LOTna sieć gigabitowa

Budowa sieci metropolitarnej to pierwszy etap realizacji procesu modernizacji i centralizacji systemu informatycznego Polskich Linii Lotniczych LOT SA.

Budowa sieci metropolitarnej to pierwszy etap realizacji procesu modernizacji i centralizacji systemu informatycznego Polskich Linii Lotniczych LOT SA.

Jeszcze przed rokiem Polskie Linie Lotnicze LOT SA miały zdecentralizowany, heterogeniczny system informatyczny, w którym niezbędne aplikacje, takie jak system rezerwacji i odpraw, zarządzanie załogami samolotów, finanse i księgowość, działały w systemie rozproszonym na wielu różnych platformach systemowych (mainframe'y IBM i ICL, systemy unixowe, Novell NetWare).

Chęć ułatwienia korzystania z systemu i zapewnienia łatwego dostępu do niego nawet z najodleglejszych placówek LOT-u w kraju i za granicą wymusiły konieczność reorganizacji systemu informatycznego. Jego pierwszym etapem, prawie w całości zrealizowanym w tym roku, było stworzenie nowych sieci lokalnych i sieci szkieletowej łączącej biura LOT-u na terenie Warszawy. Na przyszły rok natomiast zaplanowano budowę dedykowanej sieci rozległej łączącej 20 placówek firmy w kraju.

Gigabit górą

Najważniejszą decyzją był wybór technologii sieciowej, jaką zastosowano by w sieci szkieletowej łączącej biura w warszawskim hotelu Marriott z głównymi budynkami firmy przy lotnisku Okęcie. "Spośród trzech technologii, które braliśmy pod uwagę, czyli Fast Ethernetu, Gigabit Ethernetu i ATM, zdecydowaliśmy się na Gigabit Ethernet ze względu na relatywnie niski koszt i dużą przepustowość" - mówi Zygmunt Cal, dyrektor Biura Informatyki w Polskich Liniach Lotniczych LOT SA. Do światłowodowego szkieletu Gigabit Ethernet podłączone są sieci działające w niektórych budynkach mieszczących się przy lotnisku (głównie w siedzibie dyrekcji i dziale informatyki). Pozostałe są podłączone za pomocą światłowodowych łączy Fast Ethernet. LOT SA nie zdecydowały się jednak na budowę światłowodu, który połączyłby centralę firmy z biurem w Marriotcie. "W ciągu dwóch lat biuro to zostanie przeniesione do nowego budynku w pobliżu centrali LOT SA. Zamiast więc realizować kosztowne połączenie światłowodowe, zastosowaliśmy wolniejszą, lecz wystarczającą komunikację z wykorzystaniem dwóch modemów SDSL o przepustowości 700 Kb/s każdy" - tłumaczy Zygmunt Cal.

Jednocześnie z budową połączeń między budynkami zakładano też okablowanie strukturalne wewnątrz kilku z nich. Zakończenie tego etapu jest przewidywane na I kwartał przyszłego roku.

Podstawę sieci lokalnych wykorzystywanych w LOT stanowią przełączniki firmy Nortel Networks, a routing odbywa się poprzez routery Cisco. "Obok możliwości urządzeń sieciowych decydującym czynnikiem przy ich wyborze była również cena. I chociaż chcieliśmy wdrożyć rozwiązanie jednorodne, to istotne różnice cenowe spowodowały, że wybraliśmy różne typy produktów dwóch producentów. Jesteśmy z tego zadowoleni, a współpraca routerów i przełączników jest bezproblemowa" - wyjaśnia Zygmunt Cal.

