Katalogi w pajęczynie

Na rynku pojawia się coraz więcej narzędzi wspomagających prowadzenie elektronicznego handlu.

Na rynku pojawia się coraz więcej narzędzi wspomagających prowadzenie elektronicznego handlu.

Jednym z nich jest Cat@log - narzędzie służące do budowania elektronicznych katalogów, które następnie można przeglądać w postaci stron World Wide Web. Dostępne jest ono w postaci dwóch modułów - Cat@log Builder (do tworzenia zawartości katalogu) i Cat@log Manager (do administrowania zawartością istniejącego katalogu i nadzorowania jego pracy). Podobnie jak większość innych narzędzi, które pojawiły się w tym powstającym obecnie segmencie rynku, Cat@log jest bardzo nierównym produktem. Oferuje dobry interfejs, zawiera wiele pożytecznych opcji, a jego wsparcie baz danych jest jednym z najlepszych. Brakuje mu jednak wystarczająco sprawnych rozwiązań niektórych aspektów internetowego handlu - np. obsługi zamówień.

Solidne podstawy

Jak każda odpowiednio złożona struktura, tak i serwis WWW, będący katalogiem domu sprzedaży, wymaga prawidłowego planowania i solidnych narzędzi, które mają posłużyć do jego budowy.

Cat@log oferuje wiele z nich. Najpierw trzeba zbudować bazę wszystkich artykułów, które mają znaleźć się w katalogu (np. zgodną z ODBC), następnie potrzebny jest serwer WWW (Cat@log go nie zawiera). Podstawowy podgląd, jaki oferuje Cat@log, to zobrazowana w postaci wykresu struktura katalogu i okna z zawartością komponentów wybranych w danej chwili jego fragmentów. Komponenty te są ważne przy tworzeniu katalogu - za ich pomocą można definiować obsługę wyszukiwania elementów katalogu, automatycznie generować elementy nawigacyjne bądź wprowadzać zamówienia.

Dodawanie nowego komponentu jest łatwe - wystarczy wybrać odpowiednią pozycję z menu. W jego dokładnym zdefiniowaniu pomagają kreatory. Z modułem Cat@log Builder można łatwo połączyć dowolny edytor HTML do ostatecznego przygotowania stron. W programie FrontPage większość komponentów dostępna jest jako WebBots.

Informacje od klienta

Po utworzeniu podstawowych komponentów katalogu, należy dodać stronę Shopping Basket (koszyk z zakupami). Wyświetlana jest na niej informacja o wszystkich wskazanych przez użytkownikach towarach, ich ilość oraz cena, jaką należałoby zapłacić za zakupy. Osobna strona służy do wprowadzenia informacji o metodzie wysyłki i dokonaniu płatności. Niestety, w programie nie ma mechanizmów przechowywania informacji o kliencie i dokonanym zamówieniu. Zamówienie może być przesłane do użytkownika w zadanym przez niego formacie (jednej z kilku popularnych aplikacji) lub jako plik tekstowy.

Cat@log to solidne rozwiązanie i warto je wziąć pod uwagę przy budowie dużych katalogów elektronicznych, które mają być dostępne pod !WWW.

Ean Hount jest informatykiem jednej z amerykańskich firm i współpracownikiem tygodnika Infoworld.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200