Liberty SA tworzy system śledzenia pojazdów wykorzystujący technologie GPS i GSM

System, opracowywany wspólnie z Logotec Engineering, pozwala np. na otrzymanie przez klienta pliku graficznego z mapą, na której zostaną zaznaczone pozycje wszystkich należących do niego pojazdów.

Połączenie technologii GPS (Global Positioning System) z technologią GSM (Global System for Mobile telecommunications) umożliwia oferowanie nowego rodzaju usług. Liberty SA z Bytomia, mająca jedną z największych w Polsce sieci sprzedaży telefonów komórkowych, dostrzegła nową niszę rynkową i w najbliższym czasie uruchomi ogólnopolski system śledzenia pojazdów. Według Wiesława Wiśniewskiego, prezesa firmy, do końca roku systemem ma być objętych ok. 10 tys. pojazdów.

<B>Moc zastosowań</B>

Liberty na rynku telefonów GSM działa od ponad 4 lat. Większość klientów firmy stanowią przedsiębiorstwa. Pomysł i zainteresowanie połączeniem technologii GPS i GSM do śledzenia pojazdów wyszedł właśnie od nich.

Celem systemu jest umożliwienie zdalnego śledzenia pojazdów. Zasadniczym zastosowaniem systemu ma być wspomaganie zarządzania parkiem samochodowym - bieżąca kontrola położenia pojazdów względem wyznaczonej trasy i optymalizacja przewozów. Wykorzystane w systemie urządzenia umożliwiają zastosowanie ich do innych zadań. Można je np. połączyć z dowolnym obwodem elektrycznym pojazdu w celu śledzenia takich zdarzeń, jak moment włączenia silnika, otwarcie drzwi itp., co może być wykorzystywane jako element zabezpieczenia samochodu.

Wbudowane w urządzenia przełączniki pozwalają na automatyczne nawiązanie połączenia telefonicznego z wybranym numerem, np. firmą, oraz włączenie w centrali dyspozytorskiej podsłuchu rozmów prowadzonych w samochodzie, co umożliwiłoby np. szybkie wykrywanie napadów na taksówkarzy itp.

<B>Znać każdy ruch</B>

Zasada działania systemu jest prosta. W pojazdach znajduje się urządzenie łączące funkcje odbiornika GPS i telefonu GSM o wymiarach paczki papierosów. Urządzenie produkowane przez firmę GAP AG z Monachium można zaprogramować w taki sposób, aby cyklicznie samoczynnie przesyłało w formie wiadomości SMS dane o pozycji do centrali. Może to również wykonywać na żądanie upoważnionej osoby, np. dyspozytora.

Komunikat SMS zawiera numer identyfikacyjny urządzenia, pozycję, czas i prędkość. Dane z urządzenia trafiają do centrali dyspozytorskiej, gdzie są porównywane z mapami numerycznymi oraz bazą danych o pojazdach. Do osoby wysyłającej żądanie trafiają już nie współrzędne geograficzne, lecz numer rejestracyjny pojazdu, nazwa miejscowości i ulicy, na której znajdował się pojazd.

Dane z centrali operatorskiej mogą trafiać do klientów w różny sposób: za pomocą komunikatów SMS, przez przeglądarkę WAP oraz "tradycyjny" Internet. W ostatnim przypadku klient może otrzymać do przeglądarki internetowej plik graficzny z mapą, na której będą zaznaczone pozycje wszystkich należących do niego pojazdów. Będzie także można analizować historię pokonanych tras.

<B>Wiele w jednym</B>

Oprogramowaniem niemieckich urządzeń zajęła się firma Logotec Engineering. Ona także stworzyła system wymiany danych, pozwalający na zastosowanie różnych urządzeń klienckich (SMS, WAP, przeglądarka). System zbudowano w architekturze wielowarstwowej. Żądanie podania pozycji jest przechwytywane przez Microsoft Transaction Server i rejestrowane w bazie danych przez stworzone w tym celu przez Logotec komponenty DCOM. Następnie, poprzez serwer SMS znajdujący się u operatora telefonii komórkowej, jest wysyłane zapytanie do urządzenia znajdującego się w samochodzie.

Odpowiedź jest zapisywana w bazie danych, a następnie wysyłana do klienta w żądanym formacie. Jeżeli klient posługuje się przeglądarką internetową i wysyła żądanie otrzymania mapy z zaznaczonymi pozycjami, oprogramowanie MapInfo nakłada otrzymane współrzędne na mapy cyfrowe, eksportuje je do formatu GIF i wysyłana klientowi przez serwer WWW. Wszystkie elementy systemu wykorzystują technologię Microsoftu i platformę Windows 2000. Bazą danych jest MS SQL Server 7.0.

Liberty negocjuje z Polkomtel SA uruchomienie łącza dzierżawionego pomiędzy serwerem SMS operatora a centralą systemu śledzenia pojazdów. Wysyłanie wiadomości SMS z częstotliwością nawet co 15 minut może być kosztowne, toteż Liberty chce wynegocjować z operatorem niższe opłaty za przesyłanie SMS-ów z danymi o pozycji pojazdów.

***

Biały Dom uwolnił sygnał GPS