Karta dla lojalnych

Shell Polska połączył stacje benzynowe w Polsce z centralą za pośrednictwem terminali satelitarnych VSAT.

Shell Polska połączył stacje benzynowe w Polsce z centralą za pośrednictwem terminali satelitarnych VSAT.

Shell Polska wprowadził do Polski program SMART. W ramach programu klienci otrzymują karty mikroprocesorowe. Na nich będą zapisywane punkty za zakupy dokonane na stacjach Shella. Będą one naliczane niezależnie czy klient kupuje benzynę, usługę w myjni samochodowej czy towary w sklepie na stacji. W zamian za punkty klient otrzymuje nagrody. Podobne programy działają już na Węgrzech, Słowacji, a także w Czechach, Francji i Wlk. Brytanii. Zakończenie prac informatycznych związanych z uruchamianiem programu ma nastąpić 5 grudnia br.

Stacja satelitarna

W ciągu 3 miesięcy zainstalowano terminale VSAT we wszystkich 86 stacjach benzynowych Shella w Polsce i połączono je z centralą w Warszawie. "Zdecydowaliśmy się na łączność satelitarną ze względu na fakt, że daje nam ona gwarancję połączenia w dowolnym punkcie w Polsce. Nawet w Warszawie trudno jest czasami podłączyć analogową linię telefoniczną" - mówi Andrzej Leszczyński, kierownik działu informatyki Shell Polska. "Mamy wykupione pasmo na połączenia satelitarne dla wszystkich krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Każdy z oddziałów w tym regionie może z niego korzystać" - dodaje.

Raz dziennie terminale do kart mikroprocesorowych będą wymieniać dane z serwerem w centrali, na którym znajduje się baza danych o klientach i liczbie zebranych przez nich punktów. "Terminale mają na tyle dużą pamięć podręczną, ok. 300 KB, że mogą zapisywać dane w trybie off-line, a dopiero pod koniec dnia przesyłać je do nas" - mówią przedstawiciele Shell Polska.

Każdy z terminali VSAT zainstalowany na stacjach może komunikować się z centralą Shella z prędkością 19,2 Kb/s. Jak twierdzą przedstawiciele Departamentu Informatyki firmy, jest to znacznie więcej niż wymagałby tego program SMART. Shell Polska przygotowuje jednak kolejny projekt, w którym zostanie wykorzystana łączność satelitarna.

Kontrola magazynów

Nowy projekt będzie polegał na zdalnym sprawdzaniu stanów magazynowych na wszystkich stacjach. "Dotyczy to głównie naszych sklepów. Dzisiaj to pracownicy stacji kontrolują, jakiego produktu brakuje, i wysyłają nam informacje na ten temat faksem lub kontaktują się z nami telefonicznie. W przyszłości proces ten zostanie zautomatyzowany" - mówi Andrzej Leszczyński.

Wprowadzenie nowego systemu kontroli stanów magazynowych na stacjach umożliwi, zdaniem przedstawicieli Shella, podpisywanie centralnie umów na dostawy poszczególnych towarów, a tym samym uzyskiwanie rabatów. Obecnie zamówienia te składane są lokalnie, przez poszczególnych ajentów stacji benzynowych.

Najprawdopodobniej w ten sam sposób centrala Shella będzie otrzymywać informacje o stanie zbiorników z paliwem na każdej stacji. Dzisiaj te dane przesyłane są raz dziennie faksem.

Uwarunkowania biznesowe

Zanim rozpocznie się jednak praca nad tym projektem, Shell Polska musi przeprowadzić jego analizę ekonomiczną. "Informatycy mogą zaproponować rozwiązanie, ale to osoby kierujące firmą decydują o ewentualnym jego wdrożeniu. Musimy wyważyć koszty częstszych dostaw z kosztami magazynowania przez nas większej partii danego produktu i zamrożonego w towarach kapitału" - mówią przedstawiciele firmy.

O projekcie przekazania w outsourcing obsługi magazynowej przez Shell Polska piszemy w dziale Zarządzanie, str. 47.

Zapis projektu

Wdrożenie: systemu obsługi kart mikroprocesorowych SMART

Cel: uruchomienie programu SMART dla klientów Shell Polska

Technologie: terminale satelitarne VSAT, karty mikroprocesorowe Gemplus, czytniki kart firmy H-Tec, aplikacja do obsługi programu SMART opracowana przez Shell Węgry; serwery Compaq Proliant 1600 R, baza danych Oracle 7.3

Wykonanie: Getronix, Gemplus Niemcy, H-Tec, przedstawiciele Shell Polska i Shell Węgry

Czas trwania: 3 miesiące

Osoba odpowiedzialna: Andrzej Leszczyński, Shell Polska

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200