Jeden to dla nas jeszcze za mało

Microsoft kupuje Navision. Duńska firma stanie się częścią działu Microsoftu, zajmującego się systemami ERP.

Microsoft kupuje Navision. Duńska firma stanie się częścią działu Microsoftu, zajmującego się systemami ERP.

Zgodnie z wcześniejszymi doniesieniami Microsoft przejmie Navision, duńskiego producenta aplikacji wspomagających zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Wartość transakcji szacuje się na ok. 1,3 mld USD. Za Navision Microsoft zapłaci gotówką i własnymi akcjami.

Powolna integracja

Jeden to dla nas jeszcze za mało

<b>MACIEJ POTAPCZYK</b>, Dyrektor zarzĄdzajĄcy Navision Software Polska

Kilkanaście miesięcy temu firma z Redmond kupiła za 1,1 mld USD innego producenta oprogramowania dla małych i średnich firm - Great Plains Soft-ware (GPS). Teraz wiadomo że Navision stanie się częścią działu Microsoft Business Solutions, powstałego w efekcie przejęcia GPS.

Zapowiedziano już redukcje zatrudnienia na dublujących się stanowiskach. Wiadomo że po zakończeniu przejęcia Navision, dział Microsoft Business Solutions będzie liczył 3,6 tys. pracowników. Członkowie kierownictwa Navision mają pełnić funkcje zarządcze w strukturze tego działu. Dotychczasowa siedziba Navision w Danii będzie stanowiła centralę Great Plains Business Solutions w regionie EMEA. Stanie się drugim centrum programistycznym Microsoftu poza USA.

Polski oddział Navision powstał w 1999 r. Firma twierdzi, że w Polsce z jej rozwiązań korzysta ponad 75 przedsiębiorstw. Wdrożenia prowadzone są za pośrednictwem partnerów. Najwięksi z nich to IT.Integro (dawniej Optimus Poznań) i Bonair. Mając na uwadze tempo procesu integracji lokalnych oddziałów Great Plains Software ze strukturami Microsoftu, nie należy spodziewać się szybkich zmian w sposobie funkcjonowania Navision w Polsce. Ponad rok po przejęciu GPS przez Microsoft, polskie oddziały obu firm nadal działają niezależnie.

Wzmocnienie geograficzne

Jeden to dla nas jeszcze za mało

<b>RYSZARD SADOWSKI</b>, dyrektor generalny Microsoft Great Plains Software Polska

Zdaniem analityków przejęcie Navision pozwo- li Microsoftowi w niedługim czasie zająć główną pozycję na rynku dostawców oprogramowania dla przedsiębiorstw średniej wielkości. Zakup Navision jest istotny zwłaszcza z perspektywy rynku europejskiego. "Około 86% klientów Navision to firmy europejskie, natomiast 80% klientów GPS - firmy amerykańskie" - przyznają przedstawiciele Microsoftu.

Oficjalnie Microsoft twierdzi, że linie produktowe Microsoft Great Plains Software i Navision są komplementarne, ale trudno się z tym zgodzić. W gruncie rzeczy obie firmy mają podobne produkty - oferują rozwiązania wspierające zarządzanie na rynku małych i średnich przedsiębiorstw. Podobieństwa nie kończą się na funkcjonalności. Zarówno Navision, jak i GPS wybrały jako podstawową platformę dla swo-ich systemów technologie Microsoftu - system Windows i SQL Server.

Dwa podstawowe produkty Microsoft Great Plains to: DyNAMICS - standardowy system do zarządzania małymi i średnimi firmami, zoptymalizowany pod kątem przetwarzania niewielkiej liczby danych, i eEnterprise - system ERP do zarządzania średnimi i dużymi przedsiębiorstwami. Firma oferuje również rozwiązanie CRM, opracowane wspólnie z Siebel Systems. Z kolei podstawowe produkty Navision to: Navision Financials - system finansowy, Navision Manufacturing - obsługujący produkcję, Navision XAL - system administracji finansowej, Navision Axapta - system wspomagający zarządzanie. Ostatnie dwa produkty zostały przejęte pod koniec 2001 r. wraz z duńską firmą Daamgard.

Uznana firma badawcza AMR Research uważa, że przejęcie Navision pozwoli Microsoftowi opracować produkty lepiej dostosowane do potrzeb małych i średnich europejskich przedsiębiorstw. Oferta GPS nie przyjęła się na rynku europejskim równie dobrze, jak w USA. Zdaniem AMR Research, zakup Navision to nie tylko przejęcie produktów, ale także sieci ok. 2 tys. partnerów tej firmy doświadczonych we wdrożeniach ERP. Czynniki te powodują, że Microsoftowi w przyszłości powinno być łatwiej konkurować z firmami: SAP i Oracle.

Jedna linia

Przedstawiciele Microsoftu zapowiedzieli, że będą wspierać dotychczasowe produkty Navision. Ostatecznym celem firmy jest jednak opracowanie nowej, wspólnej generacji oprogramowania wykorzystującego rozwiązania Navision i Great Plains Software zbudowane w technologii .Net.

Microsoft oczekuje, że produkty wspierające zarządzanie dla małych i średnich przedsiębiorstw będą katalizatorem dla technologii .Net, takim jak Office dla Windows. Amerykańską premierę pierwszego produktu będącego efektem przejęcia Great Plains Software, systemu CRM, Microsoft zapowiedział na jesień br. Nieco później produkt ma być wprowadzany na inne rynki. Nie wiadomo kiedy będzie dostępny dla polskich użytkowników.

1,3 mld USD za 3%

Według szacunków IDC, Navision posiada 3-proc. udział w rynku systemów wspomagających zarządzanie w Europie Środkowej i Wschodniej. Największy udział mają SAP (41%) i Oracle (12%). Na dalszych pozycjach znajdują się IFS (4%) oraz QAD (3%). Polska jest największym rynkiem tego regionu.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200