Liderzy znad Wełtawy

W ciągu ostatnich 5 lat rynek Europy Środkowej i Wschodniej był jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków technologii informatycznych na świecie. Według wielu obserwatorów, Republika Czeska charakteryzuje się największym wskaźnikiem wzrostu wielkości rynku IT w tym regionie.

W ciągu ostatnich 5 lat rynek Europy Środkowej i Wschodniej był jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków technologii informatycznych na świecie. Według wielu obserwatorów, Republika Czeska charakteryzuje się największym wskaźnikiem wzrostu wielkości rynku IT w tym regionie.

W ub.r. Computerworld Czechoslovakia zebrał dane o obrotach firm działających na czeskim rynku i opublikował je w raporcie "Computerworld 50". Ze zgromadzonych danych wynika, iż lokalny rynek informatyczny jest zdominowany przez zagraniczne firmy, przede wszystkim filie amerykańskich koncernów.

W roku 1994 największe obroty z firm komputerowych w Czechach osiągnął IBM CR. Kolejne miejsce zajął lokalny oddział Hewlett-Packarda. Pierwszą czeską firmą w rankingu jest PVT, specjalizująca się w dostarczaniu kompleksowych usług systemowych, która znalazła się na trzecim miejscu. Dominacja zagranicznych koncernów na rynku czeskim utwierdzona została wysokimi pozycjami zajmowanymi w zakresie sprzedaży sprzętu przez Digital Equipment, ESCOM, oraz Siemens-Nixdorf. Liderem pod względem wartości sprzedaży oprogramowania jest Microsoft.

Ogólna wartość sprzedaży komputerów, urządzeń peryferyjnych, osprzętu sieciowego, oprogramowania oraz usług w Czechach osiągnęła w 1994 r. poziom 976 mln USD. W ubiegłym roku wskaźnik ten zwiększył się do ponad 1 mld USD. W latach 1989-94 wartość sprzedanego sprzętu komputerowego w Czechach wzrosła ponad czterokrotnie (ze 123 do 500 mln USD). Zdaniem autorów raportu, Republika Czeska ma najwyższy spośród krajów Europy Środkowej i Wschodniej wskaźnik wydatków na sprzęt komputerowy w stosunku do dochodu narodowego. Na rynku komputerów PC w Republice Czeskiej odnotowuje się średni 20% roczny wzrost pod względem liczby sprzedanych jednostek. W roku 1994 sprzedano ok. 182 tys. komputerów osobistych, za ok. 302 mln USD. Szacuje się, że w ubiegłym roku liczba sprzedanych PC wyniosła ponad 200 tys. Podobnie jak w Polsce, większy udział w rynku mają lokalni producenci komputerów PC. Tym niemniej analitycy rynku przewidują, iż w br. sprzedaż komputerów markowych powinna stanowić ok. 40% całkowitej sprzedaży. Sprzedaż komputerów przenośnych w Czechach jest większa niż łącznie w Polsce, Słowacji, Rumunii, Bułgarii i na Węgrzech.

W roku 1994 sprzedaż serwerów na terenie Republiki Czeskiej wyniosła 2124 sztuk. Oznacza to, iż rynek zwiększył się o 13% w porównaniu do poprzedniego roku. Wartość tego segmentu rynku oceniona została na 126 mln USD. Największy, 94% udział generowany był przede wszystkim przez sprzedaż systemów mikrokomputerowych, serwerów unixowych, stacji roboczych oraz wieloprocesorowych serwerów PC. Rynek stacji roboczych i serwerów zwiększył się w latach 1994-95 o prawie 30%.

Na rynku oprogramowania i usług lokalne firmy nawiązują równorzędną konkurencję z zachodnimi koncernami. Wiodący na czeskim rynku integratorzy systemów, producenci oprogramowania oraz resellerzy, to przede wszystkim firmy lokalne. W Czechach pojawiły się także duże firmy zajmujące się doradztwem, usługami oraz sprzedażą specjalistycznego oprogramowania - EDS, Andersen Consulting, Software AG, SAP. Według IDC wartość rynku profesjonalnych usług informatycznych w Czechach wynosiła w 1994 r. 222 mln USD. Oznacza to, że usługi stanowiły 22% wartości rynku informatycznego.

W roku 1994 opracowywanie oprogramowania na zamówienie stanowiło największą część - 37,9% obrotów przypadających na usługi profesjonalne. Na drugim miejscu znalazły się usługi polegające na integracji systemów informatycznych - 26,8%; doradztwo - 20,6% rynku. Tylko 14,8% przypadło na usługi edukacyjne, szkolenia i administrowanie sieciami.

Analitycy oczekują, iż rynek technologii informatycznych w Republice Czeskiej będzie rósł aż do 2000 roku, co roku, o ok. 11%. Wartość rynku do końca wieku powinna przekroczyć 1,6 mld USD. Obecnie u naszych sąsiadów technologie informatyczne są najszybciej wdrażane w sektorach gospodarki, takich jak: bankowość, usługi finansowe, administracja państwowa, ubezpieczenia, przemysł, telekomunikacja, służba zdrowia, transport oraz niewielkie prywatne firmy.

Mimo silnej zagranicznej konkurencji, lokalne firmy świetnie sobie radzą, osiągając znaczne obroty w segmentach rynku, takich jak produkcja komputerów oraz usługi. Wiele czeskich firm, np. PVT i APP Group ma także znaczny udział w rynku produkcji oprogramowania oraz fachowych usługach. Największy na rynku producent komputerów PC - firma AutoCont opiera się na bezpośredniej sprzedaży przez własną sieć sklepów. AutoCont dostarcza także produkty dla dużych firm korzystających z sieci LAN, zajmuje się rozwiązaniami opartymi na Unixie oraz produkcją komputerów PC dla przemysłu. W roku 1995 firma AutoCont sprzedała prawie 18 tys. komputerów klasy PC oraz dużą liczbę drukarek i urządzeń peryferyjnych. W ub.r. firma osiągnęła obroty w wysokości 67,4 mln USD. Dla porównania, Hewlett-Packard w 1995 r., na czeskim rynku uzyskał obroty w wysokości 130 mln USD (85 mln w 1994 r.). HP uzyskał tak dobre wyniki m.in. dzięki rozwojowi pośrednich kanałów sprzedaży oraz współpracy z lokalnymi dystrybutorami, takimi jak: Elko, TH'system, CHS oraz Expert & Partner. Koncern CHS jest jednym z dwóch głównych dystrybutorów na czeskim rynku informatycznym. W roku 1994 firma uzyskała obroty w wysokości 42,5 mln USD, z czego 73% pochodziło ze sprzedaży sprzętu HP. CHS oczekuje, iż tegoroczne obroty wzrosną do poziomu 72 mln USD. Jednym z największych dystrybutorów na czeskim rynku jest TH'system. W ub.r. obroty holdingu w Czechach, Słowacji oraz Polsce wyniosły ok. 100 mln USD.

Analitycy oczekują, iż rynek technologii informatycznych w Republice Czeskiej będzie rósł aż do 2000 roku, co roku, o ok. 11%. Wartość rynku do końca wieku powinna przekroczyć 1,6 mld USD. Obecnie u naszych sąsiadów technologie informatyczne są najszybciej wdrażane w sektorach gospodarki, takich jak: bankowość, usługi finansowe, administracja państwowa, ubezpieczenia, przemysł, telekomunikacja, służba zdrowia, transport oraz niewielkie prywatne firmy...

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200