Kolorowa sonda rynku

Na poznańskich targach Infosystem kilka firm prezentowało kolorowe drukarki laserowe. Na razie jednak nieliczne firmy decydują się wprowadzić je do stałej oferty.

Na poznańskich targach Infosystem kilka firm prezentowało kolorowe drukarki laserowe. Na razie jednak nieliczne firmy decydują się wprowadzić je do stałej oferty.

Popyt na kolorowe drukarki laserowe systematycznie rośnie, ceny sprzętu spadają, a jednocześnie wciąż pojawia się więcej nowych producentów zainteresowanych tym segmentem rynku. Znalazło to odbicie również na targach Infosystem '98, gdzie najnowsze modele tego typu drukarek pokazały m.in. Panasonic i Kyocera, które dotychczas nie miały takiego sprzętu w ofercie na polskim rynku.

Lata, nie miesiące

Kolorowe drukarki laserowe są wciąż stosunkowo drogie - najtańsze modele kosztują ok. 4-5 tys. USD. Nie ulega wątpliwości, że podobnie jak w przypadku drukarek atramentowych, druk kolorowy zastąpi monochromatyczny w masowych zastosowaniach biurowych, ale - jak zgodnie przyznają sprzedawcy - jest to raczej kwestia lat, nie miesięcy.

Choć sprzedaż sprzętu rośnie, w liczbach bezwzględnych jest niewielka - w ub.r. można ją określić zaledwie na kilkaset sztuk. Największy udział ma Tektronix, reprezentowany w Polsce przez firmę ACS. Producent ten specjalizuje się w tej dziedzinie i ma w ofercie wyłącznie drukarki kolorowe laserowe, sublimacyjne i typu solid-ink. Przedstawiciele Xerox Polska twierdzą, że od połowy ub.r., tj. od momentu wprowadzenia na rynek kolorowej drukarki laserowej Xerox C55, sprzedano ok. 100 urządzeń.

Drukarki bez cen

Większość firm - producentów drukarek do zastosowań biurowych dopiero przeprowadza badanie rynku i rozważa, czy warto już teraz inwestować w marketing, rozwój sieci sprzedaży i serwisu sprzętu kolorowego w Polsce. Mimo że kolorowe drukarki laserowe można zobaczyć na targach lub prezentacjach, to większość modeli nie jest jeszcze dostępna w sprzedaży. Potwierdzeniem tych wahań są też problemy z uzyskaniem informacji o cenie nowych drukarek. Nie wiadomo obecnie, ile będzie kosztować i kiedy pojawi się na rynku OKI Okipage 8c, Panasonic KX-P8410 lub kolorowa drukarka Kyocery. Podobnie jest w przypadku kolorowych drukarek laserowych wprowadzanych do sprzedaży przez Canon i Fujitsu. Przedstawiciele tych firm dopiero zastanawiają się, czy w ogóle wprowadzać tego typu sprzęt do Polski.

Producenci, mający silną pozycję na polskim rynku, tacy jak Hewlett-Packard lub Lexmark, sprzedają niewielką liczbę tych drukarek. Być może wynika to z tego, że kolorowy druk laserowy stanowi konkurencję zarówno dla drukarek atramentowych, jak i laserowych monochromatycznych, które są w ofercie obu tych firm.

Kolorowe drukarki laserowe są droższe niż na rynku amerykańskim. Jedną z przyczyn jest mała sprzedaż. Jeśli jednak oceny potencjalnych możliwości lokalnych odbiorców zmienią się, to konkurencja może szybko i istotnie wpłynąć na spadek cen. Polityka wprowadzania znacznych obniżek cen sprzętu już się zaczęła w USA. Niektóre firmy, jak QMS, wprowadzają nowe modele tanich drukarek laserowych - można sądzić, że planują one uzyskanie zysku ze sprzedaży materiałów eksploatacyjnych, a nie drukarek. Taka sytuacja panuje obecnie na rynku tanich drukarek atramentowych.

Tanio, bez wymagań

W Polsce odbiorcami kolorowych drukarek laserowych są przede wszystkim agencje reklamowe, banki i korporacje zagraniczne. Kolorowe drukarki laserowe są jednak przeznaczone przede wszystkim do zastosowań biurowych, tam, gdzie wierność i jakość odwzorowania kolorów nie jest parametrem krytycznym. W opinii specjalistów, do drukowania wyciągów barwnych lub próbnych obrazów lepsze są urządzenia termiczne, sublimacyjne lub stałoatramentowe, oferujące większą paletę barw. Nawet względnie tanie drukarki atramentowe nowej generacji dają lepszą jakość druku fotografii. Zaletą drukarek laserowych jest niski koszt druku i możliwość większego obciążenia.

Złote medale Infosystem '98, Mulitmedia '98

1. System zarządzania obiegiem dokumentów, Documentum

2. Wizcon for Internet, PC Soft International, Belgia

3. Border Manager 2.1, Novell

4. Office '97 Proffesional PL, Microsoft

5. CD-ROM Zamek Królewski w Warszawie, Impresja

6. Projektor multimedialny NEC Multisync 820, NEC

7. Palmtop HP 620 LX, Hewlett-Packard

8. Termiczna drukarka do etykiet PRINTA - Line LTD-S-PL-E, Mera Błonie

9. Telefoniczny system informacyjny TSI-97, Resco

10. Multiplekser kanałów cyfrowych typu TRW, Teletra Komtrans

11. Karta wideo DV Master Pro, Fast Multimedia, Niemcy

12. Miernik okablowania LAN DSP-2000, Fluke, USA

13. Automat montażowy SMD M 20, Mechanotronika

14. Kasa fiskalna Posnet Personal, Posnet Systemy Kas Fiskalnych

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200