Księga poza bankiem

Sanchez i Elba CSB zachęcają małe banki do korzystania z systemu Profile w outsourcingu.

Sanchez i Elba CSB zachęcają małe banki do korzystania z systemu Profile w outsourcingu.

W ciągu trzech miesięcy polski oddział Sanchez Computer Associates i wrocławska firma Elba CSB SA planują utworzyć wyspecjalizowany dział usług tzw. biuro serwisowe. Pomysł przeniesiony z Europy Zachodniej i USA polega na oferowaniu małym, polskim bankom, głównie spółdzielczym, usług związanych z outsourcingiem aplikacji centralnej. "Prowadzimy już rozmowy z kilkoma potencjalnymi klientami" - zapewnia Wiesław Frydrych, prezes Elby CSB SA.

Wspólnie utworzony dział usług Sancheza i Elby prowadziłby z wykorzystaniem oprogramowania Profile amerykańskiego producenta kilka niezależnych ksiąg głównych. W bankach zainstalowane byłyby jedynie końcówki, które służyłyby do nawiązywania połączenia z biurem serwisowym. Ma to obniżyć koszty zakupu systemu informatycznego. Projekt świadczenia usług outsourcingowych dla banków jest w fazie planów i przedstawiciele obu spółek nie ujawniają szczegółów.

Polski Sanchez

Sanchez i Elba, w której amerykańska firma ma 20% udziałów, mają ściślej współpracować na polskim rynku i w innych krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Elba zamierza także poprzez spółkę CSBI Eastern Europe (obie należą do grupy ComputerLandu) - mającą centralę w St. Petersburgu i oddział w Moskwie - wejść z Profilem na rynki krajów WNP.

W ciągu pół roku od podpisania w grudniu 1997 r. umowy między Elbą i Sanchezem przeszkolono 30 osób, które zajmują się rozwojem systemu we Wrocławiu. Do końca roku ma ich być 50. "Obecnie trwają prace programistyczne, polegające na lokalizacji Profile i tworzeniu nowych interfejsów z innymi polskimi systemami bankowymi np. Elixirem Krajowej Izby Rozliczeniowej oraz modułów dodatkowych uwzględniających polską specyfikę rynku" - twierdzi prezes Elby. We wrześniu lub październiku br. - podczas pierwszego spotkania Klubu Użytkowników Profile'a - Elba chciałaby zaprezentować polską wersję systemu Sancheza, określaną jako Profile PL.

Na własną rękę

Jak twierdzą przedstawiciele spółki z Wrocławia, nie zamierzają oni korzystać z doświadczeń banków, które przed kilkoma laty samodzielnie rozpoczęły prace nad wdrożeniem u siebie systemu Sancheza (Banku Przemysłowo-Handlowego SA z Krakowa czy Powszechnego Banku Kredytowego SA). Jak twierdzi Wiesław Frydrych, każdy z nich stosował inną wersję, a celem Elby jest zaoferowanie jednego, zintegrowanego systemu.

Firma jednak chciałaby pomagać im we wdrożeniach. "Takie rozmowy są już prowadzone. Specjaliści Elby, wspólnie z naszymi zajęliby się wdrożeniami Profile'a w Powszechnym Banku Kredytowym, Banku Handlowym w Warszawie i Kredyt Banku PBI" - mówi Regina Koenig, dyrektor regionalny w warszawskim oddziale Sancheza. Pierwszy z czterech klientów tej firmy w Polsce, Bank Przemysłowo-Handlowy (BPH), jest praktycznie w końcowym etapie implementacji systemu. Z początkiem czerwca br. w nowym systemie zacznie działać pierwszy oddział BPH.

Przyszłość bankiera

Nadal ma być rozwijany system Bankier, oferowany jako zintegrowany system oddziałowy. "Było to życzenie naszych klientów. Myśleliśmy, że zamkniemy pewien etap naszej działalności i zajmiemy się wyłącznie Profile, ale tak się nie stało. Zaskoczyła nas reakcja rynku" - opowiada Wiesław Frydrych. "Zanim niektóre banki podejmą decyzję o zakupie systemu centralnego, minie jeszcze rok, dwa, a nawet pięć lat" - dodaje.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200