Okno na świat

W tym roku Polskie Linie Lotnicze LOT SA poprzez łącze stałe o przepustowości 2 Mb/s uzyskały podłączenie do Internetu (za pośrednictwem Polpak-T). Służy ono głównie do dwóch celów: łączenia z zagranicznymi biurami LOT za pomocą technologii sieci wirtualnych VPN i zapewniania dostępu do systemu Management Information Data Tape (MIDT), zawierającego informacje o wykorzystaniu miejsc w samolotach wszystkich linii lotniczych świata, na którego podstawie analitycy LOT mogą np. podejmować decyzje dotyczące harmonogramów lotów czy efektywnej alokacji miejsc w samolotach. Pytania do bazy systemu MIDT są przekazywane bezpośrednio z poziomu przeglądarki WWW.

"Zarówno realizacja sieci VPN, jak i dostęp do MIDT wymagają, aby łącze do Internetu gwarantowało naszym aplikacjom określoną przepustowość bezpośrednio do szkieletu sieci w Stanach Zjednoczonych. Takiej gwarancji nie jest w stanie udzielić nam Polpak-T" - mówi Zygmunt Cal. LOT testuje więc połączenia za pośrednictwem sieci dostawców internetowych NASK i Internet Partners, posiadających niezależne od Polpak-T łącza z sieciami szkieletowymi w innych krajach. "Minimalne, niezbędne nam, gwarantowane pasmo do USA to 128 Kb/s, z czego 32 Kb/s wymaga do poprawnej pracy system MIDT" - stwierdza Zygmunt Cal.

Do realizacji sieci wirtualnych zastosowano oprogramowanie SecuRemote firmy CheckPoint, które współpracuje z firewallem tej samej firmy zainstalowanym na wydzielonej stacji Sun Ultra 10. VPN-y są zestawiane z zagranicznymi biurami LOT-u za pośrednictwem Internetu, co umożliwia im bezpieczny, szyfrowany dostęp do aplikacji pracujących na serwerach mainframe w centrali firmy.

WAN, głos i Domino

Zygmunt Cal przygotował już plany rozbudowy infrastruktury informatycznej LOT-u. Zamierza stworzyć dedykowaną sieć rozległą, która obok transmisji danych umożliwi przesyłanie głosu w technologii Voice over IP. Planuje również wdrożenie oprogramowania Lotus Domino w wersji dla systemu Solaris, który jest podstawą intranetu LOT-u, by usprawnić dostęp do kluczowych dokumentów w sieci, składającej się obecnie z 2 tys. komputerów i terminali. Zamierza także przenieść aplikacje wykorzystywane na platformie ICL na mainframe'y IBM-a.

Pod skrzydłami SwissAir

O konieczności inwestycji w systemy informatyczne wypowiadali się przedstawiciele wszystkich zagranicznych firm zabiegających o przejęcie dużego pakietu akcji LOT. W październiku br. ogłoszono ostatecznie, że strategicznym partnerem LOT zostanie SwissAir. Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, podczas wstępnych rozmów Szwajcarzy pozytywnie ocenili dokonania działu informatyki LOT w ostatnim roku. Jeszcze w tym miesiącu powinny rozpocząć się rozmowy dotyczące kierunku rozwoju i strategii informatycznej przedsiębiorstwa.

Zapis projektu

Wdrożenie: Realizacja sieci łączącej lokalizacje LOT SA w Warszawie oraz podłączenie do Internetu z umożliwieniem pracy zagranicznym oddziałom poprzez VPN

Cel: Umożliwienie użytkownikom systemu bezproblemowej pracy z aplikacjami pracującymi na komputerach mainframe w LOT SA oraz zapewnienie dostępu przez Internet do usług MIDT w Dallas w Stanach Zjednoczonych

Technologie: Przełączniki Fast Ethernet i Gigabit Ethernet firmy Nortel Networks i routery Cisco

Wykonanie: Pracownik firmy Comp SA i 7 informatyków Polskich Linii Lotniczych LOT SA

Czas trwania: Początek br., zakończenie w I kwartale przyszłego roku

Kierownik projektu: Zygmunt Cal, dyrektor Biura Informatyki, Polskie Linie Lotnicze LOT SA

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200