i wykorzystywaniu ich w celach zawodowych. Przeprowadzono je wśród 3200 osób (w tym 151 Polaków) w wieku 21-32 lat z 20 krajów. Już pierwszy rzut oka na wyniki badania ukazuje, że znaczenie wzrosła liczba osób gotowych złamać firmową politykę tylko po to, by móc w pracy korzystać z własnych urządzeń. Jednocześnie, coraz częściej urządzenia te są na celowniku hakerów, którzy przeprowadzają udane ataki na nie.

Zasady są po to, by je łamać

Połowa ankietowanych osób powiedziała, że łamałaby firmowe przepisy, gdyby pracodawca ustanowił takie, które zabraniałyby korzystania z prywatnych urządzeń w pracy lub w celach zawodowych. Jednocześnie, 36% badanych powiedziało, że firmowa polityka ich pracodawcy jest liberalna – zapewnia im swobodę. To jednak dopiero początek niepokojących danych. 25% respondentów odparło, że łamałoby firmowe przepisy zabraniające im przechowywania firmowych danych w chmurze. Jest to szczególnie istotne w kontekście tego, że 89% ankietowanych korzysta z co najmniej jednej usługi tego typu (najpopularniejszą jest tu DropBox, z którego korzysta 38% badanych). Z tej grupy, aż 70% przyznało, że korzysta z takich usług w celach służbowych, przy czym 12% przechowuje w nich firmowe hasła, 16% informacje finansowe, 22% poufne dokumenty, a 33% dane klientów.

Zobacz również:

Ciekawostką jest to, ze 32% osób korzystających z chmury do przechowywania danych twierdzi, że ma pełne zaufanie do firm dostarczających taką usługę, a jedynie 6% im nie ufa. Polacy są nieco bardziej sceptyczni, bo tylko 27% badanych ufa chmurze, a 12% nie wierzy dostawcom takich usług. Badanie ujawniło również, że 34% Polaków nie korzysta z prywatnych kont w chmurze w celach zawodowych.

W ankiecie pytano również o najnowsze technologie. 44% ankietowanych odparło, że za nic miałoby firmowe przepisy zabraniające korzystania z takiego sprzętu jak Google Glass. Polacy wierzą także w to, że tego typu sprzęt wkrótce na stałe zagości w firmach – miejscu pracy. 12% respondentów powiedziało, że stanie się to „niezwłocznie”, a kolejne 30% uznało, że nastąpi to dopiero, gdy spadnie koszt tego typu urządzeń. Tylko 11% badanych powiedziało, że takie urządzenia na stałe nie pojawią się w miejscu pracy. Ponad 1/3 badanych Polaków odpowiedziała przy tym, że tego typu technologie upowszechnią się w miejscu pracy jedynie wtedy, gdy będą niezbędne do wykonywania obowiązków zawodowych.

Ataki hakerów

Aż 64% ankietowanych z Polski przyznało, że hakerzy zaatakowali ich prywatny komputer stacjonarny lub laptopa. Połowa tych ataków doprowadziła do zmniejszenia wydajności maszyny lub utraty firmowych albo prywatnych danych. O wiele rzadziej atakowane są urządzenia mobilne takie jak smartfony i tablety. W przypadku tych pierwszych, jedynie 11% ankietowanych odpowiedziało, że urządzenie było celem ataku. W przypadku tabletów było to 15%. Warto przy tym zaznaczyć, że wśród badanych było więcej posiadaczy smartfonów, niż osób, które posiadają laptopa albo komputer stacjonarny. Najciekawsze było jednak to, że 16% badanych z Polski przyznało, że nie poinformowaliby swojego pracodawcy o tym, że ich prywatne urządzenie wykorzystywane w pracy padło ofiarą ataku hakerów.

Badani pokazali również, że nie posiadają zbyt dużej wiedzy na temat metod ataków wykorzystywanych przez cyberprzestępców. 27% badanych powiedziało, że ma minimalną wiedzę na ten temat, a 52% ankietowanych w ogóle nie orientuje się w tym temacie. Pytano ich przy tym o takie terminy jak „APT”, „DDoS”, „botnet”, czy „phishing”. Interesujące jest jednocześnie to, że im częściej ankietowani wykorzystują prywatne urządzenie w celach służbowych, tym większą posiadają wiedzą na temat zagrożeń.

Tegoroczne badanie pokazuje, jakie wyzwania stoją przed firmami i instytucjami chcącymi egzekwować zasady korzystania z własnych urządzeń do celów służbowych, usług przechowywania danych w chmurze oraz, co nieuniknione, inteligentnych urządzeń mających połączenie z Internetem. Zwraca również uwagę na fakt, że dla dyrektorów działów informatycznych śledzenie tego, gdzie są przechowywane dane firmowe i w jaki sposób jest uzyskiwany dostęp do nich stanowi poważny problem. Rozwiązania z zakresu analizy bezpieczeństwa są dziś potrzebne firmom i instytucjom bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Należy je wdrażać na poziomie sieci, tak aby umożliwić monitorowanie aktywności użytkowników w oparciu o ich lokalizację oraz używane aplikacje i urządzenia — powiedział Mariusz Rzepka, Territory Manager Fortinet na Polskę, Białoruś i Ukrainę.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200