Laptopy 2-in-1 to sprzęt coraz popularniejszy w firmach

Laptopy typu 2-in-1 będą znajdować coraz większe zastosowanie w biznesie, a ich sprzedaż będzie w najbliższych 4 latach rosła o ponad 21% rocznie, prognozują IDC i Forrester Research.

12.9-in Apple iPad Pro z 12,9-calowym wyświetlaczem dotykowym. Źródło: Apple.

W opublikowanym w kwietniu 2017 roku raporcie IDC Worldwide 2017 Q1 Personal Computing Device Tracker analitycy tej firmy przewidują w tym roku 46-procentowy wzrost sprzedaży urządzeń mobilnych typu 2-in-1 dla zastosowań biznesowych oraz systematyczne zwiększanie ich popularności w tym segmencie rynku na poziomie 21,2% rocznie w ciągu najbliższych czterech lat.

Natomiast w najnowszym raporcie Forrester Data: Mobile, Smartphone, And Tablet Forecast, 2017 To 2022 (Global), analitycy Forrester Research przewidują, że na rynku konsumenckim popularność tabletów będzie się zmniejszać do 2022 roku o około 3,3% rocznie, natomiast w zastosowaniach biznesowych wciąż wzrastać w tempie 6,9% rocznie.

Zobacz również:

  • Składane smartfony będą droższe, a zarazem tańsze
  • Laptop, a może komputer stacjonarny? Jak wygląda rynek?
  • Rynek notebooków odrabia straty
Laptopy 2-in-1 to sprzęt coraz popularniejszy w firmach

Źródło: Forrester Research.

Liczba użytkowników urządzeń mobilnych osiągnie w 2022 roku poziom 5,5 mld, a więc będzie ona blisko dwukrotnie większa niż w roku 2008 (2,8 mld). W 70-procentach będą to użytkownicy smartfonów. Jednocześnie, według prognoz Forrester, całkowita sprzedaż tabletów (z wyłączeniem urządzeń 2-in-1) wzrośnie z około 100 mln w 2016 roku do 155 mln w 2022.

Laptopy 2-in-1 to sprzęt coraz popularniejszy w firmach

Źródło: Forrester Research.

Do spadku dotychczasowej dynamiki wzrostu popularności tabletów wśród konsumentów przyczyniają się smartfony o dużych wyświetlaczach, które zaczynają konkurować z tabletami. Natomiast rosnąca liczba zastosowań laptopów typu 2-in-1 (komputerów z dotykowym, odłączalnym wyświetlaczem) w biznesie oraz na rynku konsumenckim będzie, według analityków Forrester, wpływać na wyraźne zwiększenie ich sprzedaży. W swoich prognozach dotyczących tabletów Forrester uwzględnia takie urządzenia jak Microsoft Surface lub iPad Pro, ale nie uwzględnia takich modeli jak Lenovo Yoga.

Jeśli chodzi o systemy operacyjne to urządzenia mobilne pracujące pod kontrolą Android mają obecnie zdecydowanie dominującą pozycję na rynku z 73-procentowym udziałem (1,8 mld użytkowników w 2016 roku). Łącznie z drugim popularnym systemem Apple iOS ich udział jest blisko 94-procentowy. Według Forrester podobna sytuacja będzie się utrzymywać do 2022 roku.

Laptopy 2-in-1 to sprzęt coraz popularniejszy w firmach

Źródło: Forrester Research.

Natomiast według przewidywań IDC, wykorzystanie podstawowych modeli tabletów w biznesie będzie spadać w tempie 6,5% rocznie, a popyt na klasyczne laptopy i mobilne stacje robocze utrzyma się do 2021 roku na podobnym poziomie (wzrost tylko o 0,7%).

Do wzrostu zainteresowania użytkowników laptopami/tabletami typu 2-in-1 przyczynią się m.in. takie, już wprowadzone na rynek, modele jak Apple iPad Pro z ekranami o przekątnych 10,5” lub 12,9” lub oferowane przez Dell Latitude 5000 (12-calowy wyświetlacz) oraz Latitude 7000 (13”).

W ubiegłym roku Dell ogłosił, że zaprzestaje sprzedaży tabletów opartych na systemie Android i zamierza skoncentrować się na rozwijaniu urządzeń typu 2-in-1 pracujących pod kontrolą Windows. W lipcu tego roku firma poinformowała o 48-procentowym wzroście sprzedaży takich modeli.

Laptopy z wyświetlaczami o wymiarach 10” do 13” są w użytkowaniu podobne do notebooków, a jednocześnie oferują funkcjonalność oferowaną przez tablety, gdy tylko jest to użytkownikom potrzebne.

W niektórych zastosowaniach tablety są trudne do zastąpienia pod względem wymiarów, wagi i uniwersalności, ale nie dotyczy to możliwości korzystania z aplikacji biurowych, które łatwiej obsługiwać przy wykorzystaniu standardowej klawiatury. Urządzenia 2-in-1 pozwalają rozwiązać ten problem.

„Na rynku konsumenckim użytkownicy zaczynają doceniać większą funkcjonalność urządzeń 2-in-1 i popyt na klasyczne tablety zaczyna spadać. Jednocześnie zalety cienkich i lekkich laptopów z odłączanym, dotykowym wyświetlaczem powodują, że stają się one poważną konkurencją dla tradycyjnych komputerów PC. W efekcie zarówno użytkownicy, jak i producenci sprzętu zaczynają coraz bardziej interesować się segmentem urządzeń 2-in-1” mówi Jitesh Ubrani, analityk z IDC zajmujący się opracowywaniem raportów Worldwide Mobile Device Trackers.

Laptopy 2-in-1 to sprzęt coraz popularniejszy w firmach

Źródło: Forrester Research.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200