Jaki OLAP i dla kogo?

Narzędzia OLAP nie występują samodzielnie, są implementowane w dużych aplikacjach.

Narzędzia OLAP nie występują samodzielnie, są implementowane w dużych aplikacjach.

Liczba dostawców technologii umownie nazywanych OLAP (OnLine Analytical Processing) znacznie zmalała. Ostatni "nowi" producenci pojawili się prawie pięć lat temu. Nawet termin się przeżył: określenia "online" praktycznie już się nie spotyka. Microsoft, wchodząc na rynek OLAP w 1998 r., przyjął wprawdzie w SQL Server 7 termin "OLAP Services", ale już w SQL Server 2000 zmienił go na "Analysis Services". Popularność zyskuje znacznie obszerniejszy termin "informacja zarządcza" (BI - Business Intelligence).

Wpływ Microsoftu na rynek OLAP ujawnił się nie tylko w terminologii. Jak podaje Nigel Pendse (www.olapreport.com), po dwóch latach od zaoferowania swojego produktu, Microsoft zajmuje trzecie miejsce na rynku narzędzi i produktów analitycznych za firmami Hyperion i Cognos, przed Oracle i Microstrategy.

Rynek OLAP

Jeszcze przed kilkoma laty rynek OLAP był otwarty dla wielu firm, specjalizujących się w niszowych technologiach. Po kilku latach wiele z nich zostało wykupionych, inne nie wytrzymały konkurencji. W tym czasie wielcy - Microsoft, IBM, Oracle, SAP, PeopleSoft - przejęli rynek.

"Nastąpiło włączenie narzędzi OLAP do innych produktów" - mówi Bill Inmon, twórca specyfikacji hurtowni danych i narzędzi OLAP. Zdaniem Nigela Pendse, najwięcej kłopotów mają mali producenci serwerów OLAP, ale nawet ci więksi sprzedają coraz mniej. "Natomiast producenci narzędzi klienckich mają się zupełnie dobrze" - dodaje.

Znana jest potęga marketingowa Microsoftu, lecz to nie marketing spowodował, że produkty analityczne tej firmy zyskały tak znaczącą pozycję. Nigel Pendse twierdzi, że nie wpływa na to również dołączanie Analysis Services do SQL Servera. "Wiele organizacji używających baz danych Oracle lub IBM kupuje SQL Server i instaluje tylko narzędzia do analizy danych. Produkt jest dobrze skalowalny, funkcjonalny, wie- lu niezależnych producentów oferuje współpracujące z nim narzędzia klienckie oraz w porównaniu z produktami konkurencyjnymi ma on niewiele błędów" - podkreśla N. Pendse. Równie znaczący czynnik to popularność systemu operacyjnego Windows zarówno na stacjach klienta, jak i serwerach. Dwie trzecie narzędzi OLAP działa na platformie Windows.

Wdrażać analitykę

Organizacje przystępujące do realizacji projektu analitycznego często zaczynają od rozpoznania, jakie narzędzia są dostępne (jaki OLAP?). Tymczasem to nie jest najważniejsze pytanie. Ważniejsze jest: komu OLAP ma służyć?

Łatwo jest zdecydować, że ograniczymy się do doświadczonych użytkowników, mających odpowiednią wiedzę analityczną. Im nie trzeba tłumaczyć, co to jest kostka wielowymiarowa, do czego służy jej obracanie, na czym polega wgłębianie się w szczegóły. Na ogół jednak ważniejsza jest powszechna dostępność i umiejętność korzystania z narzędzia na wszystkich poziomach zarządzania. Niestety, wadą większości narzędzi jest koncentrowanie się na liczbie funkcji, a nie na łatwości ich użycia. Produkty, takie jak Oracle Express, mają duże możliwości, jednak niełatwo ich używać.

Niezależnie od tego, w jakim kierunku narzędzia analityczne będą się rozwijać, minęły już czasy, gdy sprytny handlowiec olśniewał potencjalnych użytkowników z działu sprzedaży lub finansowego ślicznymi wykresami i diagramami z wyników sprzedaży za ubiegły rok. Użytkownicy domagają się większej funkcjonalności, łatwości w używaniu i praktycznych aplikacji. Bill Inmon wyraża to następującym stwierdzeniem: "Już mam wykres kołowy, pomóż mi teraz wyciągnąć wnioski".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200