Łączność ze światem

Na początku 2001 r. Optimus uruchomi wielobranżową giełdę elektroniczną. Firma przeznaczy na ten cel 10 mln USD.

Na początku 2001 r. Optimus uruchomi wielobranżową giełdę elektroniczną. Firma przeznaczy na ten cel 10 mln USD.

Optimus SA zamierza utworzyć portal handlowy dla przedsiębiorstw. Dzięki niemu polskie firmy uzyskają dostęp do rynków elektronicznych zorganizowanych dotychczas przez amerykańską firmę Commerce One (o porozumieniu firm pisaliśmy w CW 37/2000). Przedstawiciele Optimusa nie chcieli składać wiążących deklaracji odnośnie do terminu uruchomienia usług. Wstępnie wskazują koniec I kwartału 2001 r. W ciągu pierwszego roku działalności nowosądecka firma zainwestuje w przedsięwzięcie 10 mln USD.

Poszukiwania partnerów

Stworzeniem wielobranżowej giełdy elektronicznej ma się zająć nowa spółka, której właścicielami zostaną Optimus, Commerce One (obejmie 10% akcji) i partnerzy zewnętrzni. Trwają rozmowy m.in. z bankami (w tym BRE Bank SA), firmami ubezpieczeniowymi, telekomunikacyjnymi i zajmującymi się logistyką. Optimus zamierza jednak zachować kontrolę nad nowym przedsięwzięciem.

Platforma biznesu elektronicznego, jaką zamierza stworzyć Optimus, nie będzie bezpośrednio konkurować z istniejącymi bądź tworzonymi rynkami branżowymi w Polsce. "Będziemy wręcz starali się blisko z nimi współpracować, oferując im wyjście na świat" - przekonuje Robert Konstanty, wiceprezes Optimus SA. Optimus na przełomie roku uruchomi także ogólnopolski serwis aukcyjny dla przedsiębiorstw.

Model biznesowy

Optimus przewiduje co najmniej kilka potencjalnych źródeł przychodów. Największy w nich udział mają mieć prowizje od transakcji (naliczane od wartości lub zryczałtowane). Pobierane będą także jednorazowe opłaty licencyjne za użytkowanie oprogramowania Commerce One.

Istotnym źródłem przychodów mają być także usługi wdrożeniowe i integracyjne rozwiązań Commerce One z systemami MRP II/ERP klientów. Mniejszym firmom, zamiast interfejsów do systemów ERP, będzie oferowany dostęp do platformy MarketSite/BuySite przez przeglądarkę. Na razie nie są znane koszty takiego rozwiązania - zależą one od rezultatu toczących się negocjacji z Commerce One.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200