Korzyści z paszportyzacji

''Znakomita broń w walce konkurencyjnej'' - to opinia o systemie paszportyzacji sieci jednego z operatorów telekomunikacyjnych. Mogłaby się ona stać hasłem reklamowym firm oferujących tego typu rozwiązania.

''Znakomita broń w walce konkurencyjnej'' - to opinia o systemie paszportyzacji sieci jednego z operatorów telekomunikacyjnych. Mogłaby się ona stać hasłem reklamowym firm oferujących tego typu rozwiązania.

Ale jak się tę broń wykorzystuje? Jakiego typu informacje niesie system paszportyzacji sieci, że należy ona do strategicznych zasobów wiedzy operatora telekomunikacyjnego? "Trzeba wiedzieć, co gdzie jest" - mówi Mariusz Piwowarczyk, wiceprezes ds. technicznych Netii. Proste, ale do tej odpowiedzi operatorzy dochodzili latami.

Inwestycje bez opamiętania

Gdy z jednej strony wsi pojawiała się ekipa instalacyjna operatora alternatywnego, z drugiej strony kable zaczynała kłaść Telekomunikacja Polska. Tak wyglądała pod koniec lat 90. walka konkurencyjna między operatorami. W efekcie nie zawsze starczało czasu na mozolne odnotowywanie zmian w dokumentacji infrastruktury. Z czasem operatorzy zaczęli sobie zdawać sprawę, że dokumentacja papierowa przeszkadza w usprawnieniu procesów biznesowych. Za długo trwa obsługa klientów, część z nich rezygnuje z usług operatora, zwiedziona hasłem, iż ten "nie ma możliwości technicznych". Aby ustalić, jaki element sieci uległ uszkodzeniu, monterzy przez kilka dni musieli rozkładać na czynniki pierwsze urządzenia lub dokopywać się do traktów telekomunikacyjnych.

Doświadczenia TP wykazują, że gdy przystąpiono do sumiennej inwentaryzacji zasobów sieciowych, czyli paszportyzacji, okazywało się czasem, że w tzw. studzienkach są kable operatorów, z którymi nie ma podpisanych umów. Spis z natury to jedna strona medalu, druga - to określenie celów biznesowych, jakie sobie stawia operator, wdrażając system paszportyzacji.

Jak wycisnąć więcej z sieci

Korzyści z paszportyzacji

Usprawnienie procesów biznesowych na bazie oprogramowania Smallworld Network Inventory

SFERIA jest marką, pod jaką firma OSP Polpager sp. z o.o. oferuje usługi telekomunikacyjne - bezprzewodową telefonię i transmisję danych. W latach 90. OSP Polpager dysponował największą polską siecią przywoławczą. Obecnie stawia sobie za cel rozbudowę sieci w Warszawie, a następnie ekspansję na największe miasta w Polsce tak, aby w ciągu dwóch lat obsługiwać kilkadziesiąt tysięcy abonentów. W tym celu w jego ofercie musi się zakładać uruchomienie podłączenia klienta w ciągu jednego dnia, niezawodną transmisję i elastyczny sposób rozliczeń usług. Toteż jednym z celów wdrożenia zintegrowanego systemu informatycznego, obejmującego moduł paszportyzacji, było zapewnienie kompleksowej obsługi klienta. Przykładowo, proces rejestracji nowego klienta polega nie tylko na zapisie jego danych i podpisaniu umowy, lecz także na równoległym sprawdzeniu dostępności terminali abonenckich w magazynie, wydaniu sprzętu abonenckiego i przyjęciu opłaty w kasie. Od tej chwili system wspomaga utrzymanie kontaktów z klientem w taki sposób, aby usterki sieci w jak najmniejszym stopniu dotykały jej abonentów.

Projekt paszportyzacji sieci Netia rozpoczęła pod koniec lat 90. W pierwszym etapie dokonano inwentaryzacji sieci miedzianej. Następnie zewidencjonowano sieć światłowodową. W tym roku paszportyzacją objęto radiolinie oraz wszelkie urządzenia sieciowe z dokładnością do pojedynczych portów i kart. Jednocześnie system zostanie zintegrowany z aplikacją SAP. Jaki jest cel tych inwestycji? "Sprawniejsza obsługa i usprawnienie jakości obsługi klienta" - odpowiada Mariusz Piwowarczyk.

Kabel za kablem

Projekty paszportyzacji sieci cieszą się zainteresowaniem wśród integratorów IT. Warszawska Globema z powodzeniem oferuje oprogramowanie Smallworld Network Inventory firmy GE Network Solutions (kontrakty w Netii i Tel-energo). Ten drugi kontrakt zapewne stanie się też pilotażowym wdrożeniem paszportyzacji dla Polskich Sieci Elektroenergetycznych, które nie mają jeszcze takiego systemu. Notabene sieć światłowodową PSE niedawno przekazano na własność dotychczasowemu użytkownikowi, spółce-córce - Tel-energo. Większość dostawców decyduje się jednak na tworzenie własnego software'u, tak jak to uczynił warszawski Suntech (EnerGIS Telecom).

Największe wdrożenie paszportyzacji trwa w TP, gdzie ComputerLand prowadzi Projekt Konsolidacji Paszportyzacji, obejmujący systemy: PasTel, Arctus - CL, CentraLa i CLIent PS.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200