Komunikacja mobilna

Podsumowanie

Celem postępującego procesu wdrażania nowych usług i systemów 3G jest opracowanie jednolitego globalnego systemu komunikacyjnego IMT-2000 (UMTS w Europie), umożliwiającego komunikację szerokopasmową (2 Mb/s) użytkownikom mobilnym bez względu na ich lokalizację, z uwzględnieniem lokalnych warunków eksploatacji pasma radiowego w poszczególnych regionach. Ponieważ tymczasem dominującym systemem 2G na świecie stał się europejski system GSM, w rozwiązaniach IMT/UMTS utrzymano ewolucyjne przechodzenie od dotychczasowej telefonii drugiej generacji GSM do systemów 3G.

Telefonia komórkowa odgrywa bowiem coraz większą rolę w świecie telekomunikacji, a do tej pory oddzielne światy: telekomunikacji, informatyki i telewizji (audio-wideo), teraz wzajemnie się łączą i przenikają, tworząc środowisko multimedialne. Naturalną jest więc rzeczą, że bezprzewodowi użytkownicy oczekują w tym multimedialnym środowisku poszerzenia zakresu usług o zupełnie nowe rozwiązania, ułatwiające życie zarówno w domu, jak i w pracy. Kolorowy obraz w multimedialnym i bezprzewodowym komunikatorze przenośnym, z papilarną lub głosową identyfikacją i autoryzacją właściciela, ma właśnie zaspokoić te nowe oczekiwania użytkowników - umożliwiając im załatwianie większości obowiązków domowych, a w wielu sytuacjach również świadczenie pracy bez ruszania się z domu. Parząc jednak z drugiej strony, takie możliwości pozostawania bez ruchu we własnym domu, a istota ludzka raczej znana jest z lenistwa, są zdaniem autora bardzo przygnębiające.

Wybrane scenariusze można jeszcze traktować z przmrużeniem oka, ale wszak wszystko jest przed nami

* Poczta mobilna (m-mail). Bezprzewodowa usługa klasycznej poczty elektronicznej e-mail, udostępniająca za pomocą specjalnej konstrukcji miniaturowych aparatów telefonii komórkowej (gadżety radiowe) tekstowe komunikowanie się z dowolnym użytkownikiem sieci Internetu - już wprowadzana w USA, na terenach znajdujących się w zasięgu lokalnych sieci komórkowych. W miarę zwiększenia zasięgu sieci popularność tej usługi będzie prawdopodobnie rosnąć, zwłaszcza wśród młodzieży, tym bardziej, że koszt korzystania z niej, niezależnie od odległości, jest nadzwyczaj niski, wielokrotnie mniejszy od użytkowania telefonów komórkowych. Chociaż komfort takiej usługi jest jeszcze niewielki, a na początku była ona traktowana raczej jako element rozrywkowy, zaspokajający gusta młodzieżowe - to zainteresowanie tą formą komunikacji przekroczyło przewidywania i staje się ona sposobem na przekazywanie wiadomości.

* Uniwersalny kamerdyner. Wizja bezprzewodowego przypominania we właściwym momencie abonentowi mobilnemu o ważnych spotkaniach czy konieczności wykonania niezbędnych czynności będzie stanowić antidotum na niepunktualność, trapiącą osoby zapominalskie i zabiegane. Będą to zwykle informacje pozostawione lokalnie lub zdalnie nie tylko przez współdomowników (telefon stacjonarny, telefon komórkowy, e-mail), automatycznie przypominane tekstowo lub głosowo z odpowiednim interaktywnym komentarzem i właściwym wyprzedzeniem w czasie, na wybranym (lub wszystkich) domowym odbiorniku interaktywnym TV. Komunikaty prezentowane na ekranie TV, z którego właśnie korzysta gospodarz domu wypoczywając po pracy, przypomną mu o konieczności podjęcia odpowiednich działań (np. odbiór dzieci ze szkoły, lista zakupów, spotkanie wieczorne, przyjazd cioci). Wyższość elektronicznego kamerdynera nad żywym polega jednak na tym, że prowadzi on abonenta za pomocą wszystkich dostępnych audiowizualnych środków stacjonarnych (TV, telefon) i mobilnych (komórka), sugerując mu szereg rozwiązań alternatywnych – aktualizowanych na bieżąco (np. wyjście z domu, użycie samochodu, sprawność pojazdu, propozycja trasy przejazdu z uwzględnieniem ograniczeń czasowych i istniejących zatorów drogowych), które uzyskuje się automatycznie z lokalizacyjnego systemu GPS.

