Komórka doradzi na drodze

MCI Management przyłącza się do walki o rynek nawigacji satelitarnej. Fundusz zainwestował w poznańską spółkę m-Navigation. Jest ona producentem aplikacji GPS do telefonów komórkowych.

W zakresie systemów GPS do laptopów czy urządzeń PDA w Polsce panuje już duża konkurencja. Natomiast rozwiązania tego typu dla telefonów komórkowych są jeszcze mało popularne. MCI chce aby nowa spółka w jej portfelu w ciągu 2 lat stała się liderem rynku rozwiązań określanych jako "nawigacja online". System Naviexpert, który opracowała firma m-Navigation, działa na podobnej zasadzie co aplikacje GPS dla palmtopów. Mapy nie są jednak wgrywane w całości do telefonu. Zainstalowana w aparacie komórkowym aplikacja Naviexpert pobiera online tylko wyznaczane przez użytkownika tras wraz z ich otoczeniem. Dane o położeniu odczytywane są przez wbudowany lub podłączany do telefonu zewnętrzny moduł GPS.

Zaletą takiego rozwiązania ma być aktualność map i możliwość nanoszenia informacji np. o remontach czy korkach na drodze. Wadą jest konieczność komunikowania się z serwerem m-Navigation poprzez sieć komórkową i wymiana danych poprzez GPRS/EDGE/UMTS, co stanowi dla użytkownika dodatkowy koszt. Jednakże, jak utrzymuje producent, nie ma konieczności bieżącej komunikacji z serwerem po pobraniu do telefonu określonej trasy (chyba ze użytkownik zjedzie z trasy). Aplikacja Naviexpert działa z wieloma modelami telefonów komórkowych. Najbardziej polecane są zaawansowane aparaty Nokia z serii 60.

MCI chce dofinansować m-Navigation sumą 2 mln zł. Na razie zainwestował 450 tys. zł obejmując 47,37% udziałów w kapitale zakładowym spółki. Fundusz przewiduje jeszcze dwie rundy finansowania - 550 tys. (po 2007 r.) i kolejną po 2008 roku. Środki te mają być przeznaczone na "działania marketingowe i sprzedażowe, na rozwój produktu i tworzenie nowych usług dodanych".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200