Miło, że dzwonisz...

TP SA uruchomiła usługi poczty głosowej. Mogą z niej korzystać abonenci podlegający dyrekcjom okręgowym w regionach: poznańskim, łódzkim, katowickim i szczecińskim.

TP SA uruchomiła usługi poczty głosowej. Mogą z niej korzystać abonenci podlegający dyrekcjom okręgowym w regionach: poznańskim, łódzkim, katowickim i szczecińskim.

Telekomunikacja Polska SA udostępniła usługi poczty głosowej. Korzystanie z niej jest bezpłatne. Darmowe jest także odsłuchiwanie wiadomości z własnego telefonu.

Prawie wszyscy

W grudniu ub.r. Telekomunikacja Polska SA podpisała z Alcatel Polska umowę o wartości 25 mln zł, w ramach której firma ta miała dostarczyć system poczty głosowej dla 1,1 mln abonentów TP SA. W przetargu na dostarczenie systemu poczty głosowej startowały również takie firmy, jak Lucent Technologies, Siemens, Unisys, Glenair i Converse.

Wybrane rozwiązanie jest systemem rozproszonym, składającym się z 10 węzłów o zróżnicowanej - w zależności od potrzeb w danym rejonie - pojemności, które będą obsługiwały wszystkich abonentów TP SA. Wdrożenie było realizowane przez pracowników operatora i trwało 5 miesięcy. Mimo że system zaplanowano do obsługi miliona abonentów, to - jak zapewniają przedstawiciele firmy - jego pojemność może być wkrótce zwiększona.

Z poczty głosowej mogą już korzystać abonenci podlegający dyrekcjom okręgowym Telekomunikacji Polskiej SA w regionach: poznańskim, łódzkim, katowickim i szczecińskim. Do końca roku obejmie abonentów w całej Polsce. Z usług poczty głosowej będą mogli korzystać jedynie ci abonenci, którzy mają telefon działający w systemie tonowym oraz są podłączeni do centrali cyfrowej. Według przedstawicieli TP SA, ten drugi warunek spełnia ok. 80% abonentów. Z szacunków firmy wynika, że np. w samym rejonie warszawskim skrzynkę poczty głosowej zaktywuje ok. 130 tys. osób.

Jeden impuls

Uruchomienie indywidualnej skrzynki poczty głosowej wymaga wcześniejszego wybrania jednej z opcji przekazywania połączeń przychodzących. W większości central cyfrowych wystarczy podnieść słuchawkę i wystukać odpowiednią kombinację klawiszy na telefonie tonowym. Następnie należy zadzwonić pod numer aktywacyjny 0-801 151 151.

"Oferowane przez nas usługi poczty głosowej to rozszerzenie możliwości standardowych automatycznych sekretarek. Istnieje bowiem możliwość pozostawienia wiadomości nawet wtedy, gdy prowadzona jest rozmowa. Jednocześnie wiadomość mogą nagrywać nawet cztery osoby" - mówi Jacek Godlewski, zastępca dyrektora Biura Nowych Usług w Telekomunikacji Polskiej SA. Na razie dostępny będzie jedynie podstawowy profil skrzynki. Abonent może nagrać powitanie, odsłuchiwać wiadomości, usuwać je, zapamiętywać i przewijać. W standardowej skrzynce zmieści się 15 minut wiadomości.

Wiadomości można odsłuchać, dzwoniąc z własnego aparatu na bezpłatny numer (9426), lub z innego aparatu zadzwonić na własny numer i podać PIN. Można również ustawić skrzynkę tak, aby oddzwaniała w przypadku gdy pozostawiona została wiadomość.

Moc możliwości

System dostarczony przez Alcatel umożliwia rozszerzenie usług poczty głosowej. W ciągu kilku tygodni standardowy profil będzie uzupełniony o opcję tzw. skrzynek rodzinnych, które będą pozwalać na posiadanie do czterech wewnętrznych skrzynek, osobnej dla każdego członka rodziny. W I kwartale 2001 r. będzie można skorzystać z usług unified messaging. Będą one np. umożliwiać automatyczne przesyłanie wiadomości pocztą elektroniczną, a także przekształcanie wiadomości głosowych na tekstowe i odwrotnie. Planowane są również skrzynki wirtualne, czyli nie związane z konkretnym numerem, i skrzynki faksowe.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200