Mały plik - duże kłopoty

Jak można zaradzić problemom wywoływanym przez niewłaściwą wersję pliku do obsługi poczty elektronicznej?

Jak można zaradzić problemom wywoływanym przez niewłaściwą wersję pliku do obsługi poczty elektronicznej?

Niewielki, 32-bitowy plik MAPI32.DLL, obsługujący pocztę, może spowodować dużo zamieszania w pracy komputera - czasem nawet drobiazgi mogą być przyczyną problemów. Po zainstalowaniu np. najnowszych wersji Microsoft Internet Explorer i Outlook Express okazuje się, że opcje scalające książkę adresową i pocztę, wbudowane w edytor tekstu Word 7.0, przestają działać. Można zauważyć, że w komunikacie o błędzie pojawia się informacja o MAPI32.DLL, mającym datę utworzenia zgodną z datami plików w pakiecie Internet Explorer. Po wymianie pliku na jego poprzednią, starszą wersję, wszystkie problemy znikają.

Ale ten niewielki plik ma znacznie większy wpływ na pracę systemu niż tylko tworzenie zwykłego komunikatu o błędzie. Microsoft informuje, że instalacja poprawki Exchange Update, wchodzącej m.in. w skład Windows 95 Service Release 1, powoduje pojawienie się w systemie nowej wersji biblioteki MAPI32.DLL, która nie będzie współpracować z wieloma innymi aplikacjami.

Poprawka Exchange Update jest dobrze znana użytkownikom migrującym z Windows 3.1x na Windows 95. Program Exchange sprzedawany wraz z Windows 95 nie pokazywał współdzielonych folderów pocztowych budowanych przez Windows for Workgroups 3.x i Microsoft Mail 3.x, a poprawka likwiduje ten problem. Exchange Update jest dostępna pod adresemhttp://support.microsoft.com/download/support/mslfiles/exupdusa.exe . Ale okazuje się, że programu exupdusa.exe nie należy uruchamiać po zapisaniu go w tak wydawałoby się odpowiednich miejscach, jak foldery Windows lub Desktop (Pulpit), ponieważ pojawia się "konflikt wersji". Jego efekt to zaprzestanie funkcjonowania opcji Tools i polecenia Deliver Now w Exchange lub całkowite zawieszenie systemu. Aby tego uniknąć, należy utworzyć nowy folder tymczasowy i w nim uruchomić exupdusa.exe. Jeśli już ktoś posłużył się folderem Pulpit, powinien bezwzględnie usunąć z niego 8 plików: MAPI32.DLL, MAPI.DLL, MSF32.DLL, EXCHGUPG.INF, EXCHNG32.EXE, README.TXT, WGPOADMIN.DLL i WMSUI32.DLL. Więcej szczegółów można znaleźć pod adresamihttp://support.microsoft.com/support/kb/articles/q141/1/27.asp http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q152/7/90.asp).

Microsoft informuje jednocześnie, że problemy z biblioteką MAPI32.DLL wynikają często ze sposobu instalacji systemu przez niektórych producentów komputerów PC, którzy preinstalowali handlową wersję Windows 95 dołączając jednocześnie dysk CD-ROM z pakietem Windows 95 Service Release 1 (lub odwrotnie). Wówczas użytkownik, który chce dodać aplikację wykorzystując opcję Dodaj/Usuń Programy, może zobaczyć komunikat o próbie wpisania do systemu plików o starszych wersjach - dotyczy to m.in. MAPI32.DLL. Microsoft zaleca, aby w takiej sytuacji skorzystać z pomocy dostawcy sprzętu (http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q150/0/56.asp).

Jeśli ktoś napotka problem związany z biblioteką MAPI32.DLL, a nie dysponuje archiwum, zawierającym stare wersje plików, to może sobie poradzić w innym sposób. Należy skopiować plik EXTRACT.EXE z dysku Windows 95, a następnie otworzyć sesję DOS i wpisać w jednym wierszu polecenie: EXTRACT /A X\WIN95_02.CAB MAPI32.DLL /L C:\WINDOWS\SYSTEM, gdzie zamiast litery X, należy wpisać oznaczenie czytnika CD-ROM lub stacji dyskietek, która zawiera instalacyjną dyskietkę systemu. W ten sposób można łatwo odzyskać oryginalną bibliotekę MAPI32.DLL.

<hr size=1 noshade>Brian Livingston jest współautorem książki Windows 95 Secrets Gold i wielu innych pozycji o systemie Windows. E-mail: [email protected]

Na podstawie tygodnika InfoWorld opr. jch.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200