Kręte ścieżki upowszechnia IT

Małe i średnie firmy Polsce już nauczyły się powszechnie korzystać z komputerów i Internetu w codziennej pracy.

75%

respondentów deklaruje korzystanie z narzędzi do pracy grupowej.

Z badań przeprowadzonych pod koniec 2008 r. przez Szkołę Główną Handlową i Stowarzyszenie Komputer w firmie wynika, że najczęściej wykorzystywanym narzędziem informacyjnym jest poczta elektroniczna i przeglądanie serwisów WWW (pond 98% pracowników sektora MSP wykorzystuje te narzędzia). Raport pokazuje też, że pracownicy polskich firm - wbrew często rozpowszechnionym opiniom - są dość zdyscyplinowani i nie nadużywają służbowego sprzętu do prywatnych celów, a przynajmniej tak deklarują.

Zaskakujący jest natomiast wysoki odsetek respondentów deklarujących korzystanie z narzędzi do pracy grupowej. Aż 75% respondentów stwierdza, że używa tego typu rozwiązań, z czego 60% korzysta z nich często lub bardzo często. "Wydaje się, że chodzi tu raczej o proste działania, takie jak wspólna praca nad dokumentem tekstowym czy arkuszem kalkulacyjnym niż o narzędzia bardziej zaawansowane" - tłumaczy dr Michał Goliński z Katedry Informatyki Gospodarczej SGH.

Mało popularne jest natomiast wciąż wykorzystanie telefonii internetowej w prowadzeniu biznesu przez polskie firmy z sektora MSP. Tylko 27% ankietowanych odpowiada, że "bardzo często" i "często" korzysta z tego narzędzia, które może przecież wydatnie ograniczyć koszty telekomunikacyjne. Zdaniem autorów raportu, wynika to z umiarkowanej jeszcze popularności telefonii IP w firmach. Ich zdaniem, część ankietowanych może nawet nie wiedzieć, że firma korzysta z systemów telefonii IP/VoIP i jako telefonię internetową traktuje tylko i wyłącznie rozwiązania typu Skype czy Tlenofon, a nie np. telefony "tradycyjne" podłączone do bramek VoIP. To jednak i tak znacznie wyższy wskaźnik niż średnia krajowa, bo według badań GUS przeprowadzonych na próbie 800 gospodarstw domowych w kwietniu 2008 r. z telefonii internetowej korzystało ok. 15% badanych.

Korzystają z Internetu, ale...

73%

ankietowanych odpowiada, że nie korzysta z telefonii internetowej.

Mimo powszechnego wykorzystywania Internetu, ankietowani przedsiębiorcy dostrzegają wciąż wiele barier utrudniających szersze wykorzystanie możliwości, jakie stwarza komunikacja poprzez globalną sieć w kontaktach biznesowych. Ponad 52% ankietowanych uznało za istotną lub bardzo istotną przeszkodę brak umiejętności i wiedzy wśród użytkowników i potencjalnych klientów firmy. Inne, bardzo poważne bariery to nieufność do internetowej formy handlu, obawa o bezpieczeństwo (w tym strach o dane osobowe) i niekorzystne przepisy. Niecałe 34% ankietowanych uważa za barierę ograniczony dostęp do Internetu wśród klientów, natomiast tylko 13% odpowiada, że firma nie ma partnerów korzystających z Internetu.

Do korzystania z Internetu przedsiębiorców zniechęcają też agresywne formy reklamy w sieci. Dla wielu z nich jest to nawet o wiele większy problem niż takie zagrożenia jak wirusy, hakerzy czy spam. Podczas gdy reklamy w sieci są drażniące dla 80% ankietowanych, to nieco ponad 50% respondentów wyraża poważne obawy odnośnie wycieku danych czy oszustw internetowych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200