Kolej na partnerów

Firmy zajmujące się spedycją towarów koleją intensywnie modernizują informatykę.

Firmy zajmujące się spedycją towarów koleją intensywnie modernizują informatykę.

Polscy spedytorzy kolejowi często mają kilka dodatkowych źródeł zysków. Niestabilny polski rynek nie daje bowiem tak jednoznacznych perspektyw, jak zachodni. Mimo to kluczem do sukcesu w operacyjnej sprawności jest informatyka. Jej rozwój utrudnia często brak gotowych rozwiązań, przystosowanych do specyfiki firm.

"Naszym celem jest niezależne od PKP prowadzenie przewozów kolejowych na bazie udzielonej nam koncesji" - mówi Zbigniew Gołębiewski, dyrektor biura planowania i analiz strategicznych w Chem Trans Logistic Holding SA (CTL). W zwiększeniu konkurencyjności CTL ma pomóc budowana infrastruktura informatyczna, oparta na koncepcji centralnej bazy danych, stworzonej w technologii Oracle. Jej zasoby mają być udostępniane przez intranet.

Między centralą a spółkami holdingu działają połączenia klasy Frame Relay o przepustowości 2 Mb/s (docelowo 8 Mb/s). Holding zakupił cyfrowe centrale telefoniczne Siemens z serii Hicom, które - po uruchomieniu przez TP SA wszystkich usług sieci inteligentnych - umożliwią wprowadzenie m.in. jednego numeru telefonicznego dla grupy kapitałowej (0-804) i wirtualnej sieci prywatnej - Virtual Private Network (0-808).

CTL wykorzystuje trzy zintegrowane aplikacje: logistykę (zaprojektowaną przez własny zespół informatyków) do obsługi działalności spedycyjnej, system finansowo-księgowy BPSC i system obiegu dokumentów. Firma - w celu wyeliminowania wielokrotnego wprowadzania danych - prowadzi elektroniczną wymianę danych z PKP (faktury przesyłane w cyklu 5-dniowym), bankami i klientami. U najważniejszych klientów zainstalowano tzw. wysunięte stanowiska sprzedaży, które umożliwiają generowanie faktur w biurze klienta. Wkrótce planowane jest udostępnienie tej opcji wszystkim klientom poprzez Internet.

Inne podejście do rozlokowania zasobów informacyjnych wybrał Trade Trans, firma z centralą w Warszawie i ośmioma oddziałami na terenie kraju. "Każdy z naszych oddziałów ma lokalnych klientów, zastosowanie połączeń on-line z centralą byłoby więc zbyt kosztowne" - mówi Ludwik Piela, szef biura informatyki w Trade Trans. W oddziałach jest wykorzystywane środowisko bazy danych Dataflex, amerykańskiej firmy Data Access.

Oprócz finansowo-księgowego systemu autorstwa Exact Software, wszystkie ważniejsze aplikacje napisano w austriackim centrum rozwoju oprogramowania, należącym do tej samej międzynarodowej grupy kapitałowej - Trade Trans. Kilka wersji językowych oprogramowania jest przygotowywanych jednocześnie, a przyjęte rozwiązania dotyczące obsługi spedycji kolejowej odpowiadają standardom stosowanym w Unii Europejskiej. Najnowsza aplikacja zintegruje proces przygotowywania ofert i kalkulację kosztów. Trade Trans - podobnie jak CTL - rozbudowuje sieć rozległą.

Dyrekcja Eksploatacji Cystern (DEC), właściciel 11,5 tys. cystern kolejowych, zamierza wdrożyć moduły finansowy, kontrolingu, sprzedaży i dystrybucji, a także utrzymania środków produkcji (Plant Maintenance) systemu SAP R/3. Spedycja jest na dalszym miejscu wśród źródeł przychodów DEC, który - przewożąc rocznie ok. 14 mln ton produktów płynnych - wynajmuje jednocześnie tabor innym spedytorom.

Producent systemu zapewnił, że w pełni odwzoruje w SAP R/3 funkcjonalność dotychczas stosowanego oprogramowania. "Musieliśmy podjąć decyzję, czy dalej współpracować z firmą, która technologicznie nie nadąża za zwiększającymi się naszymi potrzebami, czy wybrać nowe rozwiązanie" - mówi Ewa Janiszewska, kierownik działu informatyki w DEC sp. z o.o.

Firma planuje instalację centralnej bazy danych, z bezpośrednim dostępem on-line dla większości 17 oddziałów firmy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200