* Terminarz zajęć stałych. Najprostsza, od lat znana forma przypominania o oczekujących zadaniach terminowych – do tej pory spełniana przez sekretarkę, lecz teraz przez inteligentne centrum zarządzania czasem użytkownika sieci. Usługa jest realizowana z uwzględnieniem miejsca pobytu użytkownika (np. praca, samochód, dom) przez wybranie najbardziej odpowiednich w danym momencie środków przekazu audiowizualnego (TV, telefon, komórka, telefon głośno mówiący, powiadomienie wibracyjne). Jedną z bardziej popularnych wersji terminarza jest automatyczne powiadamianie na ekranie odbiornika TV o zbliżających się rocznicach i imieninach, a do zestawienia i nawiązania właściwego połączenia wideokonferencyjnego wystarczy jedynie wyrażenie aprobaty głosem. System sam odszuka, gdzie obecnie znajduje się oddalony abonent, i sam skonfiguruje odpowiednie wideofoniczne łącze telekomunikacyjne.

* Ulubione melodie. Nowa propozycja wybierania głosem i odsłuchiwania ulubionych melodii z płyt CD (DVD) nie tylko w zaciszu domowym, ale także podczas długiej jazdy samochodem – korzystając bądź z samochodowego zestawu stereo, bądź też zdalnie z domowej biblioteki muzycznej. W zależności od tego, gdzie fizycznie znajduje się poszukiwane nagranie muzyczne, system podejmuje działanie poszukiwawcze i automatycznie uruchamia odpowiednie procedury odtwarzania oraz konfiguruje radiowe łącza telekomunikacyjne spełniające właściwy poziom przekazu dźwiękowego.

* Mobilne wideokonferencje. W odróżnieniu od tradycyjnych, już funkcjonujących stacjonarnych rozwiązań wideokonferencyjnych nowa oferta ma umożliwiać zestawianie dwukierunkowych seansów obrazowych zarówno za pomocą samochodowego zestawu audiowizualnego, jak i mobilnych telefonów komórkowych nowej generacji. Dzięki temu w istotny sposób może zostać ograniczona potrzeba spotkań w stacjonarnych studiach konferencyjnych, a wykorzystanie czasu uczestników transakcji będzie bardziej efektywne. Naturalny sposób obserwacji udziałowców i kontrahentów jest niekiedy istotnym elementem przy podejmowaniu szybkich decyzji biznesowych.

* Bezprzewodowe sieci domowe. Wśród wielu specjalistów panuje pogląd, że przyszłość komunikacji z własnego mieszkania należy do lokalnej bezprzewodowej i szerokopasmowej sieci radiowej, za pomocą której będą się wzajemnie komunikować wszystkie przyszłe urządzenia domowe, włącznie z telefonią komórkową.

Wielosystemowe terminale komórkowe nowej generacji, które już zaczynają się pojawiać na rynku, będą automatycznie komunikować się z lokalną siecią domową o najniższych opłatach za oferowane usługi, natomiast poza zasięgiem lokalnym – przez płatną komercyjną lub inną sieć publiczną UMTS, a w miejscu pracy bezpośrednio z bezprzewodowymi centralami WPABX (Wireless PABX). Domowa sieć szerokopasmowa ma zintegrować w przyszłości wszystkie usługi komunikacyjne ze światem zewnętrznym i wewnętrznym przez telefon, telefon komórkowy, multimedialny komputer PC, stereofoniczne wieże dźwiękowe, interaktywne odbiorniki TV i zestawy satelitarnego odbioru. Zarówno częstotliwości, jak i szerokość dostępnego pasma nie będą limitowane. W ten prosty sposób zostanie rozwiązany problem dotychczasowej niezgodności wielu urządzeń komunikacyjnych, często objawiający się obecnie i to pomimo wielu prób standaryzowania różnych interfejsów radiowych.

* Przekaz głosowy. Głos, jako najbardziej naturalny element komunikacji, niewątpliwie nadal pozostanie podstawowym sposobem porozumiewania się między ludźmi i urządzeniami i to pomimo olbrzymich możliwości (nie tylko audiowizualnych) nowych produktów, które pojawią się w tym czasie w otoczeniu człowieka. Prawdopodobnie jedynym, lecz istotnym usprawnieniem w tej materii będzie możliwość idealnej syntezy głosu ze strony większości urządzeń elektronicznych, a przede wszystkim możliwość wydawania im poleceń oraz wszelakich instrukcji za pomocą głosu, a sterowania i konfigurowania urządzeń w sieci lokalnej – wyłącznie głosem właściciela tych urządzeń. Będzie to jednak możliwe dopiero po takim dopracowaniu technologii rozpoznawania głosu, która zapewni stuprocentową gwarancję identyfikacji właściciela.

* Jedna skrzynka kontaktowa. W przyszłych systemach bezprzewodowych przewiduje się instalację uniwersalnej skrzynki kontaktowej z jednym adresem odczytowym, przeznaczonej do pozostawiania wiadomości pochodzących z różnych sieci teleinformatycznych, jednocześnie zastępującej kilka odrębnie dotychczas funkcjonujących rozwiązań: dla poczty elektronicznej, poczty głosowej, dla telefonów stacjonarnych i komórkowych, a nawet stron webowych.


TOP 200